ZOOM POLITIKON

Ravnatelj Kina Edison Ivan Gojmerac: Ovaj posao predstavlja čast i ponos, ali i odgovornost da se radi najbolje što je moguće

"Bitno je dati najbolje od sebe na temelju znanja i iskustva. To se vidi kod svih zaposlenika. Da toga nema, ovo bi bila predivna, ali prazna kino-zgrada", kaže

Kino Edison je u ponedjeljak obilježilo godišnjicu djelovanja
nakon obnove, pa je to prilika da zumiramo djelovanje ove nove
ustanove u kulturi Grada Karlovca s ravnateljem Ivanom Gojmercem,
42-godišnjim ekonomistom i socijalnim psihologom s bogatim
inozemnim poslovnim iskustvom čiji rad uglavnom uživa podršku u
javnosti.

Novinari moraju biti kritični, ali ti ne mogu pronaći
dlaku u jajetu.

– Nastojim ih ostaviti što manje. U ponedjeljak smo obilježili
godinu dana rada s predstavljanjem i besplatnim prikazivanjima
filmova. Moram se zahvaliti prvenstveno svim zaposlenicima. Po
trudu kojega ulažu vidi se da im rad u Edisonu ne predstavlja
samo posao. Kod njih je vidljiv entuzijazam. Većina ih ima dosta
iskustva, pa i u privatnim tvrtkama. Svoja iskustva su donijeli u
Edison i nesebično ga daju. Trudimo se raditi za dobrobit kina i
grada.

Koliko je sada zaposlenika?

– Deset, zajedno sa mnom, dakle četvoro u tehničkoj službi, dvije
osobe u financijama i administraciji i tri osobe koje rade na
programima. Mnogi se ne ističu, nego potiho rade, ali to što rade
je najvažniji dio. Zaposlenici su profesionalni, odgovorni,
entuzijastični.

Odnosi li se taj broj zaposlenih i na tvrtku
Cinematika?

– Ne. U toj tvrtki rade oni koji su angažirani u kafiću i u
suvenirnici. To trgovačko društvo ima svog direktora i njih je
trenutačno četvero. Zaduženi su za to da kafić i suvenirnica
funkcioniraju. To je bilo dosta izazovno je terasa ne služi samo
za ispijanje kava, nego su tamo bila organizirana i praćenja
utakmica hrvatske nogometne reprezentacije, Škola medijske
kulture, tamo se odvio dio Dana piva, trenutačno se održavaju
Four River Film Festival i Filmska revija mladeži. Dosta su,
dakle, aktivni. Hvala i njihovom direktoru na radu, svim
zaposlenicima i studentima.

Kino Edison kao ustanova će 27. listopada navršiti dvije
godine od osnivanja, a kino radi godinu dana. Je li se tih godinu
dana odnosilo na pripremu za sve ovo što imamo danas?

– Jest. Prvo je Marijana Tomičić bila privremena ravnateljica i
tada je formirano Upravno vijeće. Oni su pripremili sve što su
mogli da bi ustanova bila registrirana, a onda se počelo
zapošljavati, prvo ravnatelja. Bio sam angažiran na projektu
revitalizacije kina Edison, pa sam već bio sudjelovao u stvaranju
programskog sadržaja skupa s još troje zaposlenika. Za tog
projekta se osmislilo kako bi kino trebalo izgledati i kakve bi
trebalo biti strukture. Izrađeni su dokumentarni filmovi i
filmovi takozvane virtualne realnosti. Usporedno s time se
provodio projekt obnove zgrade.

Kako si se našao u toj priči?

– Nakon završetka fakulteta sam posjećivao Karlovac, no čak i
prije završetka studija sam počeo graditi karijeru izvan
Karlovca, nešto vezano uz ekonomiju, ali prvenstveno vezano uz
turizam. Dugo sam vremena radio u Kataru, između ostaloga u
krovnoj instituciji za kulturu i turizam u toj zemlji, a koja se
bavi muzejima i arheološkim nalazištima. Radio sam tamo prvo u
odjelu za kulturni turizam, kasnije u odjelu za strategiju i
marketing, pa u uredu direktora. Počeo sam tamo raditi 2013., a
otišao sam pet godina kasnije. Neko vrijeme sam radio u Poreču u
Turističkoj zajednici Istarske županije, a 2020. godine se
pružila dobra prilika i vratili smo se u Katar, no to se počelo
komplicirati s pandemijom Covida-19 i jedva smo čekali da istekne
ugovor, pa da odemo jer su protupandemijske mjere bile prilično
stroge. Bio je plan da se vratim u Katar 2022. i sve je već bilo
dogovoreno. Tada sam od prijatelja dobio informaciju da traže
nekoga za kulturni turizam na projektu revitalizacije Edisona.
Prvo sam rekao da nema smisla da se prijavljujem za taj posao jer
ionako kanim otići u Katar, međutim kopkalo me zašto baš u tom
trenutku i zašto baš kulturni turizam, pa sam se prijavio da
umirim savjest i da mogu reći da sam pokušao, makar ne uspio.
Međutim, primljen sam. Na samom početku sam rekao da mogu ostati
tek nekoliko mjeseci jer me čeka drugi posao. Počeo sam raditi i
sve sam više gledao na mogućnost da dam još veći doprinos. O tome
smo supruga i ja dosta razmišljali. Htjeli smo ostati blizu
obitelji, a s druge strane je bila dosta dobra poslovna ponuda iz
Katara. Na koncu smo se odlučili za ostanak. Nastavio sam raditi
na projektu revitalizacije Edisona i tom prilikom sam upoznao
divne ljude. Nakon tog projekta i nakon što sam bio imenovan
najuže sam radio s djelatnicom gradske uprave Marinom Grčić i
ovim putem joj se zahvaljujem na pomoći.

Je li ti sadašnji posao izazovan i ispunjava li
te?

– Da. Prvenstveno me ispunjava emocionalni dio. Sama činjenica da
radiš nešto što doprinosi tvom gradu je nešto potpuno drugačije.
Naravno da bi čovjek mogao raditi pod drugačijim uvjetima, ali je
taj emotivni dio vrijedno istaknuti. Ovaj posao predstavlja čast,
ponos i odgovornost da se radi najbolje što je moguće. Naravno da
se uvijek može bolje raditi i da se griješi, ali je bitno dati
najbolje od sebe na temelju znanja i iskustva. To se vidi kod
svih zaposlenika. Da toga nema, ovo bi bila predivna, ali prazna
kino-zgrada – zaposlenici joj daju duh.

Postoji li neka vještina koju si koristio ranije, a nemaš
prilike koristiti ovdje?

– Ima dosta takvih vještina. Radio sam, između ostaloga, na
turističkom razvoju jedine lokacije u Kataru koja je pod zaštitom
UNESCO. Riječ je o tvrđavi Al-Zubara. Za to sam radio cijelu
studiju izvodivosti i turističkog razvoja. Radio sam na
povezivanju s hotelima, pa da se turisti kvalitetno informiraju o
turističkim sadržajima. Dio toga koristim i ovdje. Strukturu za
međunarodnu suradnju smo stvorili odmah na početku projekta
revitalizacije, pa se to moglo odmah primijeniti nakon što sam
imenovan ravnateljem, a konkretno je to povezivanje s
veleposlanstvima. Imamo jako dobar odnos s velikim
brojem veleposlanstava u Hrvatskoj i rezultat tih odnosa su
ciklusi svjetskog filma i kulture. Od početka veljače do kraja
lipnja su se svakog mjeseca izmjenjivale različite države ili
skupine država – veljača je bila vezana uz ciklus indijskoga
filma i kulture, ožujak uz Australiju i Irsku, travanj uz Tursku,
svibanj Portugal i Brazil, a lipanj uz arapske zemlje. U
listopadu će biti ciklus filma i kulture vezan uz Španjolsku i
Čile, a u studenom nordijske zemlje. U sklopu tih ciklusa se
jednom tjedno besplatno nudi sadržaj. Ne rade se samo besplatne
projekcije radi upoznavanja s kinematografijama tih država, nego
i dodatni kulturni sadržaj. Posjetitelji mogu razgledati izložbu
narodnih nošnji i predmeta, probati delicije ili poslušati
tradicionalnu glazbu. Taj ćemo program intenzivirati
sljedeće godine, pa će svakoga utorka, osim ljeti, posjetitelji
besplatno moći uživati u tim sadržajima.

Koliko je posjećen taj program?

– Pribojavao sam se da ćemo sve ovo napraviti, a da će
posjećenost biti upitna, no njome smo ipak zadovoljni. Indija je
otvorila ciklus i bilo je po osamdesetak posjetitelja na
projekcijama, a nekada ih zna biti i manje, primjerice ako se
radi o filmovima s engleskim titlovima, no znalo je biti i po 120
ljudi. No, taj program nije samo za one koji žele pogledati film,
nego i za one koje zanimaju drugi sadržaji.

Koliki je problem dogovoriti prikazivanje filma s
distributerima?

– Čitao sam knjige o tome kako je to funkcioniralo ranije, a
djelovalo je mnogo zanimljivije nego danas. Karlovac je,
primjerice, svojedobno imao više kina, pa je vrpca stizala
vlakom, a onda bi netko dojurio na željeznički kolodvor po nju.
Isto tako, bio je problem ako bi film počinjao prekasno, a u
drugom kinu je najavljena projekcija, pa netko je jurio na
biciklu da bi vrpcu dostavio. Danas imamo ugovore s
distributerima koji imaju prava za prikazivanje filmova u
Hrvatskoj. Oni nam kontinuirano nude filmove i s njima imamo
dobre odnose. Filmove naplaćuju, a nama je u interesu da dođe što
više posjetitelja. Po tome se korigira plan prikazivanja filmova.
Kina s više dvorana mogu prikazati i veću količinu filmova.
Jedino smo kino u Karlovcu i bitno nam je da filmski program bude
raznolik, što je i naša obveza. Puštamo blockbustere,
dokumentarce, domaće filmove i drugo. Ne želimo da nam se dogodi
da se mora odlaziti i dalje izvan Karlovca da se pogleda film,
nego želimo odmah nabavljati najnovije filmove. Publika je
raznovrsna. Imali smo u proteklih godinu dana više od 47.000
posjetitelja kino-projekcija. Hvala stoga svima koji žele
dolaziti u kino. To je njihov prostor i želimo da uživaju u ovom
kinu. Bilo je usto i više od 13.000 posjetitelja na ostalim
događajima, u što ne ubrajam pet tisuća onih koji su bili na
danima otvorenih vrata u rujnu i listopadu prošle godine. Želimo,
dakle, da kino-program bude raznolik, bogat i da privlači one
koji vole raznolike filmove.

Je li netko od distributera insistirao na ekskluzivnom
tretmanu ili ugovoru i je li netko od njih insistirao na tome da
se pušta neki film?

– Nije. Ugovori koje imamo s distributerima su standardni.
Od njih redovito dobivamo sve te filmove i nikad nam nije rečeno
što bismo morali, a što ne pustiti. Rad kina kontrolira Hrvatski
audiovizualni centar, pa se rukovodimo zakonima s područja
audiovizualne djelatnosti.

Bi li s poslovnog aspekta bilo bolje kinu Edison da pušta
samo blockbustere?

– Bi. Na projekcijama alternativnih filmovima ne zarađujemo ili
manje zarađujemo. Moramo imati u vidu da je naša uloga i
obrazovna te da moramo educirati o različitim tipovima filmova.
Ciljevi projekta uz pomoć kojega se Edison i obnovio su bili
razvoj konferencijskog, festivalskog i obrazovnog sadržaja, koji
je važan zbog razvoja društva.

Nekidan sam kupio kartu za “Alien” za deset
eura.

– To je za malu dvoranu, a karte su ipak nešto jeftinije – za
veliku je šest eura.

Hoće li rasti cijene ulaznica?

– Možda i hoće. Do sada ih nismo dizali. Nismo htjeli ništa
mijenjati bez obzira što inflacija utječe na ekonomiju. Moramo
pratiti što se s njome događa. No, u narednom razdoblju nećemo
povisivati cijene ulaznica.

Imaš li analize o posjećenosti kina s obzirom na skupoću
življenja?

– Imamo analize koje dobivamo od sustava koje omogućavaju da
prodajemo karte, ali ne vezano konkretno uz inflaciju. To što je
bilo više od 47.000 posjetitelja nam govori da smo u ravnoteži s
cijenama ulaznica. Nismo privatna tvrtka i ostvarujemo prihode ne
bismo li što manje opterećivali gradski proračun.

Možemo je postavilo pitanje na sjednici Gradskog vijeća
Karlovca ulaže li se dobit iz Cinematike u razvoj
kinoprikazivačkog programa, pa su kritizirali da nisi znao
odgovor.

