
Karlovac bi se uskoro mogao vratiti na motokros kartu Hrvatske. Gradska odluka o Logorištu otvara vrata povratku sporta koji je nekad punio Šanac i Dubovac.
Sada, nakon gotovo pola stoljeća, taj sport ima priliku ponovno zaživjeti – ovaj put na stazi u Logorištu. Hoće li uspjeti, ovisit će, kao i uvijek, više o ljudima nego o odlukama.
Gradsko vijeće Karlovca usvojilo je prijedlog gradonačelnika da se staza za motokros u Logorištu (bivši poligon vojarne Logorište), koja je u vlasništvu Grada Karlovca (površine 70.847 m?), vrijedna 1,5 milijuna eura, na rok od pet godina dodijeli na upravljanje Motocross klubu MX Karlovac. Riječ je o klubu koji održava i razvija taj sport te trenutno ima nekoliko perspektivnih mladih vozača koji se natječu.
U obrazloženju prijedloga odluke stoji:
„Postojeća moto-kros staza svojim karakteristikama predstavlja jednu od ponajboljih staza u Republici Hrvatskoj, prvenstveno zbog njezine duljine, konfiguracije zemljišta i podloge na kojoj se voze utrke. Međutim, postojeća infrastruktura na navedenoj stazi je nedostatna za organizaciju velikih domaćih i međunarodnih utrka, te je neophodno izvršiti ulaganja u istu, a čemu prethodi rješavanje imovinsko-pravnih odnosa. Motocross klub MX Karlovac izrazio je interes za korištenjem i upravljanjem te ulaganjem u postojeću stazu te pretvaranjem Logorišta u sportsko-rekreacijski centar.“
Sada, kad su riješeni vlasnički odnosi zemljišta i kad je dobivena potpora gradskih vlasti, nema prepreke da se Karlovac vrati na motokros kartu Hrvatske te ponovno postane domaćin službenih domaćih i međunarodnih utrka. Ova odluka zato ima i simboličku težinu – ona je, barem na papiru, povratak otpisanih.
Možda se ovime, nakon više od dva desetljeća, taj sport koji je nekad proslavio Karlovac doista vrati u grad na četiri rijeke. Ostaje vidjeti hoće li tako biti. No, ključno je kakav je plan i program Motocross kluba MX Karlovac za tu stazu.
Iz kluba poručuju:
„Staza i prostor su zapušteni, a na njoj i oko nje se deponira otpad, stoga će se uređenje staze i prostora odvijati po etapama, korak po korak. Potrebno je hitno onemogućiti dovoz smeća, urediti pristupni put te pristupiti uređenju moto-kros staze za trening (malčiranje, zemljani radovi) radnim akcijama članova kluba. Nakon toga slijedi uređenje staze i infrastrukture za natjecanja, izgradnja pump track staze za bicikliste i poligona za quad i auto kros, a na kraju i pokretanje trening centra te škole moto-krosa. Realno je očekivati da bi se natjecanja nacionalnog ranga mogla održavati već 2026. godine“, navode iz Motocross kluba MX Karlovac.
Staza sjećanja u Logorištu
Motokros se, dakako, nije mogao vratiti na stazu u Šancu, gdje je prije gotovo 70 godina započeo svoju sportsku priču, niti na stazu svjetskog glasa podno Starog grada Dubovca, kao ni na Slunjska Brda, kamo se s Dubovca preselio. Vratio se, prije petnaestak godina, nakratko u Logorište – nekadašnji tenkovski poligon JNA o kojem se do tada malo znalo.
