
Prema podacima Hrvatskih cesta, dosad je njome prošlo oko 7,5 milijuna vozila – više nego Pelješkim mostom u istom razdoblju, dogodile su se 24 nesreće u kojima su četiri osobe izgubile život
Turanjska obilaznica, jedna od najprometnijih i nažalost najsmrtonosnijih cesta u Karlovcu, ovih je dana dobila svoju prvu nadzornu kameru. Dok se očekuje da će nadzor pomoći u povećanju sigurnosti i smanjenju nesreća, brojni stručnjaci i građani i dalje upozoravaju da je riječ o prometnici s ozbiljnim projektantskim manjkavostima, piše Jutarnji.hr.
Prvi automobili prometnicom su prošli 13. srpnja 2023. Prema podacima Hrvatskih cesta, dosad je njome prošlo oko 7,5 milijuna vozila – više nego Pelješkim mostom u istom razdoblju. Da nije obilaznice, sav bi taj promet i dalje prolazio kroz naseljeni Turanj, što bi, kako se često ističe, značilo i daleko više nesreća i žrtava.
U 24 nesreće četvero poginulih
No, iako je Karlovac dobio prijeko potreban prometni pravac, obilaznica se u praksi pokazala kao nova crna točka – na njoj su se dogodile 24 prometne nesreće, u kojima su poginule četiri osobe, 12 ih je teško, a 14 lakše ozlijeđeno. Posljednja teška nesreća zabilježena je u kolovozu, kada je jedan vozač prilikom pretjecanja izazvao tragediju s poginulim i više teško ozlijeđenih osoba.

U Policijskoj upravi karlovačkoj potvrđuju da su uočili porast teških nesreća i zatražili nadzor prometne inspekcije Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Hrvatskim cestama su već naložene određene korekcije, ali postupak sanacije još traje.
Veliki problem, upozoravaju i vozači i prometni stručnjaci, nastaje na početku obilaznice kod “Vukelićeva mosta”, gdje se četverotračna cesta iz smjera grada sužava u dvije trake. Zbog isprva nejasne horizontalne signalizacije i moguće optičke zablude da cesta i dalje ima dvije trake u istom smjeru, taj je “lijevak” postao jedno od najrizičnijih mjesta.
Izv. prof. dr. sc. Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu, jedan od vodećih stručnjaka za prometno planiranje i sigurnost, ističe za Jutarnji da je turanjska obilaznica “u projektantskom smislu potpuno promašena”.
10 eura za strelicu
On upozorava da su problemi poput ovoga već viđeni i ranije te da se takvi prijelazi moraju jasno označiti horizontalnim strelicama koje vozaču daju do znanja da ulazi u suprotni smjer – mjera koja, kaže, “košta deset eura po strelici”, ali može spasiti živote.
Profesor dodaje da cijela dionica pati od niza drugih nedostataka: cesta je izvedena kao “poluprofil” predviđen za buduće širenje u četverotračnu prometnicu, ali zbog radijusa zavoja i širine kolnika vozači često stječu dojam da smiju voziti znatno brže od dopuštenog.

Također, šest kilometara duge dionice nema niti jedno mjesto za sigurno pretjecanje ni ugibalište za zaustavljanje vozila u kvaru, a postavljeno je i previše zaštitnih ograda, što dodatno povećava rizik pri izlijetanju.
Cesta potiče na greške?
– Nije to staza Formule 1, ali čak i tamo postoje zone izlijetanja. Ako vam se vozilo pokvari na turanjskoj obilaznici, to postaje opasno po život – ističe Ševrović, dodajući da je cesta, premda formalno u skladu s hrvatskim propisima, izrađena prema zastarjelim pravilnicima koji ne prate razvoj prometne struke.
Kako kaže Ševrović, dok se ne promijene zakonski standardi i dok se ne počne projektirati prema stvarnim sigurnosnim kriterijima, “nastavit ćemo imati ceste koje svojim izgledom potiču vozače na greške – i nesreće”.
Opširan članak na ovu temu pročitajte na Jutarnji.hr.







