Prije godinu dana dosta se dugo čekalo za novi automobil, sad su se 'kotačići' pokrenuli, a u prvom dijelu godine uvezli smo 70 posto vozila kao u cijeloj prošloj godini. Dobar poznavatelj tržišta kaže da je vrijeme jeftinih automobila iza nas
A nije lako niti odabrati dobar i pouzdan automobil za kojima u
Hrvatskoj naglo narasla potražnja. Ove godine vidimo veliki rast
prodaje novih automobila, a prema podacima iz Carine, raste i
potražnja za rabljenim vozilima, i to preko uvoza.
U cijeloj prošloj godini uvezeno je 63.500 rabljenih osobnih
vozila, a u samo prvih pet mjeseci ove godine nešto više od
42.000. Drugim riječima, samo je u prvom dijelu ove godine
uvezeno gotovo 70 posto vozila kao u cijeloj prošloj.
Porez koji morate platiti veći je u slučaju uvoza iz trećih
zemalja dok za uvoz, preciznije unos automobila iz zemalja
Europske unije, uvozna davanja, pa ni PDV ne trebate platiti.
Glavni urednik Auto, motor i sport magazina Kristijan
Tićak bio je gost Direkta.
Inflaciji unatoč, bilježimo porast prodaje novih
automobila, kako to tumačite?
Trebalo ih je dočekati. Pandemija i sve što se nanizalo poslije
nje, i rat u Ukrajini i nedostatak sirovina uzrokovali su niz
poteškoća u dobavljačkom lancu, u prijevozu automobila. Mnogi su
automobili kasnili na hrvatsko tržište i sada su se napokon
krenuli isporučivati kupcima.
Kada govorimo o rabljenim ili novim automobilima, ima li
tu razlike?
Ima. Riječ je o potpuno različita dva automobila. U suštini
izgleda to potpuno isto ali i kupci i načini financiranja nisu
isti i odabiru se potpuno različite metode da bi se došlo do
auta.
Prije otprilike godinu dana dosta se dugo čekalo za novi
automobil, je li se to promijenilo?
Reći ćemo da kotačići, zupčanici polako sjedaju na svoje mjesto i
taj proces polako ide u normalizaciju. Od jeseni bi trebalo sve
biti poprilično normalno kao i prije pandemije.
Što je s cijenama?
Cijene su kao i sve ostalo, porasle. U nekakvim usporedbama istih
automobila prije pandemije i poslije pandemije, razlika je u
luksuznoj klasi, malo skupljim automobilima i po sto tisuća kuna.
Ako jedan telefon plaćamo tisuću i pol do dvije tisuće eura, da
ćemo automobil kupovati za 10 do 15 tisuća eura, nećemo. Sami
proizvođači kažu da je vrijeme jeftine osobne mobilnosti iza nas.
Imate li procjenu, prosječna četveročlana obitelj, dobar
pouzdan, može i za putovanje?
Rekao bih da ispod 20 tisuća eura ne ide apsolutno ništa u tom
pogledu. Za solidan izbor između 30 do 35 tisuća eura.
Što biste vi savjetovali?
Savjetovao bih da manje, prilikom kupnje se kupci vode emocijama,
više razumom. Treba raščistiti prvo sam sa sobom za što će se
automobil koristiti u kakvim uvjetima, sukladno tome prilagoditi
svoju kupnju.
Što biste savjetovali, kada govorimo o kupnji rabljenog i
novog automobila?
Imamo apsurdnu situaciju da neki kupci koji su automobil kupili
prije tri, četiri godine, kada su ga sada nedavno prodavali su
dobili više novca. To je anomalija koju je ovo poskupljenje i
potražnja uzrokovali. Teško je prognozirati u kojem će smjeru
situacija ići, činjenica je da automobili neće biti jednostavniji
u budućnosti, postojat će sve kompliciraniji, tehnički složeniji.
To će uvjetovati veću cijenu tih automobila.
Biste li savjetovali novi ili rabljeni
automobil?
Ovisno o prilikama i načinu kupnje, ali najbolje je, po mom
mišljenju kupiti novi automobil. Ima dosta manipulacija s
kilometrima, nije sigurna kupnja nikada, koliko god mi njega
provjeravali odvozili kod različitih majstora, nikada ne možemo
biti 100 posto sigurni da je to to
Puno govorimo o automobilima na električnu struju, kada
možemo reći sigurno će doći u Hrvatsku?
Već sada se cijene električnih automobila se polako počinju
približavati komercijalnim automobilima, ali to nije zasluga
snižavanje cijene električnih automobila, nego porast
komercijalnih. To je već zaživjelo u određenoj mjeri nije
masovno, Europa je postavila oštre zakonske okvire. Čini mi se da
u posljednje vrijeme čini mi se da neki novi vjetrovi pušu,
spominju se i sintetička goriva i druge metode da se dođe do CO2
neutralnosti
Kada?
Vrlo brzo, dvije, tri ili četiri godine