– Htio sam biti siguran u odgovor, pa sam htio provjeriti. To je
bila prva sjednica Gradskog vijeća Karlovca nakon otvaranja kina.
Sva dobit Cinematike se može prenijeti u kino Edison. Kafić i
suvenirnica su započeli s radom u rujnu 2023. Najviše dobiti
Cinematika ostvaruje za sunčanih dana kada radi terasa, pa je
zimi započela borba za prihode iz kojih će se isplaćivati plaće
koja je trajala do proljeća kada se terasa opet otvorila.
Cinematika nikada nije bila u poslovnom minusu i plaće su uredno
isplaćivane. Na kraju zimskog perioda je ostalo malo financijskih
sredstava koja bi se mogla prenijeti na Edison kao njenog
osnivača i odlučeno je da se ta dobit zadrži radi mirnog
prezimljavanja. Na toj sjednici Gradskog vijeća Karlovca me se
spomenulo i kao direktora Cinematike, pa da objasnim da je
Upravno vijeće Kina Edison osnovalo trgovačko društvo Cinematika,
a da sam za direktora bio imenovan iz dva razloga. Jedan je bio
taj što se sve moralo napraviti na vrijeme kako bi 9. rujna za
otvorenja Kina Edison kafić i suvenirnica bili u funkciji. Kako
smo bili i financijski ograničeni morali smo odmah potpisati
sponzorske ugovore s Coca-Colom i Heinekenom da bismo
opremili terasu. Također, taj sam posao jedini mogao raditi
besplatno. Morali smo hitno za ljeta, kada su konobari inače
angažirani u turističkoj sezoni, pronaći one koji će raditi u tom
ugostiteljskom objektu, što je bilo iznimno teško i pronašli smo
četvoro ljudi koji do tada u tom poslu praktički nisu imali
nikakvog iskustva kojega su pak s vremenom stekli. To je bilo
dosta naporno razdoblje koje sam s ponosom odradio besplatno, a
bilo mi je onda čudno da je nakon te sjednice Gradskog vijeća
Karlovca osvanuo u lokalnom tisku naslov da je ravnatelj Kina
Edison ujedno direktor Cinematike koja pritom nema nadzorni
odbor. Ovo zadnje mi je bilo malo smiješno s obzirom na to da
tvrtke s petero zaposlenih inače nemaju nadzorne odbore. Supruga
me u čudu pitala je li normalno da sam se toliko namučio oko toga
i da me pritom za to još i prozivaju.

Možemo je pronašlo par dlaka u jajetu i par dana ste se
prepucavali. Je li ti trebala polemika s njima?

– Bili smo prozvani za pogodovanja, a pokazalo se da za time nije
bilo potrebe i u komunikaciji smo prešli od govora o pogodovanju
u govor o administrativnoj greški koja se dogodila, a bila je
vezana uz neimenovanje službenika za informiranje. Zahvalili smo
se na ukazivanju na tu pogrešku. Bili smo prozvani i zbog druge
administrativne pogreške. Po prijavi povjerenici za informiranje,
Kino Edison natječaj za popunjavanje radnog mjesta nije nikada
objavilo na mrežnoj stranici, što je netočno. Na temelju takve
prijave s nepotpunim podacima ured povjerenice za informiranje
nam je poslao naputak, što je objavljeno u medijima. Međutim,
Kino Edison jest objavilo taj natječaj i to je dokazalo, pa je
ured povjerenice za informiranje u kolovozu poslao dopis nama i
osobi koja nas je prijavila kojim se potvrđuje da je Edison bio u
pravu te je osobi koja je prijavila poručeno da “nema mjesta
daljnjem postupanju”. Pitao sam se što napraviti nakon što smo
dobili u kolovozu potvrdu da smo bili u pravu. Bismo li o tome
trebali obavijestiti medije? Nisam se za to odlučio jer nas čeka
dosta bitnog posla kojega treba obaviti. Sve je ovo bio
nesporazum i gubljenje vremena. Razumijem da mogu postojati
sumnje, ali ih je dobro provjeriti kod onoga u koga se sumnja i
koga bi se prozvalo. Da se tako postupilo, sve bi ovo bilo
izbjegnuto. Međutim, izravne komunikacije nije bilo i sve se
svelo na javnu polemiku. S nečim sličnim se nisam nikada ranije
susretao i ovo su mi prva suočavanja s takvim političkim
diskursom. Možda je na lokalnoj razini to jednostavno tako.

Što je sljedeći iskorak?

– Namjeravamo dodatno obogatiti sadržaj. Ovogodišnji festival
kaskaderstva smo uspjeli kvalitetno uraditi i planiramo napraviti
novo izdanje. Namjeravamo dodatno obogatiti cikluse filma i
kulture te bitne događaje kao što su Dani hrvatskog filma ili
Škola medijske kulture “Doktor Ante Peterlić” privlačiti u
Karlovac upravo radi toga što ne izdižu samo Edison nego i
Karlovac.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest