Bele krinjke su skupina ljudi koji imaju svirače, plesače, babu i deda. Odjeveni su u narodne nošnje, a na glavama imaju šešire i bijeli rub do ramena. Baba nosi košaru, a ded štap i zvonce.
“Oduševljena sam – nemam riječi. Negdje je među njima i moja nećakinja”, komentirala je u subotu poslijepodne posjetu maškara, to jest Krinjki pred njezinu kuću u Zdencu Tounjka Danica Pribanić.
Uz lokalne pjesme kao što su “Zeleni se trava”, “Preko Kapele”, “Vrani se konji sedlaju” ili “Procvale su dunje na granama” stigli su pred kuću, pa bili nagrađeni za nastup hranom i pićem dok je u pozadini na rasvjetnom stupu visio mesopust Mrkonja kojega krive za sve loše u selu, a za što konkretno pitali smo maškaru, a i predsjednicu Kulturno-umjetničkog društva “Tounjčica”, organizatora poklada, Renatu Rebrović. “Znate ča, naša Cane je dobila dvi patke i patka. Patke je odnesla lisica, a patak krepal od tuge. I Cane je ostala bez patak! To je sve Mrkonja kriv”, odgovorila je, a Branko Rumenović iz tog KUD-a dodao: Sake godine se barem nigdor oženi u Tounju. Lani se ni niki ni ženil ni udaval. I zato je kriv Mesopust Mrkonja. Al fala Bogu, bar se ništo dice rodilo i pokrstilo!”
Mrkonju krive i što se lani izlila ponornica Suvaj i poplavila kuće, a i za niz drugih nezgoda, primjerice kad je Cane u Makedoniji za gostovanja s KUD-om lizala sladoled i zabila se u staklena vrata.
Hranu i piće koje dobiju obilaskom kuća će poslužiti za slavlje nakon što navečer spale Mrkonju.
Rumenović objašnjava da u tounjskom kraju za poklada postoje dvije vrste maškara – Bele krinjke i Dedi, a da najčešće idu zajedno u skupini i da se nazivaju Krinjke.
“Bele krinjke su skupina ljudi koji imaju svirače, plesače, babu i deda. Odjeveni su u narodne nošnje, a na glavama imaju šešire i bijeli rub do ramena. Baba nosi košaru, a ded štap i zvonce. Krinjke idu danju od kuće do kuće. Ispred svake kuće ded pozvoni sa zvoncem, domaćini otvore i pozovu krinjke u kuću, koji nešto otpjevaju i otplešu, a domaćini ih daruju. Ako je domaćin izuzetno gostoljubiv, krinjke dignu rub i pokažu svoje lice. Dedi su maškare koji idu noću. Uglavnom su to samo muškarci, a oko sebe zavezuju lance, zvonce i sve što proizvodi buku. Nakon obilaska svih kuća, krinjke se zaustave u jednoj kući i tamo naprave zajednički objed i imaju druženje”, objasnio je Rumenović.