NOVI SUSTAV

Na autocestama novih 1700 kamera s automatiziranim sustavom za krizne situacije, evo kako one funkcioniraju

Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Tijekom turističke sezone najčešće dolazi do naleta vozila na vozilo ispred, požara na vozilu i slijetanja vozila s kolnika

Svake turističke sezone, pogotovo u njezinoj špici, na hrvatskim
autocestama se svakodnevno događaju brojne prometne nesreće, što
i ne čudi s obzirom na intenzitet prometa, ali i zamor i pad
koncentracije kod vozača koji ponekad sjede za volanom bez odmora
i puno dulje nego što bi trebali, a sve kako bi što prije došli
na odredište. I onda, umjesto uživanja na godišnjem odmoru,
nerijetko dožive tragediju na cesti.

Zato je dobro znati nešto više o sustavima prometnih kamera na
autocestama koje pomažu u reagiranju na krizne situacije.
Hrvatske autoceste su tako pokrenule implementaciju novog
prometno-informacijskog sustava na svojim autocestama, u sklopu
kojeg će se postaviti više od 1700 digitalnih kamera za novi
sustav video nadzora i videodetekcije, piše HAK
Revija.hr
.

– U sklopu ovog projekta analogne kamere bit će zamijenjene novim
digitalnim i tehnološki naprednijim kamerama. Nove kamere moći će
brže i sigurnije detektirati potencijalno opasne situacije, poput
vožnje u suprotnom smjeru, zaustavljenog vozila, pješaka na
cesti, a samim time će biti i brža reakcija obavještavanja
korisnika o tom događaju i uvjetima na cesti.

– Automatska detekcije incidenata (AID) za samo nekoliko sekundi
alarmirat će djelatnike u Centrima za nadzor i sigurnost promet
(CNUP), smještenima duž cijele mreže autocesta. AID pri incidentu
pokreće zvučni alarm, automatski prikazuje mjesto incidenta
operateru i sve snima. Osim već navedenih incidenata, AID
upozorava na zagušenje prometa, sporo vozilo i gubitak
vidljivosti. U tunelu se oglasi alarm kad se detektira gubitak
vidljivosti kamera pojavom dima zbog požara, navode u Hrvatskim
autocestama.

Novi sustav nadzora i upravljanja prometom Crocodile 2 Croatia
(Cro 2 Cro) dio je projekta Crocodile, koji je pokrenut na
europskoj razini. Uvođenjem ovog sustava osigurat će se
koordinirano upravljanje i vođenje prometa i time Hrvatska
postaje dio integriranog ITS-a (Inteligentni transportni sustavi)
na europskim cestovnim pravcima.

Koja je procedura, od trenutka kad kamere zabilježe
kriznu situaciju do rješavanja iste?

– U slučaju uočavanja ili alarmiranja izvanrednog događaja,
operateri u CNUP-u pokreću postupak obavještavanja sukladno
Standardno-operativnom postupniku te poziva žurne službe (Centar
112, policija, po potrebi hitna medicinska pomoć, po potrebi
vatrogasna postrojba), ophodarsku službu, po potrebi vodopravnog
inspektora, po potrebi lovoovlaštenike.

– Po alarmiranju izvanrednog događaja, a sukladno klasifikaciji
istoga, automatski se pokreće algoritam i scenarij kojim se
postavlja adekvatna prometna signalizacija na
svjetlosno-promjenjive znakove kako bi se korisnike koji nailaze
na događaj pravovremeno obavijestilo o događaju i prilagodila
brzina kretanja vozila. Javnost se o stanju i uvjetima na cesti
obavještava putem HAK- a i internetskih stranica HAC-a, navode u
HAC-u.

Zatim, po dolasku na mjesto događaja, isto se osigurava od strane
ophodarske službe adekvatnom privremenom regulacijom prometa, sve
dok se ne završi izvanredni događaj.

