ŠTO NAS ČEKA?

Prijeti li propast ambicioznom europskom planu? Njemačka i Italija suprotstavile su se i ne žele električne automobile

RTL

Protivnici odluke Bruxellesa kažu da bi prenagla zabrana prodaje klasičnih vozila uništila brojna radna mjesta, čime bi Europa sama sebi pucala u nogu.

Bio je to itekako ambiciozan plan, za samo 12 godina u Europi je
trebalo biti potpuno zabranjeno prodavati nove aute na benzin i
dizel. Ali sada tome planu koji je već bio dogovoren prijeti –
propast. Jedna od važnijih odluka Europske unije – odgođena je
zbog pritiska Njemačke i Italije. Protiv električnih automobila
pobunili su se najluksuzniji brendovi Porsche i Ferrari. U čemu
je problem, je li eksploatacija litija za baterije, štetna kao
što su i fosilna goriva

Umjesto briselskog zbogom nafti, Ferrari i Porsche nude
alternativu. Automobilski giganti smatraju da rješenje za
industriju nisu baterije nego e-gorivo. Skuplje je za proizvesti,
ali ne zagađuje, a motori i dalje imaju onaj pravi, sportski
zvuk.

“Mislim da će potražnja za vozilima luksuznog segmenta, naročito
za vozilima s unutarnjim izgaranjem ostati ovakva, ako ne i veća
u narednom periodu od barem desetak godina”, smatra prodajni
savjetnik Hrvoje Miholić.

Ljudi ih i dalje žele, ali Unija do 2035. planira zabraniti
prodaju novih benzinaca i dizelaša. Nova sintetička CO2 neutralna
goriva mogla bi uletjeti kao zamjena ili konkurencija električnim
automobilima.

“Motori s unutarnjim sagorijevanjem mogu koristiti ta sintetička
goriva koja su doduše sada još jako skupa, ali ubuduće će
pojeftiniti”, kaže Darin Janković, direktor analitičke tvrtke za
autoindustriju.

Protivnici odluke Bruxellesa kažu da bi prenagla zabrana prodaje
klasičnih vozila uništila brojna radna mjesta, čime bi Europa
sama sebi pucala u nogu.

“Ako se zabrani takve automobile uletit će Kinezi koji već imaju
otprilike 80 modela, dakle puno više nego Europljani i tu bi za
njih mogao biti veliki ekonomski problem”, tvrdi Janković.

Problem za industriju, ali i za obične građane.

Dok se u Bruxellesu raspravlja jesu li bolji automobili na struju
ili na e-goriva, Hrvate muče posve druge brige. Prosječna starost
vozila je 14,6 godina, većina nema ni za obična vozila, a o
naprednim e-varijantama mogu samo sanjati.

Mala kupovna moć, loša infrastruktura, mnogo je poteškoća s
velikim planom vožnje na struju.

“Ako napravimo ovakav drastičan prijelaz iz vozila koja imamo
danas na električna vozila, koja su znatno skuplja, mislim da će
osobni automobil postati luksuz”, tvrdi Goran Zovak s Fakulteta
prometnih znanosti.

Sve je to cijena čiste energije, no što ako ona i nije tako
čista. Za proizvodnju automobilskih baterija potreban je litij za
čije iskopavanje treba mnogo vode. Puno je nusprodukata. Ovaj
rudnik u čudesnoj pustinji Atacama zorno prikazuje probleme
lokalnog stanovništva koje na litij ima drukčiju perspektivu.

“Dolazi rudarska industrija, napada i uzima nam vodu. Uzeli su
nam pravo na vodu, upisali da je njihova voda”, kaže Pamela
Condori iz Čilea.

Želja zapada za čistim zrakom, na naplatu dolazi negdje drugdje,
daleko od očiju javnosti.

Ako ne prilagodimo naše institucije i ne usvojimo ekološke
standarde prema potrebama društva, bit će vrlo teško dugoročno
održavati rudarske aktivnosti”, smatra Willy Krach, zamjenik
tajnika u Ministarstvu za rude Čilea.

Uz sve navedeno, baterije imaju još jedan veliki problem,
upozoravaju stručnjaci.

“Zbrinjavanje nusprodukata i u konačnici zbrinjavanje baterija
nakon upotrebe. O tome se jako malo govori, a to je veliki
zadatak koji predstoji pred nama”, poručuje Zovak.

Europa se odriče ovisnosti o fosilnim gorivima koja izgaraju CO2,
je li rješenje nova ovisnost o baterijama na litij, e-gorivo ili
nešto treće, odgovor će se očito i dalje tražiti.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest