Brojni građani suočavaju se s ovrhama – kako ih što bezbolnije prebroditi

Brojni građani suočavaju se s ovrhama – kako ih što bezbolnije
prebroditi

Dolazak Nove godine neki su građani proslavljali s razlogom za sreću i zadovoljstvo dok su nažalost brojni oni koji se suočavaju s financijskom krizom više nego drugi. Ili su bez posla, imaju nagomilane dugove i prijete im ovrhe. Kako bi se što lakše uhvatili u koštac s financijskim problemima, udruga potrošača Korana dala je nekoliko upustva kako se ponašati ako se suočite s ovrhama.

Kako navode, mediji iznose podatke o velikom zaradama odvjetnika koje uprihode provođenjem ovrha te dokazuju kako su potrošači “oštećeni”. Jasno je da nije moralno da se za dug od 100 kuna, ovrhom ovrši s računa dužnika više od 1.000 kn, tj. 10 puta veći iznos od duga. Za kašnjenje plaćanja država je odredila zakonsku povišenu zateznu kamatu, pa je upitno nije li izmišljanje troškova ovrhe i javnobilježničkih nagrada “lov u mutnom”, tj. ne samo nemoralna nego i nezakonita “zarada”, kažu u udruzi potrošača. U naravi se, dodaju, visina odvjetničkih troškova nikako ne može nazvati poštenom nego lihvarskom zaradom. Ako je kredit kod lihvara jeftiniji od odvjetničkih troškova ovrhe, razvidno je da odvjetnici koji se bave ovrhama potiču svjesno ili ne crno tržite kredita.

– Smatramo da ima lijeka, a to je da se računi plaćaju na vrijeme ili se osporavaju. Zakoni su vjerovnicima omogućili prisilnu naplatu, ali su istovremeno i potrošačima omogućili da preduhitre ovrhu na zakonom dozvoljene načine. Potrošači zbog “načina razmišljanja” često rade početničke greške u konzumiranju potrošačkih prava, a savjete ili pomoć od udruga za zaštitu potrošača, besplatnih pravnih savjetnika ili savjetovališta za zaštitu potrošača traže kad više pomoći nema, tj. kada je pokrenut zakonski postupak prisilne naplate (ovrhe), stoji u upustvu Korane. Kažu da je najgore što potrošač može uraditi sam sebi je odluka “ja to neću platiti, oni to nemaju pravo naplatiti” i baci račun u smeće ili se jednostavno ogluši na njega. Tim postupkom je potrošač omogućio “lihvarsku” zaradu odvjetnicima koji provode ovrhe.

Kako postupiti kada potrošač dobije “sporni” račun ili nema sredstva za podmiriti račun:

Proučiti sve stavke računa i provjeriti je li račun “istinit” tj. je li na računi stvarni trošak. Ako nije treba:

–  Izjaviti pismenu žalbu (prigovor) davatelju računa, ako se dobije negativno rješenje zatražiti pomoć pravnog savjetnika, savjetovališta ili udruga za zaštitu potrošača, prema procjeni i vrsti računa prijaviti nezakoniti pokušaj naplate računa Državnom inspektoratu, prema osobnoj procjeni oštećenosti prijaviti trgovaca koji je izdao nezakoniti račun Sudu časti HGK ili HOK, zavisi je li trgovac obrtnik ili trgovačko društvo.

Ako je račun istinit, a nemate sredstva za plaćanje računa promptno kontaktirajte trgovca (vjerovnika) i pojasnite mu svoj trenutni položaj. Prije toga detaljno proučite svoje financijske prilive i obveze, vjerovniku (trgovcu) pojasnite, da trenutno ne možete platiti dug, ali da ne “bježite” od svojih obveza. Razgovarajte i zamolite odgodu plaćanja računa ili “plaćanje” računa na više rata. To će vjerojatno neznatno poskupiti vaš dug (račun), ali će biti manji pritisak koji osjećate zbog financijskih problema. Ako nemate rješenja, obratite se ustanovama socijalne skrbi i zatražite pomoć i nikako ne očekujte da će netko drugi riješiti Vaš problem.

– Ne ignorirajte opomene i pravne dopise. Ako ćete se kao dužnik odazivati na zahtjeve vjerovnika i dati mu iskrena uvjeravanja da ste s njima spremni sklopiti dogovor, imate mogućnosti da dogovorite vraćanje duga koji stvarno dugujete. U suprotnom će vas opterećivati još i druge kazne i zatezne kamate. Kako je najbolje komunicirati s trgovcima (vjerovnicima)?

– Vjerovnicima pismeno, običnom ili elektroničkom poštom predstavite vaš položaj i predložite osobni razgovor. Ne zovite ih telefonom! Dobro se pripremite za razgovor. Prikupite svu dokumentaciju i podatke. Razmislite i odlučite što možete ponuditi trgovcu (vjerovniku) i u kom roku možete podmirivati račun. Granice dogovorene prilikom razgovora ne smijete prekršiti.  Svoje probleme predstavite na miran način, nervoza i arogantnost kod pregovora samo škodi. Budite otvoreni, iskreni i uljudni. Tražite da se sve što ste se dogovorili zapiše. Istaknite obostranu korist zajedničkog dogovora, jer vi ste kao potrošač trgovcu potrebni i vjerojatnije će prihvatiti dogovor nego izgubiti kupca. Istaknite da ste spremni za dogovor, kad će se vaše stanje poboljšati. Zamolite trgovca da ima razumijevanja za Vaš probleme i da ćete Vi svoje obveze ispuniti. Ako s druge strane nema spremnosti za dogovor, zamolite za razgovor s nadređenim. Ako ne ide drugačije, pokušajte se dogovoriti za kratkoročno prolongiranje roka plaćanja računa (poček), npr. na period od 3 do 6 mjeseci. Nemojte se uplašiti prijetnje tužbom, jer u nekim primjerima vam sudsko rješenje ide na ruku.

ŠTO NIKAKO NE SMIJETE NAPRAVITI?

Ne uzimajte kredit za plaćanje računa. To će oslabiti vaš položaj.

Nemojte pristati na zahtjeve trgovca (vjerovnika) koje ne možete ispuniti.

Ne trošite novac za nešto što vam nije nužno potrebno, platite račun.

Ne predajte se. Ako odustanete sada, vaš financijski položaj će postati još teži.

– Takvim promišljanjem i ponašanjem spriječit ćemo lihvarske zarade odvjetnika, a odvjetnička društva neće biti “najprofitabilnije” tvrtke u Hrvatskoj, kažu u Korani.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest