Godina je puna događanja i prilika da se hrvatski sport predstavi svijetu te ponovno privuče globalnu pažnju. U prvoj ovogodišnjoj kolumni nećemo taksativno nabrajati koja nas natjecanja očekuju u Hrvatskoj i u Karlovcu u 2024. jer za to uvijek ima vremena. Umjesto toga prepričat ćemo što je rečeno na panelu, "2024. godina sporta" powered by ACI, koji je održan još u rujnu prošle godine u Rovinju.
Ušli smo u novu 2024. godinu u kojoj nas očekuju dvije vrlo
značajne sportske manifestacije – Europsko nogometno prvenstvo
(14.6.-14.7.) a odmah iza toga i Olimpijske igre u Francuskoj
(26.7.-11.8.) . Godina je još puna događanja i prilika da se
hrvatski sport predstavi svijetu te Hrvatska ponovno privuče
globalnu pažnju u kojoj ćemo pratiti više sjajnih velikih
sportskih natjecanja. U godinu ćemo startati s dva natjecanja.
Prvo je Europsko prvenstvo u rukometu, koje započinje za manje od
deset dana, a odmah nakon toga pratit ćemo iz Dubrovnika i obranu
naslova prvaka Europe u vaterpolu, od strane naših Barakuda. Tu
je još i finale Lige prvaka u Londonu, napeti HNL, povratak
Marina Čilića u Australiji. Europsko prvenstvo u veslanju u
Szegedu, a europsku smotru u gimnastici ugostiti će talijanski
Rimini. Centralni događaj atletičarima, pored Pariza, je EP u
Rimu, krajem proljeća.
O najvažnijim pitanjima koja u sportskoj 2024. godini očekuju
hrvatske sportaše, kao i o potrebnim promjenama koje se odnose na
društvo u cijelosti raspravljali su u uvodu spomenutom panelu dr.
sc. Ivan Herak, član Uprave za financije, korporativno pravo i
ljudske resurse, ACI d.d., Ivica Tucak, izbornik Hrvatske
vaterpolske reprezentacije i Edi Prodan, novinar Novog lista.
Moderator je bio reporter Nove TV Hrvoje Krešića. Iako je panel
održan prije nekoliko mjeseci tema je vrlo aktualna s obzirom na
to kako sport oblikuje identitet naše nacije, potiče ekonomski
rast i inspirira nove generacije te kako bolje iskoristiti sport
kao dragocjen resurs budućnosti.
Sport jedna od najvažnijih niša kojom možemo brendirati našu
zemlju, grad, regiju. Vrhunski sport i organizacija velikih
sportskih priredbi, pak, idealan je medij da napravimo konverziju
uspjeha hrvatskih sportaša i natjecanja u imidž Republike
Hrvatske. Zato je jedan od opravdanih razloga zašto ulažemo u
sport – promidžba. U uvjetima kada je komercijalni interes teško
definirati postoji razlog da se ulaže u sport – velika društvena
odgovornost, a u okvirima teško mjerljivih rezultata, društvena
odgovornost je temeljni motiv.
U svijetu sporta, uspjesi sportaša često postaju više od sportske
priče, integriraju se u imidž cijele nacije te postaju dio
nacionalnog identiteta. Posljedično, sportaši postaju izvor
nacionalnog ponosa. Ne postoji ništa što tako snažno mobilizira
javnost i aktivira društvene mreže kao sport.
Unatoč vrhunskim uspjesima koje proteklih desetljeća ostvaruje
hrvatska vaterpolska reprezentacija, svi su složni u jednom –
nogomet je ipak više od sporta i drugi mu sportovi ne mogu
parirati, bilo da je riječ o medijskoj vidljivosti, investicijama
ili pak zainteresiranosti djece za iste. Dok se ulaganja u ostale
sportove mjere na kapaljku i uglavnom su simbolična, kod
“najvažnije sporedne stvari na svijetu”, ulaganja su prerasla u
pravi business.
Koliko smo spremni iskoristiti potencijale koje nam pružaju naši
sportaši? Koji sportovi najbolje promoviraju Hrvatsku kao
sportsku naciju? Koliko je teško ili lako osigurati podršku
sponzora te može li se postići sportski uspjeh i bez njihove
podrške, samo su neka od pitanja na koja su panelisti pružili
odgovore u ovoj panel-raspravi.
Na nacionalnoj razini jako sporo gradimo infrastrukturu, na što
su svaki od trojice panelista, pa i sam moderator, imali štogod
za reći. “Hrvatska ne ulaže dovoljno u sportsku infrastrukturu.
Zapravo je gotovo nestvarno da nakon svjetskih prvenstava u
Rusiji i Kataru ne možemo izgraditi jedan normalan stadion.
“Premda ne smatram da je sportska infrastruktura presudna za
sportske uspjehe, i dalje mislim da se ne ulaže dovoljno.
Ulaganje je svakako dobrodošlo, ali nije presudno”, zaključio je
Herak.
Iako je vaterpolo jedan od najtrofejnijih hrvatskih sportova,
perspektiva mu je ipak znatno drugačija nego kod nogometa. “S
obzirom na rezultate koje vaterpolo postiže, vaterpolo je daleko
najbolji sport. U odnosu na nogomet i košarku, razlika je uistinu
velika. S izuzetno malim sredstvima, u vaterpolu je moguće
napraviti vrhunsku ekipu koja godinama može postizati dobre
rezultate”, istaknuo je Tucak povukavši paralelu između nogometa
i ostalih sportova u Hrvatskoj.
Pritom se osvrnuo i na problem nedovoljno razvijene
infrastrukture čiji kapaciteti ne mogu primiti sve zainteresirane
da poprate velika događanja. “Kada imate kapacitete,
infrastruktura je bitna da proizvod možete prezentirati ljudima”,
zaključio je.
Prodan je pak istaknuo i koja je dobitna formula za promociju
Hrvatske putem sporta bez prevelikih ulaganja. “Svjetsko
prvenstvo u reliju jedna je optimalna formula za Hrvatsku. Kroz
reli pokazujemo da imamo predivnu zemlju, a reli sam po sebi ne
traži stadione, nije mu potrebna infrastruktura. Fotografije koje
se potom odašilju s tog natjecanja, nama su gotovo besplatne. WRC
nam je otkrio idealan model kako promovirati državu i njene
ljepote, njene posebnosti, sport, a otkrio nam je i kako
ostvariti ciljeve koje želimo postići kroz prisutnost, a da
zapravo ne ulažemo. WRC je otkrio strahoviti odjek Hrvatske u
svijetu”, naglasio je Prodan.
Naposljetku, postaje jasno kako sport ima dubok utjecaj na
identitet i imidž nacije te postaje dio nacionalnog ponosa.
Uspjesi hrvatskih sportaša inspiriraju i motiviraju cijelu zemlju
te se mjerljivo reflektiraju u povećanju interesa i aktivnosti u
medijskom prostoru. No, unatoč postignućima i strasti koju sport
donosi, postoje i izazovi koje treba prevladati. Pitanje ulaganja
u sportsku infrastrukturu ostaje na stolu, a svi su se složili u
jednom – infrastruktura nije presudna za sportske uspjehe;
potrebno je više investirati kako bi se poboljšala prisutnost
sporta na vrhunskoj, nacionalnoj razini.