Zajamčeno je putovanje osoba s psom pomagačem, dok pratnja putnicima sa smanjenom pokretljivošću, ako to zahtijeva prijevoznik, mora putovati besplatno
Europarlamentarci su u srijedu nova pravila kojima se snaže prava
putnika u željezničkom prometu te, među ostalim, jamči povrat
novca u slučaju kašnjenja vlaka većeg od 60 minuta ili
preusmjeravanje bez dodatnih troškova, dok su veća prava dobile i
osobe sa smanjenom pokretljivošću.
Prava za putnike
Nadoknada troškova kada vlakovi kasne, integrirane karte,
nadoknade u pojedinačnim slučajevima, pristupačnost osobama sa
smanjenom pokretljivošću, osiguran prostor za prijevoz bicikala,
omogućeno tridesetodnevno razdoblje za kompenzaciju, regulirani
su usvojenom Uredbom o pravima putnika u željezničkom prijevozu
“Uspjeli smo osigurati jednaka minimalna prava za putnike diljem
Europe u pogledu preusmjeravanja, prostora za bicikle,
jedinstvenih karata i prava putnika sa smanjenom pokretljivošću”,
kazao je na plenarnoj sjednici izvjestitelj Bogusław Liberadzki
(S&D).
“Mi želimo da željeznički promet postane privlačniji, da se
poveća obujam tog prometa, a trebali bismo povećati i
pristupačnost ljudima”, rekao je i dodao da “korištenje vlakova,
ne bi trebalo predstavljati luksuz već zadovoljstvo”.
Nakon što je Europski parlament odobrio dogovor s državama
članicama o revidiranoj Uredbi o pravima putnika u željezničkom
prijevozu, uredba će stupiti na snagu dvadeset dana nakon objave
u Službenom listu Europske unije i početi primjenjivati za dvije
godine, izuzev odredbe o osiguranom prostoru (namjenska mjesta i
stalci) za bicikle, koja stupa na snagu za četiri godine.
U slučaju da vlak kasni duže od 60 minuta, putnik će moći birati
između pune refundacije, nastavka putovanja ili preusmjeravanja
bez dodatnih troškova, ali pod usporedivim uvjetima. Putnike se,
ako odaberu preusmjeravanje, ne smije premjestiti u niži putnički
razred.
Putnik može, navodi se u uredbi, organizirati putovanje drugim
prijevoznim sredstvom i dobiti povrat novca, ako 100 minuta nakon
kašnjena ne bude obaviješten o dostupnim drugim linijama.
Prijevoznici, u slučajevima više sile, poput vremenskih
neprilike, velikih prirodnih katastrofa, javnozdravstvenih kriza
i terorističkih napada, ne trebaju isplatiti naknadu za
kašnjenje. Među slučajeve više sile nije ubrojen i štrajk radnika
željezničkog prijevoznika.
“S ovim ćemo bolje zaštiti putnike željezničkog prometa, a isto
tako ćemo uzeti u obzir potrebu da željeznički sektor ostane
konkurentan”, objasnila je na plenarnoj sjednici povjerenica za
unutarnje poslove Ylva Johansson
“Poboljšat ćemo i imidž sektora, te privući više putnika, što je
važno za postizanje ciljeva iz Zelenog plana”, dodala je.
Sven Schulze (EPP), koji je govorio u ime najvećeg kluba
zastupnika u Europskom parlamentu, izrazio je zabrinutost zbog
velikih obveza koje preuzimaju poduzeća.
“Za ostvarenje klimatskih ciljeva, željeznička će poduzeća morati
podnijeti velik teret zbog čega ih ne treba dodatno opteretiti”,
poručio je, pohvalivši pritom jasno definiranje prava putnika.
Johan Danielsson iz redova socijalista izrazio je zadovoljstvo
postignutim uredbom, kazavši da će ona omogućiti poboljšane
uvjete za razmjenu informacije, što je važno za sustav
jedinstvene karte na razini EU-a.
Uredba također jamči osobama sa smanjenom pokretljivošću da mogu
obavijestiti prijevoznika o putovanju samo 24 sata prije polaska,
dok trenutno vrijedi pravilo o obavještavaju najmanje 48 sati
prije početka putovanja.
Zajamčeno je putovanje osoba s psom pomagačem, dok pratnja
putnicima sa smanjenom pokretljivošću, ako to zahtijeva
prijevoznik, mora putovati besplatno.
Revidirana pravila u načelu će se primjenjivati na sva
međunarodna i domaća putovanja željeznicom i sve međunarodne i
domaće usluge željezničkog prijevoza u cijeloj Uniji, s time da
države članice mogu na ograničeno vrijeme izuzeti domaće usluge
željezničkog prijevoza.