Kad je prvi put proradila staza na Logorištu, „motokrosljubci“ su na utrku došli s dozom nevjerice, no publike je bilo više nego što je itko očekivao – oko 1300 gledatelja. Nastupio je motokros as Nenad Šipek, aktualni prvak Hrvatske, i pobijedio u obje utrke, uz nekoliko atraktivnih skokova za oduševljenu publiku. U Open klasi nastupili su brojni vozači iz Hrvatske, Slovenije i BiH. Među njima i Goran Gorički, nekadašnji as kojem je to mogla biti oproštajna utrka karijere. Karlovčani su nastupili u klasi Kup 250, gdje je pobjedu odnio Ivan Vrbančić iz domaćeg MK 4 rijeke, a u klasi Kup 650 Janko Martinac je, unatoč tehničkim problemima, ostavio dojam budućeg pobjednika.
Gledatelji su bili oduševljeni izgledom i preglednošću staze duge 1650 metara. Zbog konfiguracije zemljišta i kvalitetne podloge, utrke su se mogle održavati i po lošem vremenu – što je Logorištu davalo reputaciju pouzdane i zahvalne staze. Mnogi su je vozači iz cijele Hrvatske koristili za treninge. Događaj je imao i humanitarnu notu: prihod od ulaznica, oko 15.000 kuna, bio je namijenjen liječenju petogodišnjeg Dugorešanina Ivana Galovića, oboljelog od leukemije.
Šezdesete: doba kad je motokros bio kralj Karlovca
Motokros je u Karlovcu prije 65 godina bio najpopularniji sport – popularniji čak i od nogometa. Značajno razdoblje djelovanja sportske sekcije AMD Karlovac započelo je 1961. godine, kad su se pojavili prvi „jahači na čeličnim konjima“, među njima i Karlovčani. Trenirali su u Šancu, pored Ruskog puta, gdje je u lipnju 1961. održana i prva utrka za republičko prvenstvo. Gledalo ju je čak osam tisuća ljudi. Direktor utrke bio je tadašnji predsjednik AMD Karlovac Zvonko Plevnik, otac novinara Danka Plevnika. Posljednje natjecanje u Šancu održano je 1967., a tada utrke sele podno Dubovca. Dubovačka staza bila je posebna – otvorena 21. svibnja 1967. pred 15.000 gledatelja, utrkom državnog prvenstva u kojoj je pobijedio Karlovčanin Leno Šoštarić. Staza, duga 1816 metara, ubrzo je postala poznata diljem svijeta.
Godine 1974. Karlovac je bio domaćin Svjetskog prvenstva u motokrosu – događaja koji se i danas pamti kao vrhunac sportskog ponosa grada. Prijavljeni su vozači iz 18 zemalja Europe, Azije i Amerike, a publika je svjedočila spektaklu. Najuspješniji domaći vozač bio je Karlovčanin Leno Šoštarić, dok je titulu svjetskog prvaka ponio Šveđanin Thorleif Hanssen. Zbog zaštite Starog grada Dubovca i njegove okolice, to je bila posljednja velika utrka na toj legendarnoj stazi.
Nakon toga, motokros se seli na Slunjska brda, gdje je potkraj travnja 1975. radove na novoj stazi simbolično započeo upravo Leno Šoštarić, tada državni prvak. No, Slunjska brda nikad nisu imala čar ni atraktivnost Dubovca. Leno Šoštarić ostao je legenda. Sedmerostruki prvak bivše države u klasi 250 ccm, višestruki reprezentativac, trener i savezni kapetan – sportaš koji je deset godina dominirao motokrosom Jugoslavije. Uz njega su Karlovac predstavljali i Juraj Kladušan, Željko Zorić i Slavko Baršić. Bili su to ljudi koji su Karlovac stavili na kartu svijeta – bez ikakve pomoći, osim vlastitog entuzijazma.
Hoće li se sjećanje doista probuditi?
Ova gradska odluka o Logorištu ima priliku otvoriti novo poglavlje. No, pravo pitanje je – ima li Karlovac još snage i volje za to? Staze, odluke i prostorni planovi važni su, ali bez ljudi, bez strasti i kontinuiteta, motokros će ostati samo uspomena.
Možda je vrijeme da se sjećanje doista probudi.