Godine 1990. tadašnja Osnovna škola “Veljko Vlahović”, današnja
OŠ Dubovac postaje prva osnovna škola u zemlji u koju se uvodi
kompjuterska nastava. 25 godina kasnije, debelo u 21. stoljeću,
ta škola kao i sve druge u Hrvatskoj mogu se “pohvaliti”
neslavnim podatkom da informatika u eri potpune digitalizacije
svijeta nije obavezni školski predmet, što je europski presedan.
Informatika je, baš kao i strani jezici kao druga bitna odrednica
poželjnog znanja za djecu na zahtjevnom tržištu rada,
drugorazredni izborni predmet koji se gura na predsatove, zadnje
satove ili kontra smjenu. 25 godina kasnije, umjesto
informatizacije mi provodimo katehetizaciju u osnovnim školama,
jer jedino vjeronauk – taj uljez u svjetovnu i znanstvenu narav
obrazovanja – uživa povlašteni status među izbornim predmetima i
gura ga se isključivo u sredinu rasporeda satnice kako bi se što
više roditelja natjeralo da djecu šalju na školski vjeronauk, da
ne bauljaju hodnicima i ne budu izloženi etiketiranju epitetima
“nekršćana”, “komunjara” “crvenih Kmera”, “jugonostalgičara” i
ostalih naljepnica iz široke lepeze uvreda tako zvanih domoljuba
za svakog tko nije na liniji.
U Hrvatskoj, kao taoci Vatikanskih ugovora, nama je valjda
važnije stvarati nove generacije ovaca, nego slobodnomisleće
ljude oboružane praktičnim znanjima s kojima će imati više šanse
za uspjeh u životu. Vlast na odlasku je to mogla promijeniti, ali
nije, nova će samo pojačavati tempo negiranja ustavnog određenja
sekularnosti države jer tako dugoročno odgaja nove generacije
svojih glasača. Kog briga za načelo informatičke pismenosti i
stranih jezika za sve, to će u kasnijoj fazi obrazovanja
savladati oni ambiciozniji i…bogatiji. Svima ostalima nije
preporučljiv priručnik za savladavanje Windowsa već mali
molitvenik. S takvima se lakše manipulira. Baš kao što bi bolno
istinito rekli društveno angažirani bosanski rokeri iz Dubioze
Kolektiv, “…Od Vatikana do Irana kao da smo jučer pali s grana/Od
Vatikana do Irana , majmunu je dovoljna banana.”
Karlovac počinje prvi, Karlovački tjednik, 21.06.
1990.
Karlovačka Osnovna škola “Veljko Vlahović” prva je od 30 škola u
SR Hrvatskoj u koju se uvodi kompjuterska nastava. Na taj način
počinje ostvarivanje programa RSIZ-a za osnovno obrazovanje da se
u škole uvede nov način nastave koji bi s daleko više efekta
omogućio učenicima da savladaju nastavni program.
Riječ je o čitavoj mreži kompjutera koja sastoji od centralnog
kompjutera AT386 IBM i 15 manjih kompjutera Datamini compact AT
286 IBM. Što to konkretno znači za nastavni proces? U jednoj
učionici čitav razred od 30 učenika radi s kompjuterima i na taj
način nastavnik u svakom učeniku provjerava znanje ili ga upućuje
na ponavljanje gradiva kako bi naknadno usvojio ono što u prvom
pokušaju nije uspio.
Kompjutere treba shvatiti kao nastavno sredstvo koje služi za
učenje novog gradiva i provjeru naučenog. No kompjuteri nisu
apsolutno podešeni za sve nastavne predmete. Ima predmeta gdje je
on nezamjenjiv, ali ima i takvih gdje se pomoću drugih nastavnih
metoda i postižu veći efekti.
Novom nastavnom metodom služit će se 1.400 učenika OŠ “Veljko
Vlahović”. Mreža je vrlo racionalno napravljena, jer na jednom
mjestu i nastavnik i učenici imaju sve što je potrebno za
savladavanje novog gradiva i provjeru znanja svakog pojedinog
učenika kojem je ujedno i omogućeno da uči na vlastitim greškama
sve dotle dok gradivo ne usvoji.
Pripremio Tihomir Ivka