Već najmanje 15 godina, učenici i dalje o kondomima, spolnim bolestima i seksu uče svugdje osim u školi
O seksu se priča i s roditeljima, i s prijateljima, i u serijama,
i u filmovima. A u školi?
“Ne pričamo o seksualnim odnosima pod nastavom. Fali edukacije o
seksu, spolu, rodu”, smatra učenik drugog razreda srednje
škole Luka Prelog.
A s njim se slaže i Leon Halgota koji je tek krenuo u
srednju. “Malo se priča o tome kako bi to zapravo trebalo biti,
ili kako bi trebalo izgledati i općenito kako se što radi”,
govori nam. Njihov vršnjak Filip Gender smatra da u
današnje vrijeme djeca previše stvari vezanih uz te teme saznaju
iz pornografije, a i s ulice.
Hrvatska nema seksualni odgoj kao predmet
Hrvatska u 2024. i dalje nema seksualni odgoj kao
predmet u školama. Pa su zato na više zagrebačkih lokacija
osvanuli plakati s efektnim pitanjima – treba li se o
seksualnosti učiti na greškama ili na nastavi, te uči li se o
seksu na predavanju ili na tulumu.
Sve su to smislili u Centru za edukaciju, savjetovanje i
istraživanje. Upozoravaju da je krajnje vrijeme da Grad Zagreb i
u osnovne i srednje škole uvede seksualni odgoj, kao izborni
predmet. Gradu su pisali još prije godinu i pol, a kad su se
prije nekoliko dana pojavili plakati, dobili su odgovor.
“Kažu da razmišljaju o uvođenju zdravstvenog odgoja u škole, gdje
bi tema seksualnosti bila samo jedna od tema, što mi smatramo i
dalje neadekvatnim. Tamo mladi ne mogu ništa saznati niti o
seksualnom nasilju, niti o drugačijim seksualnim orijentacijama,
niti o pitanju rodnih stereotipa”, upozorava Nataša
Bijelić iz Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje
(CESI).
O svim ovim temama Leon je, priznaje, naučio preko interneta i od
prijatelja slušajući njihova iskustva. “Na primjer, neke
pozicije, kako bi otprilike trebalo biti, gdje, što, kako ide”,
ističe.
Luka se slaže da puno ljudi neke stvari uči iz pornografije, no
jasno mu je da je to krivi način jer je, kaže, nerealan.
Seksualni odgoj, i to kao obavezni predmet u školi, odavno je na
nastavi u mnogim europskim državama. Još 1968. uveli su ga
Nijemci, ubrzo i Danci, Finci i Austrijanci, a već 26 godina
seksualni odgoj slušaju i francuski učenici.
Što uče hrvatski učenici?
A hrvatski učenici uče da nam “spolni organi služe za produženje
vrste, za nastanak i rađanje djece”, da su “mladići aktivni, a
djevojke pasivne; one koje koketiraju istovremeno ohrabrujući,
odbijajući i zbunjujući mladiće” kao i da “što su za djevojčice
više zainteresirani stariji mladići, o njima će više kružiti
glasine.
U hrvatskim školama seksualni se odgoj provlači samo kroz
međupredmetnu temu “Zdravlje”, uvedenu prije pet godina.
“Ima tu i tamo koja radionica kada dođu studenti medicinskih
škola, ali je po meni to malo premalo”, govori Leon naglašavajući
da su za sada to imali samo jednom.
Filip nastavlja da su u školi pričali o trans-osobama, LGBTQ
zajednici i to na etici. Ali o rodnim razlikama nisu čuli oni
koji ne slušaju etiku.
“Na vjeronauku se podučava mlade o apstinenciji, podučava se o
neprihvatljivosti potpomognute oplodnje, o neprihvatljivosti
razvoda braka, o prirodnim metodama kontracepcije. To nisu
znanstvene činjenice”, naglašava Bijelić.
Pa smo o tome pitali i franjevca Vladimira
Vidovića koji kaže da teme pobačaja, kontracepcije pa i
samog seksualnog odnosa, na katoličkom će vjeronauku uvijek
ostati utemeljene na kršćanskim vrijednostima. Ali…
“Apsolutno je nužno, neophodno i potrebno postojanje spolnoga
odgoja, ili seksualnoga odgoja, kako ga god već hoćete nazvati, u
školi. I u osnovnoj i u srednjoj školi. Jer ljudska spolnost je
vrlo važan dio čovjekove osobnosti, svakoga od nas”, ističe fra
Vladimir.
Čuli ste, čak i Crkva podržava seksualni odgoj kao predmet u
hrvatskim školama. Pitanje je samo zašto se na to toliko čeka.
Jer očigledno se o seksu priča doslovce svuda, osim u školi.