– U slučaju potrebe za zbrinjavanjem vozila poziva se ugovorni
izvođač za odvoz vozila. U slučaju potrebe za zatvaranjem dionice
autocesta pokreće se odgovarajući protokol i vrši se međusobna
komunikacija između upravitelja javnih cesta kako bi se u što
kraćem roku izvršila aktivacija odgovarajućih prometnih ploča
vođenja prometa obilaska i promet pustio istim, napominju u
HAC-u.

Na pitanje koliko vremena u prosjeku prođe od događaja koji
zabilježe kamere do same reakcije službi i dolaska na mjesto
događaja, u HAC-u navode kako po zaprimanju alarma bez odgode
započinje pozivanje žurnih i operativnih službi te iste vrlo brzo
dolaze na mjesto događaja.

Vožnja u suprotnom smjeru najopasniji događaj

Kad smo kod najkriznijih događaja, u HAC-u navode kako je vožnja
u suprotnom smjeru nedvojbeno najopasniji događaj na autocesti te
je iz tog razloga HAC proveo pilot projekt postave 3D
horizontalne prometne signalizacije u zonama čvorova i odmorišta.

– Stalnim praćenjem i analizom utvrđeno je kako je postavljena
horizontalna prometna signalizacija uvelike pridonijela smanjenju
ulazaka vozila u suprotan smjer te se i dalje nastavlja ulagati u
povećanje sigurnosti prometa na autocesti, napominju u HAC-u.

No, dodaju, kako je i nalet vozila na vozilo ispred sebe događaj
koji može izazvati teške posljedice uzrokovan nepažnjom vozača,
umorom, nedovoljnim praćenjem prometa i signalizacije ispred sebe
te nedovoljnim držanjem razmaka između vozila.

– U tom smislu, Hrvatske autoceste su početkom tekuće godine
napravile kampanju ‘Veliki voze odgovorno’, gdje su ciljana
skupina bili vozači teretnih vozila. Također, proveden je pilot
projekt postavljanja dodatne prometne signalizacije i opreme.
Prometni znakovi su izrađeni kao preklopni tako da je primarna
informacija obavijest o držanju razmaka, ali u određenom
specifičnom periodu se isti prometni znak može preklopiti te na
njemu može biti prikazana obavijest o nekorištenju mobitela u
vožnji, odnosno da je vožnja pod utjecajem alkohola i lijekova
opasna po život, navode u HAC-u.

Tijekom turističke sezone najčešće dolazi do naleta vozila na
vozilo ispred, požara na vozilu i slijetanja vozila s kolnika.
Kako bi se smanjio broj događaja, kao i ublažile posljedice
istoga, HAC veliki trud ulaže u povećanje sigurnosti prometa
uvođenjem novih tehnologija, poboljšavanjem postojeće
infrastrukture i izgradnjom nove infrastrukture.

Što vozači ne bi nikako smjeli raditi na
autocesti?

– Vjerujemo da možemo uz podršku i pomoć korisnika pridonijeti
još sigurnijoj prometnici, pa molimo korisnike da prije puta
provjere stanje i uvjete na cesti, da ne kreću na put umorni ili
ako tijekom vožnje osjete umor da se zaustave na prvom odmorištu,
da prije puta provjere ispravnost vozila, da prate
svjetlosno-promjenjivu signalizaciju i prilagode vožnju uvjetima
na cesti, da drže dovoljan razmak između vozila ispred, u slučaju
kvara na vozilu da se po mogućnosti zaustave na odmorištu ili
ugibalištu, a ako se moraju zaustaviti u zaustavnom traku, da
vozilo pomaknu uz najdalji rub zaustavnog traka uz bankinu, odmah
izađu iz vozila, obuku retroreflektirajući prsluk, postave
trokut, pozovu Centar 112 te se odmaknu od vozila iza odbojne
ograde i pričekaju pomoć, da ne pretječu prije nego što su
provjerili sigurnu mogućnost obilaženja, te da ne voze tzv.
‘slalom vožnju’, kažu u HAC-u.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest