VIŠE POSLA ZA SVE

Nova pravila! Trebate u gruntovnicu? Morat ćete angažirati odvjetnika, većina podnesaka poskupljuje

Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Iz Ministarstva pravosuđa i uprave isticali su da će to ubrzati postupak te da angažiranje bilježnika ili odvjetnika neće značiti poskupljenje usluge

Od 10. veljače građani Hrvatske više neće moći sami davati
prijedloge za upis u zemljišne knjige, nego će to za njih morati
odraditi javni bilježnici ili odvjetnici isključivo elektroničkim
putem.

Bilo da žele upisati vlasništvo neke nekretnine, hipoteku ili
prijedlog za brisanje hipoteke, za to će već u petak morati
angažirati odvjetnika ili javnog bilježnika, predviđeno je tako
izmjenama zakona o zemljišnim knjigama koje su stupile na snagu u
studenome, ali je primjena odredbe o tome da se prijedlozi
podnose isključivo elektroničkim putem i preko odvjetnika ili
bilježnika odgođena do 10. veljače, piše Novi
list
.

Moguće je i dosad bilo obaviti sve te poslove preko bilježnika i
odvjetnika elektroničkim putem, što je građanima olakšavalo
podnošenje prijedloga u gradovima u kojima ne žive, jer radi toga
nisu morali putovati, primjerice, 200 ili 300 kilometara.

Nova pravila znače da će od petka svi to morati činiti, a kad je
takav prijedlog bio u javnoj raspravi, iz Ministarstva pravosuđa
i uprave isticali su da će to ubrzati postupak te da angažiranje
bilježnika ili odvjetnika neće značiti poskupljenje usluge.

Sudska pristojba

Tako su isticali da je sudska pristojba za upis elektroničkim
putem 50 posto jeftinija, pa da se primjerice za prijedlog za
upis u zemljišnu knjigu neće plaćati 250 kuna (33,2 eura) te
pristojbe, što je slučaj kad građani sami odlaze na sud, nego 125
kuna (16,6 eura), kada to za njih elektroničkim putem radi
odvjetnik ili bilježnik.

Na tu računicu dodali su i sto kuna (13,32 eura) javnobilježničke
naknade. Na kraju je cijeli posao prijedloga za upis u zemljišne
knjige, isticali su tada, jeftiniji za 25 kuna ili 3,32 eura.

No, nisu sve sudske pristojbe 250 kuna, pa da na kraju podnošenje
prijedloga i uz angažiranje bilježnika postane jeftinije.

Sudska pristojba za većinu podnesaka, primjerice za upis, za
predbilježbu, za brisanje uknjižbe, za brisanje predbilježbe, za
upis rješenja o ovrsi, je 50 kuna, odnosno 6,64 eura, i to je bio
jedini trošak ako su građani u zemljišnim knjigama morali obaviti
neki od tih poslova.

Sada je ta sudska pristojba 3,32 eura, ali da bi se posao,
primjerice, brisanja hipoteke banke nakon otplaćenog kredita i
proveo, građani moraju angažirati bilježnika ili odvjetnika i to
ih košta dodatnih 13,32 eura, odnosno prijedlog za upis svih
podnesaka sada će biti deset eura skuplji.

Država se u ovom konkretnom primjeru odrekla sudskih pristojbi i
na toj stavci će se sigurno smanjiti njezina primanja, ali u tih
13,32 eura, koliko građanina košta angažiranje bilježnika, je i
četvrtina novca koji će bilježnik proslijediti državi.

Dakle, na svakom poslu koji odrade odvjetnici ili javni
bilježnici, država će ubrati 2,70 eura i tako će nadoknaditi
dobar dio novca koji je izgubila na sudskim pristojbama.

Ministarstvo je kod iznošenja prijedloga ovih promjena istaknulo
da će građani elektroničkim putem i sami moći podnositi
prijedloge, ali kad se za to steknu uvjeti, navodi Novi
list
.

Za početak, država nema ni pouzdane registre svojih građana da bi
se upustila u takav projekt. Kada planiraju sljedeći korak,
odnosno mogućnost da građani elektroničkim putem bez posrednika
podnose prijedlog za upis u zemljišne knjige, iz Ministarstva
pravosuđa i uprave nisu odgovorili na upit.

Bez odgovora je ostalo i pitanje koliko će usluga prema njihovom
izračunu doista pojeftiniti, a koliko će ih poskupjeti nakon što
u petak na snagu stupe nova pravila.

Posla će više imati, priznali su to i iz samog Ministarstva u
obrazloženju zakonskih izmjena, javni bilježnici. Očito računaju
da će građani za poslove na zemljišnim knjigama u većem broju
angažirati njih, a ne odvjetnike.

Naveli su da odlukom da se prijedlozi mogu podnositi isključivo
elektroničkim putem, građanima neće biti ograničen ili otežan
pristup sudu jer su uredi javnih bilježnika prostorno raspoređeni
po teritoriju čitave Hrvatske.

Građani će i dalje moći provjeravati stanja neposredno na
zemljišnoknjižnom odjelu, kako u glavnim knjigama, tako i u
zbirkama isprava.

To znači da će moći otići do zemljišnoknjižnog odjela i dobiti
uvid, ako to ne mogu ili ne žele obaviti elektroničkim putem.

Uz to, svi koji su u sustavu e-građani, i dalje mogu dobiti
izvadak iz zemljišnih knjiga i on služi kao vjerodostojan i
ovjeren dokument.

No, to nije bilo moguće s podnošenjem prijedloga jer isprava koja
je temelj za upis u zemljišne knjige mora biti dostavljena sudu u
izvorniku ili ovjerenoj preslici, a potpis na privatnoj ispravi
ovjeren.

Još uvijek ne postoji mogućnost izdavanja elektroničkih isprava
na kojima bi potpis bio ovjeren, pa nisu ispunjeni uvjeti za
stranke da samostalno podnose prijedloge elektroničkim putem,
upozorava Novi
list
.

Elektroničko podnošenje prijedloga za upis u zemljišne knjige
putem odvjetnika i javnih bilježnika započelo je 2017. godine, a
tijekom pandemije COVID-19 broj podnesenih prijedloga
elektroničkim putem prešao je 50 posto svih podnesenih
prijedloga.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest