Biljana Borzan rekla je da lažna sniženja posebno primjećuju građani koji neki proizvod žele duže razdoblje i čekaju sniženje kako bi uštedjeli, no potom se razočaraju
Gotovo tri četvrtine građana zamijetilo je lažna sezonska
sniženja, pokazali su rezultati istraživanja koje je u
ponedjeljak predstavila hrvatska zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan.
“Praskom i istraživanjma utvrdilo se da trgovci vrlo često varaju
tako da oglase određeno sniženje, a da ono to zapravo nije.
Odnosno, prikažu da je cijena prije sniženja bila lažno visoka, a
onda se nakon ‘sniženja’ vraćaju na cijenu koja je bila i prije”,
pojasnila je Borzan.
Istraživanje, koje je na reprezentativnom uzorku od 806
ispitanika tijekom prosinca i siječnja provela agencija Hendal,
pokazalo je da 97,6 posto hrvatskih građana kupuje robu na
sniženjima, pri čemu ih je 72 posto zamijetilo lažna sniženja.
Borzan je kazala da lažna sniženja posebno primjećuju građani
koji neki proizvod žele duže razdoblje i čekaju sniženje kako bi
uštedjeli, no potom se razočaraju kad shvate da se nakon sniženja
proizvod i dalje zapravo prodaje po istoj cijeni.
Navodno sniženje “ima psihološki učinak na one koji nisu pratili
kakva je cijena bila prije jer ako vi vidite da je nešto sniženo
32 posto ili 63 posto, naravno da će to psihološki djelovati vrlo
pozitivno jer ćete imati dojam da ste uštedjeli, a zapravo niste,
nego ste prevareni”, rekla je Borzan.
Osvrnula se i na drugo istraživanje provedeno na europskoj razini
o internetskoj trgovini, prema kojem je svako četvrto
sniženje u 13 zemalja članica Europske unije bilo lažno, a 67
posto trgovaca u 25 zemalja članica i Norveškoj nije poštivalo
osnovna prava potrošača.
Dvogodišnje jamstvo
“Četvrtina kupaca nije upozorena na mogućnost povrata u roku od
14 dana. Petina trgovaca prikazivala je cijenu bez dodatnih
naknada poput poštarine pa bi se ljudi neugodno iznenadili.
Trećina trgovaca nije informirala kupce da imaju dvogodišnje
jamstvo. Četrdeset posto nije stavilo link na platformu za
mirenje između trgovca i kupca”, pojasnila je Borzan rezultate
drugog istraživanja.
Europska unija započela je reviziju pravila o platformi za
alternativno rješavanje sukoba preko koje se potrošači mogu
izmiriti s trgovcima. U novom se prijedlogu
predlaže obavezna registracija trgovaca, posebno u sektorima
s najviše pritužbi – transportu i turizmu. Unija je uvela i
opciju lakog otkazivanja internetske kupnje koja bi trebala biti
na svim web trgovinama kroz dvije godine, navodi se u priopćenju
eurozastupnice.
Dodala je da je u europskom zakonu za koji je nedavno bila
zadužena, tražila “da u svakoj trgovini postoji poster na vidnom
mjestu na kojem će se uputiti potrošače da imaju pravo na
dvogodišnje jamstvo”.
Rezultati istraživanja koje je naručila zastupnica pokazali su da
samo 9,5 posto građana prijavljuje lažna sniženja, što Borzan objašnjava
“dijelom kulture”, u kojoj se građani ili boje ili se ne znaju
kome obratiti.
“Inspekcije svakako moraju raditi svoj posao i ovakve
primjere kažnjavati. Međutim, … nadam se da možemo
educirati naše građane da se i sami bore za sebe, da znaju
gdje da se obrate, da znaju svoja prava kako bi se znali za
njih i izboriti jer nije za očekivati da će inspekcije uočiti baš
svaki problem koji se nađe na tržištu”, poručila je Borzan.
Više od polovice građana (57,7 posto), smatra da su kao potrošači
u Hrvatskoj “ostavljeni na milost i nemilost trgovcu”, a većina
nije upućena da postoji obvezno jamstvo na sve proizvode niti da
ono traje dvije godine.