Redatelj je s Hrvojem Zovkom i Dragom Hedlom dobitnik i priznanja za najbolji scenarij
U nedjelju je na zatvaranju 34. izdanja Dana hrvatskog filma u Karlovcu glavna nagrada “Grand prix” u konkurenciji 37 filmova pripala dokumentarcu “Mirotvorac” redatelja Ivana Ramljaka koji je ujedno nagrađen s Dragom Hedlom i Hrvojem Zovkom za scenarij.
“Odmaknut od službenog narativa…”
Film nastao u produkciji kuće “Factum” tematizira ubojstvo načelnika osječke policije Josipa Reihl-Kira 1991. godine, a veliki stručni žiri kojega čine David Gašo, Tanja Lacko i Jasenko Rasol je obrazložio da je riječ o impresivnom djelu koje je gotovo sasvim oblikovano kroz arhivsku građu i koje nas “suočava s traumatičnom prošlošću i njezinom hrabrom interpretacijom”.
– Odmaknut od službenog narativa recentne povijesti ovaj film ponire u same početke Domovinskog rata te daje novu vizuru na poznate događaje pokazujući time iznimnu hrabrost. Autorska upornost, izbjegavanje političke jednostranosti i pametna organizacija činjenica, dokaznih materijala i svjedočanstava ovo čini zaista važnim filmskim i političkim ostvarenjem – iznio je ocjenu Rasol.
Iznoseći obrazloženje nagrade za scenarij T. Lacko je rekla da se njime uspio izgraditi narativ koji je osoban i univerzalan, analitičan i emotivan.
– Upravo zbog suptilnosti u pristupu temi i preciznosti dramaturške strukture koja povezuje povijesnu točnost s ljudskom dimenzijom žiri dodjeljuje nagradu ovim autorima – rekla je T. Lacko.
Priznanja je preuzeo Zovko koji je naveo da se prije šest godina počelo raditi na ovom djelu s idejom da se oda počast Reihl-Kiru, “velikom čovjeku koji je predstavljao bolju Hrvatsku”.
– Htjeli smo prikazati u kojim je okolnostima živio i radio, a te su okolnosti dovele do njegova ubojstva. Pokazao je da i u najtežim trenucima treba biti čovjek. Jedan je od onih na koje kao društvo, nacija i ponosni građani ove lijepe zemlje Hrvatske možemo biti ponosni. Njegovo ime i djelo ne treba zaboraviti. Moramo se boriti ponovno za naše slobode, za slobodu izražavanja kao novinari i ljudi iz kulture, a to ćemo nastaviti – poručio je Zovko, inače predsjednik Hrvatskog novinarskog društva.
“Fiume o morte”
Dokumentarni film redatelja Igora Bezinovića “Fiume o morte” je dobitnik nagrade publike, a sam Bezinović za režiju, dok su za glazbu u tom filmu nagrađeni Hrvoje Nikšić i Giovanni Maier.
– Režiran raskošno i neočekivano ovaj film predstavlja filmsko iskustvo koje se gleda nekoliko puta s užitkom i svježinom. Riječ je o režijskom izričaju koji djeluje neograničeno razigrano. Ovaj film je zabavan i vizualno jedinstven zahvaljujući temeljitom režijskom istraživanju i pripremi na povijesnoj, stilskoj i ljudskoj kolektivnoj razini. Nagradu dodjeljujemo zbog nesuzdržane filmske igre – obrazložio je Gašo.
Nagradu “Jelena Rajković” koja se dodjeljuje redateljima do 30 godina starosti dobio je za film “Žive slike” Tibor Đurđev, a predstavlja priznanje Društva hrvatskih filmskih autora i producenata..
– Ovo je režijski odmjeren i promišljen dokumentarni film-esej. Kroz pažljivo oblikovan vizualni jezik redatelj uspijeva stvoriti atmosferu koja istovremeno djeluje intimno i sugestivno. Vizualni stil nije tek estetska odluka nego sredstvo koje suptilno, ali snažno podupire tematske slojeve filma i njegovu emocionalnu snagu – rekao je Gašo.
O Nagradi za ljudska prava odlučivali su članovi Vijeća za etiku i ljudska prava Nataša Jokić-Begić, Marina Novaković Matanić i Danko Plevnik, a odlučili su je dodijeliti filmu “Šume šume” redateljice Renate Poljak.
– To je nježna i hrabra oda radosti. Pravo da u poznim godinama nosimo vlastito viđenje svijeta i povijesti bez isprike i fusnota. To je oda ženama koje u sebi spajaju muški i ženski princip, odlučnost i brigu, snagu i krhkost, i oda ženi za slobodom u svakom smislu – političkom, tjelesnom i unutarnjem. Film slavi i onu najosnovniju čežnju, da se ostane lijepa, da se obuku lijepe cipele, da se usprkos svemu ostane svoja. Vraćajući dostojanstvo zaboravljenim svjedokinjama ovo djelo afirmira pravo na pamćenje kao temelj ljudskih prava te jasno i toplo upisuje feminizam i antifašizam u istu rečenicu odgovornosti. To je film koji nas uči da je ljudsko dostojanstvo živo onoliko koliko mu dopuštamo da govori svojim glasom – iznijela je ocjenu Vijeća M. Novaković Matanić.
Producentica filma Vesna Teršelič je poručila da joj je jako drago da su partizanke, protagonistice, prepoznate, “posebno ovih dana, nekoliko dana nakon smrti protagonistice Zdenke u Zagrebu”.
– Hilda se i dalje drži. Ona je snažna i dalje pronosi vrijednosti antifašizma i ljudskih prava – rekla je V. Teršelič.
Druga producentica tog djela Dijana Cetina Mlađenović je naglasila da film tematizira važne teme i ostavlja trag za nadolazeće generacije.
– Selekcija je prepoznala i feminizam i antifašizam kao jednaku vrijednost. Znamo da radimo pravu stvar – poručila je D. Cetina Mlađenović.
“Paviljon 6”
Nagradu lista “Glas koncila” koja se zove “Zlatna uljanica” dobio je dokumentarac redatelja Gorana Devića “Paviljon 6”, a tematizira nedavnu pandemiju kovid-19.
– Taj dokumentarac valja opisati kao višestruko pozitivan paradoks. Riječ je o vjerojatno najzrelijem domaćem umjetničkom osvrtu na “novo normalno” koje mimo ideoloških narativa ocrtava isprepletenost etičkih prijepora, institucionalnih pukotina i osobnih potresa – iznio je stav žirija Luka Tripalo.
Priznanje za najbolju glumu dobili su za film “Grčke marelice” redatelja Jana Krevatina Marko Tepšić i Labina Mitevska.
Grupa autora je dobila priznanje za scenografiju na filmu “Psihonauti” redatelja Nike Radasa, koji je preuzeo nagradu.
Ivan Zelić je dobio nagradu za oblikovanje zvuka na filmu “Paviljon 6”, a Sara Gregorić za montažu filma “Lekcije moga tate” redateljice Dalije Dozet, koja je pristigla po priznanje.
Ivor Lapić je dobio nagradu za fotografiju filma “Fleka” redateljice Sare Alavanić.



































