SANKCIJE NA SNAZI

Poskupljenje ili nestašica? Na snagu stupila europska zabrana uvoza naftnih prerađevina iz Rusije, što to znači za Hrvatsku

Robert Anic/PIXSELL

Sve se događa u trenutku kada je jedina rafinerija nafte u Hrvatskoj – ona u Rijeci – zatvorena, jer je u procesu modernizacije, ali vladajući uvjeravaju – skladišta su puna, nestašice goriva neće biti

Na snagu je stupila europska zabrana uvoza prerađenih naftnih
proizvoda iz Rusije. Provjerili smo što to znači za Hrvatsku,
čeka li nas veliki rast cijena goriva, posebno dizela, i je li
moguća nestašica?

I uz vladine intervencije važe se svaka dva tjedna. Točiti ili
čekati nove cijene.

Pitanje je hoće li i koliko na cijenu goriva, posebno dizela
utjecati odluka Europe o zabrani uvoza prerađenih naftnih
derivata iz Rusije morskim putem.

Marijan Krpan, direktor Agencije za ugljikovodike govori:
“Dugoročno ćemo vidjet kako će se kretat tokovi globalno, jer taj
ruski dizel će se preusmjerit na tržišta Azije pa će vjerojatno
putevi dobave dizela sada u Europu biti duži, što znači da će i
transportnih troškovi biti veći”.

Ograničavanjem cijena žele se skresati ruski prihodi od prodaje
nafte, no pitanje je koliko će ih to zaista lupiti po džepu.

Bivši hrvatski veleposlanik u Rusiji, Božo Kovačević navodi:
“Nisu samo ruske kompanije igrači na globalnom tržištu, tu su i
kompanije s Bliskog istoka, i tu su američke kompanije – tim
kompanijama odgovara da dođe do nestašice kako bi se povećala
cijena”.

Paket sankcija koji je stupio na snagu dogovoren je još prošle
godine, pa su države članice, ali i one zemlje koje nemaju
sankcije prema Rusiji imale dovoljno vremena za pripremu.

“Konkretno, za Indiju se pretpostavlja da su oni u pogonu s
velikim kapacitetima u rafinerijama, da se prerađuje ruska nafta,
i onda kako ćete dokazati podrijetlo derivata – nikako. Tako da
iz ove priče neće biti ništa”, kaže Davor Štern, naftni
stručnjak.

Sve se događa u trenutku kada je jedina rafinerija nafte u
Hrvatskoj – ona u Rijeci – zatvorena, jer je u procesu
modernizacije.

Stručnjak za istraživanje ugljikovodika, Ivica Jakić kaže:
“Situacija je takva da se ta nafta doveze do Omišlja i ide u
Mađarsku i onda se derivati vraćaju iz Mađarske u Hrvatsku, što
se može osjetiti na mogućnostima transporta i hoće li se moći
transportirati brzo i pitanje cijene”.

Vladajući uvjeravaju – skladišta su puna, nestašice goriva neće
biti.

“Mi inače ne uvozimo dizel iz Rusije, sva komercijalna skladišta
su puna. Ina je objavila da je nabavila dovoljno derivata, pa i
dizela. Na kraju krajeva i Agencija ima obaveze zalihe nafte i
naftnih derivata, tako da dosta nema razloga za zabrinutost”,
rekao je Krpan.

U isto vrijeme, analitičari upozoravaju – era skupe nafte trajat
će i nakon što rat završi.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest