promjena

Kako poslati prvašića u školu? Dr. Rajović: ‘Preplavi ih hormon sreće, a ovo su greške roditelja’

Jedan je od najvećih izazova s kojima se susreću današnje generacije djece koja kreću u prvi razred - prilagođavanje na dužu koncentraciju i mirno sjedenje u klupi

Uskoro počinje nova školska godina i tisuće mališana diljem
Hrvatske kreće u prvi razred, suočavajući se s jednom od najvećih
životnih promjena do sada. Izlazak iz poznate sredine vrtića i
ulazak u sasvim novi svijet škole predstavlja uzbudljiv, ali i
pomalo stresan period kako za djecu, tako i za njihove roditelje.
Odgovore na to kako se nositi s predstojećim velikim izazovima te
što očekuje roditelje i djecu potražili smo kod dr. Ranka
Rajovića, jednog od najvećih autoriteta na ovim prostorima kad je
riječ o odgoju i obrazovanju.

“Polazak u prvi razred je važan događaj, većina odraslih ljudi
pamti svoj prvi dan u školi. Tada je dječji mozak preplavljen
hormonima sreće. Budu naravno i uzbuđeni, puni iščekivanja… Sve
je to pomiješano. Inače mozak je organ za preživljavanje i ako
tako gledamo, onda je lako shvatiti da mozak rado uči jer će tako
lakše preživjeti. Sve što dijete nauči, izaziva osjećaj sreće.
Kada prohoda, kada nauči voziti bicikl, plivati… I, naravno, kad
krene u školu. Tu dominiraju sreća i ponos jer je to znak da ste
veliki. Kada to roditelji gledaju na taj način, lakše će
pripremiti svoje mališane za ovaj veliki korak”, kaže nam dr.
Rajović, specijalist interne medicine, magistar neurofiziologije
te šef Katedre za neuroznanost u odgoju i obrazovanju, doktor
sportskih znanosti te stručni suradnik Europske rukometne
federacije za neuroznanost u sportu.
Uporan i blag pristup

No, postoje i slučajevi kad djeca protestiraju i odbijaju školu.
“Ne želim ići u školu, želim ostati u vrtiću, tamo mi je lijepo”,
riječi su koja djeca izgovaraju želeći ostati u poznatom
okruženju, gdje im je ugodno i gdje se osjećaju sigurno. Kako s
njima razgovarati, kako se ponašati da im se ta škola ne čini kao
bauk?

“Ako se dogodi da dijete protestira i ne želi krenuti u školu, to
je sasvim normalna reakcija i roditelje to ne treba uznemiravati.
Važno je da imaju strpljenja i da na miran i razuman način
pristupe rješavanju ovog problema. Razgovorom se može saznati što
je uzrok otporu. Boji li se dijete nečega? Plaše li ga novi
zahtjevi i pravila u školi? Saslušajte ga pažljivo i pokažite mu
da razumijete njegove strahove i da ćete zajedno pronaći
rješenje. Potrebno mu je na konkretan način opisati što ga čeka u
školi – novi prijatelji, zanimljivi predmeti, igre i aktivnosti.
Uključite dijete u pripremu za školu. Birajte zajedno školski
pribor, pripremite torbu. To će mu dati osjećaj kontrole i
unaprijed će ga oduševiti za ono što ga čeka.

Najvažnije je da roditelji imaju razumijevanja, da ohrabre
dijete, da pažljivo saslušaju dijete i zajedničkim naporima
pronađu konstruktivno rješenje. Uporan i blag pristup će svakako
pomoći djetetu da svlada otpor i s lakoćom krene u školu”,
objašnjava nam dr. Rajović, autor inovativnog programa pod
nazivom NTC-sustav učenja ili ukratko – učenja kroz igru.
Samostalnost, samopuzdanje, zajedništvo

Današnje generacije prvašića, naglašava dr. Rajović, čekaju veći
izazovi nego prijašnje generacije.

“Jedan od najvećih izazova s kojima se susreću današnje
generacije djece koja kreću u prvi razred jest prilagođavanje na
dužu koncentraciju i mirno sjedenje u klupi. U školi se od njih
očekuje da sjede mirno i prate nastavu u dužim periodima. To
postaje sve veći problem, a i učitelji upozoravaju na to. Svaka
nova generacija kao da je sve slabija u odnosu na prethodne dvije
generacije. To znači da se problem mora početi rješavati prije
polaska u školu”, ističe dr. Rajović te navodi koje pogreške
roditelji čine pripremajući djecu za prvi razred.

“Prvo roditelji trebaju imati povjerenje u učitelja, učiteljicu.
Druga greška jesu prevelika očekivanja od djeteta u prvom
razredu. Učitelj prati individualni napredak svakog djeteta, tako
da roditelj ne treba raditi usporedbe s drugom djecom. Treba
razviti samostalnost, samopouzdanje, uvoditi metode koje sliče
igri, stvarati zajedništvo”, zaključuje dr. Rajović.
Učenje napamet potpuno je zastarjelo

Dr. Ranko Rajović autor je inovativnog programa pod nazivom
NTC-sustav učenja ili ukratko – učenja kroz igru, koji podiže
intelektualni potencijal djece, a temelji se na tome da djeca
misle da se igraju, a pritom zapravo uče. Misao vodilja u cijelom
njegovom radu zapravo je jednostavna – djeca kroz igru najbolje
uče i treba prestati učiti napamet.

“Naime, ono što neuroznanost govori je da se mozak intenzivno
razvija do sedme godine, a trčanje, skakanje, okretanje su jako
važni elementi njegovog razvoja”, ističe dr. Rajović

A učenje, uvjerava nas, može nalikovati igri. U školu je
najvažnije, ističe, vratiti smijeh, da učenje postane igra, da
učenici idu u školu bez opterećenja, straha od odgovaranja i
treba polako uvoditi metode gdje nema učenja napamet kojeg
Rajović smatra potpuno zastarjelim. To nije u skladu s našim
mozgom i potpuno je besmisleno.

“Često me pitaju kako se to može i kako djeca mogu zapamtiti
lekciju ako je ne nauče napamet. Naravno da se može, ali moramo
mijenjati metode i aktivirati rezervne regije mozga. Nažalost, u
klasičnoj školi te važne regije nisu aktivne, pa moramo uvoditi
metode koje ih pokreću. Tim metodama se bavi NTC. A razvijanje
mozga djeteta od najranije dobi postiže se, a to je jedna od
najvažnijih odrednica NTC-sustava – kretanjem.”, ističe Rajović
te daje jedan primjer kako izgleda učenje kroz igru:

NTC primjer za I. razred:
Preko koje životinje prelazi najveći broj pješaka?

Klasično pitanje:
Kako se zove pješački prijelaz?

“Ovdje je jasno da je cilj aktivirati misaoni proces, a ne
reproduktivno znanje. I ovako je djeci zanimljivo, malo griješe,
daju ideje, smiju se i dolaze do odgovora…”, objašnjava dr.
Rajović.

U Hrvatskoj je pokrenuto i nekoliko NTC centara, trenutno je
najveći u Krapinsko-zagorskoj županiji, u Radoboju.

“Tamo dolaze učitelji iz županije, radimo radionice za učenike,
edukaciju roditelja i formiramo NTC sekcije u školama. Sve o
aktivnostima u Hrvatskoj i puno korisnih savjeta za roditelje,
ali i aktivnosti za uzrast od 4 do 10 godina dostupni su i
besplatni na web stranici www.ntchrvatska.com”, zaključio je
Rajović.
 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest