Rezultate istraživanja o tome jesu li Hrvati promijenili kupovne navika i navike potrošnje u krizi, koje je ekskluzivno za RTL provela agencija Promocija plus, donosi Adrian De Vrgna
Jesmo li promijenili navike u krizi, kupujemo li manje i čega se
odričemo? Promocija plus provela je eksluzivno istraživanje za
RTL.
Kriza, inflacija, svakodnevna poskupljenja – očito su nas
natjerali da promijenimo navike, ili barem dio njih.
Promjene kupovnih navika
Najviše je promjena kada su u pitanju odjeća, obuća i nakit, 52,2
posto ispitanih kazalo je da je značajno smanjilo potrošnju.
Manje kupuje čak svaki drugi Hrvat. Ali 40 posto (40,9 posto) je
zadržalo iste navike u tom aspektu inflacija na njih nije
utjecala.
Istodobno, štedimo na putovanjima. Gotovo svaki drugi ispitanik
(47,8 posto) smanjio je izdatke za odlazak na odmor. Što znači da
biraju jeftinije destinacije ili ostaju doma. Više od trećine
troši jednako (38,4 posto). A ima i onih koji su povećali
troškove.
Da nam ipak pati društveni život, moglo bi se pravo to iščitati
iz podatka da je gotovo 45 posto građana odlučilo manje trošiti
na izlaske i druženja. Gotovo isti je postotak onih koji su
zadržali stare navike (44,9 posto).
Kultura poklanjanja obitelji i prijateljima za rođendane,
blagdane ili čak bez povoda, široko je rasprostranjena u Hrvata,
ali kriza je očito i tu imala svoje prste. Manje se kupuje i
poklanja, kaže tako 44,3 posto anketiranih, nešto je više onih
koji nisu mijenjali navike (47,9 posto).
Više cijene alkohola utjecale su na to da je 44 posto (43,7
posto) smanjilo potrošnju. To nije ni loše ako znamo da smo
nacija koja voli popiti. Ipak više je onih koji nisu mijenjali
ništa (46,1 posto).
Svakodnevno svjedočimo poskupljenjima hrane i uistinu je teško s
prosječnim primanjima napuniti potrošačku košaricu, a kamoli s
manje od toga ili mirovinom. No jesti se mora pa gotovo 60 posto
kupuje iste namirnice kao i prije (59,6 posto).
Svakodnevno svjedočimo poskupljenjima hrane i uistinu je teško s
prosječnim primanjima napuniti potrošačku košaricu, a kamoli s
manje od toga ili mirovinom. No jesti se mora pa gotovo 60 posto
kupuje iste namirnice kao i prije (59,6 posto).
No bavljenje sportom i hobijima smo smanjili. Kaže tako gotovo
trećina ispitanih (30,0 posto), ali više od polovice rekreira se
jednako kao i prije (54 posto).
Što je ostalo isto u potrošačkim navikama?
Pa zapravo malo toga, ali evo što smo najmanje promijenili.
Jednako plaćamo osiguranje, tako je u 8 od 10 slučajeva (82,2
posto).
Slijedi kozmetika i higijena za osobnu upotrebu (68 posto),
elektronički uređaji poput mobitela kojih se očito ne želimo ili
bolje reći ne možemo odreći (66,7 posto).
Zatim kućanski aparati, jer kad se perilica pokvari nemamo baš
izbora (65,1 posto).
Slijedi hrana (59,6 posto) pa namještaj (58,2 posto), unutarnje
uređenje (57,4 posto), potom knjige, časopisi i novine (55,0
posto). Potom slijede redom, energenti i voda, gdje više od
polovice ispitanika nije posegnulo za osobnim mjerama štednje
(54,3 posto).
Gotovo polovica pušača nije smanjilo izdatke za cigarete i
duhanske proizvode (48,9 posto).
Bez obzira na sve to ipak dobar dio potrošača očito je krenuo s
promjenom ponašanja.
NAPOMENA: Ekskluzivno istraživanje za RTL je provela agencija
Promocija plus od 02. studenog do 04. studenog na uzorku od 1300
ispitanika u cijeloj zemlji. Standardnu grešku je +/- 2,7 posto i
razinu pouzdanosti od 95 posto.