PUNO NESREĆA

Treba li još postrožiti kazne za vožnju u pijanom stanju? Sudski vještak: Obavezan odlazak u zatvor na 60 dana za one s preko 1,5 promila

foto ilustracija - Pixabay.com/Pixsell

Kazne su visoke, ali podaci pokazuju i da zapinje na sudovima. Zašto na cestama završava sve više recidivista?

Alkohol na cestama sve je veći problem i opasnost. Vožnja
pod utjecajem alkohola i droga težak su prekršaj, a novčane kazne
ovise o razini alkohola u krvi. Kreću se od 90 do 2650 eura. Za
sve one koji imaju više od jedan i pol promil, propisana je i
kazna zatvora u trajanju do 60 dana.

Kazne su visoke, ali podaci pokazuju i da zapinje na sudovima.
Zašto na cestama završava sve više recidivista? RTL-ova
reporterka Ivana Ivanda Rožić o tome je razgovarala sa
sudskim vještakom za promet Krunoslavom Ormužem.

Podsjećajući na slučaj iz Okučana gdje je pijani vozač (50)
usmrtio dječaka (13) i pobjegao s mjesta nesreće, RTL-ova
reporterka kazala je da počinitelju prijeti između tri i 15
godina zatvora.

Odgovara li situacija koja se dogodi na cestama
kazni?

Ove kazne o kojima razgovaramo (od tri do 15 godina) su jako
velike zatvorske kazne, no mislim da je veći problem u Zakonu o
sigurnosti prometa koji definira kazne za prekršaje kao što su
alkohol i nevezivanje pojasa. Mislim da tu treba poraditi da se
kazne postrože. Konkretan slučaj, zakonodavac je prepoznao da
vozači, koji nisu mladi vozači ili profesionalni, mogu
voziti do količine alkohola od 0,5 promila, a preko toga postoje
kazne koje ovise o koncentracijama alkohola. Za najveće
koncentracije je zapriječena kazna 2650 eura ili 60 dana zatvora.
Moj prijedlog bi bio da za ova velika pijanstva preko 1,5
promila, bude sigurno i obavezan odlazak u zatvor na 60 dana.

Treba li postrožiti kazne?

Mislite li da bi takve stvari spriječile
recidiviste?

Naravno da bi, barem dijelom. Teško je govoriti o recidivistima
jer imate dio ljudi koji jednostavno ne reagiraju na uzbude, tipa
zakone, kazne ili prijepore koji se mogu voditi o nesrećama.
Međutim, opća populacija bi tada bila puno odgovornija. Danas
nažalost imamo dobar dio ljudi koji možda nesvjesni svog stanja
popiju i prouzroče prometnu nesreću.

Je li problem nedovoljna prevencija?

Bojim se da to ne bi polučilo previše uspjeha. Mislim da je
nažalost naš narod ipak osjetljiviji na kazne. Sjećam se vremena
kad je kazna za nenošenje kacige bila 50 kuna pa niste mogli
nikoga vidjeti da nosi kacigu na motoru. Kada je ta kazna preko
noći postala 700 kuna, više niste mogli vidjeti nikoga da ne nosi
kacigu. Rekao bih da treba poraditi na kaznama da
postanu oštre. Ne postoji alibi da pijete i da vozite.

Kazne su i dalje kad pogledate visoke, a neki ih se
jednostavno ne boje?

Pitanje je koliko to ljudi prepoznaju. Mislim da bi mediji, kao
što to radimo mi danas, informirati opću populaciju. Svi smo mi
sudionici u prometu, Zakon o sigurnosti u prometu odnosi se na
sve stanovnike RH i sve naše goste. Danas je to vjerojatno 5
milijuna ljudi. Oni moraju znati o opasnosti jer kazna nema sama
za sebe nema smisla ako ne prouzroči nekakvu posljedicu.

Zašto naši vozači više vode brigu kada su vani, voze po
Sloveniji, Austriji, Italiji. Tada se drže prometnih
propisa?

Mislim da je to dijelom vezano i za naše opće stanje uma. Mislim
da su kazne tamo vjerojatno ne puno više nego kod nas, ali su
apsolutno sigurni da će ih tamo dobiti, morati platiti i snositi
odgovornost. Čak i u bližoj okolici, koja nije zapadna, su kazne
brutalne pa su naši ljudi oprezniji.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest