Prijedlog je i da se uvede jedinstvena digitalna vozačka dozovola. Uvela bi se i stroža pravila za mlade vozače koji sudjeluju u dvije od pet prometnih nesreća
Ministri prometa država članica EU-a usvojili su u ponedjeljak
zajedničko stajalište o novim pravilima u području sigurnosti na
cestama, koja uključuju direktivu o vozačkim dozvolama i razmjenu
informacija o prometnim prekršajima.
Europska komisija je u ožujku ove godine, u okviru zakonodavnog
paketa o cestovnoj sigurnosti, predložila uvođenje jedinstvene
digitalne vozačke dozvole u EU-u i nova pravila koja će olakšati
naplatu prometnih kazni počinjenih u nekoj drugoj zemlji članici,
kao i oduzimanje vozačkih dozvola.
Komisija je također predložila da mladi vozači s navršenih 17
godine mogu polagati ispit i voziti ako su s njima stariji
vozači, da se uvede probno razdoblje za mlade vozače od najmanje
dvije godine nakon polaganja ispita i pravilo nulte tolerancije
na vožnju pod utjecajem alkohola za mlade vozače. Iako mladi
vozači čine samo osam posto od svih vozača, dva od pet
smrtonosnih sudara uključuju vozače mlađe od 30 godina.
Vijeće EU-a u svojem stajalištu prihvatilo je većinu odredbi iz
prijedloga Europske komisije, s tim da su predvidjeli određene
izmjene što se tiče probnog roka za mlade vozače, a kojima se
uvažavaju ovlasti država članica.
U zajedničkom stajalištu država članica, na temelju kojeg će
pregovarati s Europskim parlamentom o konačnom tekstu zakona,
također se predviđa da skraćivanje roka valjanosti vozačkih
dozvola za starije vozače i dalje ostane dobrovoljno. Uvode se i
jasnije odredbe o provjeri tjelesne i psihičke sposobnosti za
vožnju. Također se predviđa da osobe koje imaju državljanstvo
jedne članice, a stalno prebivalište u drugoj članici mogu
polagati teorijski dio vozačkog ispita u zemlja svoga
državljanstva, ali takva mogućnost se ne predviđa za praktični
dio vozačkog ispita.
Predlaže se također i proširenje popisa prometnih prekršaja koji
će se kažnjavati na razini EU-a. Trenutačni popis uključuje
ukupno osam prometnih prekršaja među kojima su prebrza vožnja,
nekorištenje sigurnosnog pojasa, prolazak kroz crveno svjetlo na
semaforu, vožnja pod utjecajem alkohola ili droga, nenošenje
zaštitne kacige, kretanje zabranjenim prometnim trakom te
nepropisno korištenje mobilnog telefona ili drugih
komunikacijskih uređaja tijekom vožnje.
Prijedlog zakona o razmjeni informacija o prometnim prekršajima
omogućit će da se odluka o oduzimanju vozačke dozvole u jednoj
zemlji članici primjenjuje u svim članicama, što sada zbog rupa u
zakonu često nije slučaj. Isto se odnosi i na ostale prometne
prekršaje koji će biti kažnjivi na razini EU-a.
Prošli tjedan odbor za promet i turizam Europskog parlamenta
usvojio je nacrte stajališta o paketu zakona o sigurnosti na
cestama. O tim nacrtima Europski parlament će glasati na
plenarnoj sjednici u prosincu, a nakon toga predstojeće belgijsko
predsjedništvo će započeti pregovore s predstavnicima Parlamenta
o konačnom tekstu zakona.