Prije 140 godina prvi vlak prošao kroz Karlovac prema Rijeci – gradnja riječke pruge trajala samo tri godine

Gradnja pruge na Rakovcu

Prije 140 godina, točnije 23. listopada 1873. godine prvi je vlak prošao iz Karlovca prema Rijeci i to nakon tri godine gradnje pruge na kojoj je bilo zaposleno čak 23 tisuće radnika.

Tim povodom, kao i povodom 151. obljetnice dolaska prvog vlaka u Zagreb, HŽ i Hrvatski željeznički muzej organiziraju Dane otvorenih vrata. Sutra će Muzej biti otvoren za javnost dok je, najavljuju u HŽ-u, Dan otvorenih vrata HŽM-a prvi u nizu događanja koje od 1. do 25. listopada HŽ Infrastruktura organizira u povodu obljetnica.

– Povodom 140. obljetnice riječke pruge, zainteresirani posjetitelji moći će 12. listopada uz stručno vodstvo razgledati karlovački željeznički kolodvor i ložionicu, gdje će ih nekadašnji zaposlenici upoznati s nekadašnjim načinom rada u toj radionici koja je dio kompleksa zaštićenoga spomenika kulture. Također, u kolodvoru Brod Moravice postavit će se 18. listopada interpretacijska ploča s važnim detaljima iz povijesti riječke pruge, priopćili su iz HŽ-a.

Možemo se prisjetiti par zanimljivosti iz vremena gradnje pruge, koje slikovito ocrtavaju kako je u davna vremena gradnja velikih infrastrukturnih zahvata bila jednostavnija i brža, unatoč neizmjerno skromnijim tehnološkim mogućnostima. Naime, inženjeri su cijelu trasu pruge podijelili u pet sekcija, a ne u dionice. Na taj se način moglo istovremeno raditi skoro cijelom dužinom pruge. U punom jeku radova ovdje je bilo zaposleno čak 23.000 radnika. Mahom je to bilo lokalno stanovništvo željno kakve – takve zarade. A zarada je doista bila bijedna.

Rad na gradnji u Karlovcu je počeo u svibnju 1871. godine, a na nekim drugim dionicama i godinu i pol ranije. Što su radovi više odmicali, pokazalo su se i pogreške u procjenama terena. To polukraško ozemlje skrivalo je niz iznenađenja; tamo gdje se procijenilo da će trebati izvoditi samo zemljane radove, pojavio se kamen i slični problemi. Fotografije Josepha Lowya iz Beča dovoljno pokazuju o tome kako je pruga građena. Na prvoj fotografiji vidimo izgradnju pruge kroz naselje Rakovac oko 1870. godine. Druga pokazuje detalj s gradnje pruge oko Tounja a treća gradnju mosta nad rječicom Globornicom dug oko 60 i visok 36 metara. To se zbivalo 1871. godine.

Prvi vlak prošao je od Karlovca prema Rijeci 23. listopada 1873. godine. Radovi na pruzi trajali su tri i pol godine. Na otvorenju nije bilo nikakve proslave ni u Karlovcu ni Rijeci. Već te godine bura kod Plasa “pomela” je tri vagona s pruge, pa su naknadno izgrađeni zidovi – burobrani.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest