Jeste li se nakon velikog skoka cijena odrekli kava i kafića? Niste! Čak štoviše, u travnju je bilo 5 posto više računa nego lani, a zarada čak 30 posto veća. Dolaskom sezone ugostiteljima procvat prihoda tek slijedi, a za jesen neki najavljuju i novo poskupljenje
Velike, male, kraće, duže, s više ili manje mlijeka. Kombinacija
je bezbroj. Cilj uvijek isti – užitak kojeg plaćamo sve više.
“Kava mi je neizbježan dio dana. Popijem barem dvije dnevno”,
kaže Teo iz Zagreba.
“To nije samo kava, to je društveni događaj. To je relaksacija,
nešto u čemu uživam. Mislim da cijena kave, bez obzira kakva
bila, uvijek će se piti kava”, poručuje Sanja iz Zagreba.
Unatoč rastu cijena, Hrvati po kafićima ukupno provedu više od 2
milijuna sati svaki dan. Kriza jest, ali za to se ima. Nove
cijene, čini se, prihvatili su svi.
“Ne samo u ugostiteljstvu, nego u svim djelatnostima je to tako.
Mislim da su svi prihvatili cijene kakve jesu, i dalje je
potrošnja izvanredna. Rezultati su nam svima dobri, što znači da
Hrvati i dalje troše”, objašnjava Ivan Orešković, vlasnik
ugostiteljskog objekta u Zagrebu.
Pa smo tako, samo u travnju prošle godine po kafićima i
restoranima ostavili 173 milijuna eura, ove godine vrtoglavih 221
milijun eura – i to samo u jednom mjesecu. Izdanih računa bilo je
tek bilo 5 posto više, a zarada je gotovo 30 posto veća.
“Možda će se kasnije promijeniti garderoba, možda će se dva dana
skratiti godišnji odmor, možda se neće otići na neko putovanje. U
tom budžetu je nastupila preraspodjela u korist društvenosti”,
tvrdi Mladen Vedriš, ekonomski stručnjak i profesor na Visokom
učilištu Effectus.
S toga i ne čudi da se svake minute popije više od 6000 šalica
kave, dakle oko 100 u jednoj sekundi.
“Cijena kave u Zagrebu i Ljubljani je 30 posto jeftinija kod nas.
Jedino smo skuplji od Budimpešte. Sve ostale su puno skuplje od
svih destinacija u Hrvatskoj. Cijena jedne pizze u našoj
metropoli je maksimalno 7 do 10 eura, dok je u svim ostalim
destinacijama od 8 do 16 eura”, kaže Franz Letica, predsjednik
Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke
komore.
No pitanje je do kad. S dolaskom sezone, glavna “berba” za
ugostiteljski sektor tek slijedi, a za jesen neki najavljuju novo
poskupljenje. I ne samo kave.
“Sljedeći inflatorni šok će biti zbog povećanje plaće radnicima,
taj dio troška ćemo morati ponovno ukalkulirati u proizvod. Tu
pričamo o cjelokupnom meniju, pričamo o poskupljenju od 10 posto
iza ljeta”, tvrdi Orešković.
Ali, najavljeno poskupljenje očito se na promet neće odraziti,
jer gušti su gušti – koliko god koštali.