Signali nad gradom: Arboretum ne smije šaptom pasti

Signali nad gradom: Arboretum ne smije šaptom pasti

Onaj tko u Generalni urbanistički plan – čije su izmjene i dopune još par dana na javnoj raspravi – gura dvosmjernu cestu široku trideset metara ravno kroz arboretum ispred Šumarske škole, ili forsira nečiji privatni interes i(li) mu nedostaje ljubavi za ovaj grad. Možda zvuči pretjerano, no kad se pogleda na kartu izmjena i dopuna GUP-a u segmentu cestovnog prometa u trokutu Ruskog puta, Koranskog šetališta (od konjičkog do bivšeg prognaničkog naselja) i Gaze, teško je pronaći lakše riječi za plan devastacije ove oaze zelenila i tišine na svega par minuta hoda od centra grada. Idemo prvo vidjeti kakvu zapravo cestovnu budućnost nudi GUP u tom dijelu. Ideja da se iz Zvijezde izmjesti automobilski promet logična je, iako promet kroz Ulicu Josipa Kraša, sadašnju žilu kucavicu nije ni blizu gust kao preko Korza ili kroz Domobransku ulicu. Jedno je predviđeno rješenje produžetak postojeće ceste iza nogometnog stadiona što vodi prema Mekušju i Kamenskom koji bi mostom preko Korane išao ispred Zelenila, a i iza zgrade Šumarije prema Gazi i tamo bi se spojio s novom cestom koja bi s Gažanskog trga išla iza bivšeg prognaničkog naselja. S obzirom da idu kroz pustopoljinu, ove dvije ceste neće smetati nikome, dapače, logična su obilaznica gradskog središta.  Sporna cesta kroz arboretum išla bi djelomično već postojećom trasom od zgrade vatrogasne jedinice pored škole, zauzela prostor od cca 50 metara ispred ulaza u školu i izašla na postojeću cestu ispred zgrade Šumarije. S dvije prije spomenute ceste, ova kroz arboretum čini gotovo pravilan trokut. Na papiru izgleda složeno, no jednim pogledom na kartu (http://www.karlovac.hr/news.aspx?newsID=1169&pageID=57 –  kliknuti na PDF dokument “3.1 cestovni željeznički promet), sve je jasno. U tom trokutu cesta kroz arboretum igra ulogu prečice i prvo što upada u oko da nije nužna, samo skraćuje put od ulaza u Zelenilo do Gažanskog trga za cca 700 metara.  Zar se zaista isplati narušiti prirodno bogatstvo arboretuma i jedinstveni ambijent ispred Šumarske škole zbog skraćivanja puta od 700 metara? Po planu cesta od 30-ak metara širine bi od stepeništa kojim se ulazi u Šumarsku školu zauzela sveukupno pedesetak metara prostora u dubinu arboretuma. Kao što u apelu kojim se djelatnici i učenici Šumarske škole protive cesti izgradnja bi “zahtijevala bi sječu najmanje stotinjak stabala različitih vrsta drveća i grmlja. Arboretum bi izgubio edukativnu, rekreativnu i estetsku funkciju škole.”  Apsolutno se slažemo, s tim  da treba dodati da je devastacija arboretuma problem mnogo širi od “granica” škole. Arboretum je i omiljeno šetalište Karlovčana, mladih roditelja koji ne moraju mnogo brinuti da će se dijete zaletiti pod auto, oaza tišine i zraka bez CO2 otrova, mjesto za punjenje baterija, za razmišljanje i opuštanje, za joggiranje, šetnju pasa, vožnju biciklom, rolanje, “skejtanje”, za noću romantiku mladih parova na klupama pod egotičnim drvećem… Tišina parka privlači i životinjski svijet kojeg u parkovima u centru zbog buke nema. O tome govori i tamošnja tabla s dugim popisom ptica koje tamo stanuju, tabla koju je postavio Grad, isti onaj koji sad forsira cestu kroz taj mir. Arboretum ima svoj unutrašnji život i mnogo širu svrhu od one edukacijske, ali arhitekti i inženjeri s asfaltom i betonom kao “vlažnim” snovima to nisu uzeli u obzir. Ovu cestu je predložio još prije 3 godine pročelnik Žuvela. I tada je bilo prigovora, u međuvremenu Žuvela je otišao, a za gradski promet nevažna, za arbretum pogubna cesta je u GUP-u ostala. Inače, gledajući na segment cestovnog i željezničkog prometa, karlovački GUP djeluje prije kao popis lijepih želja negoli nešto što će se ostvariti za naših života. Samo jedan primjer; po njemu samo je na Kupi na području Karlovca u planu izgradnja šest mostova. A ovaj Dubovac-Drežnik je prvi u posljednjih 40 godina ako računamo onaj na “brzoj cesti” koji je građen kao državni prioritet u sklopu izgradnje autoputa Zagreb-Karlovac. Tim tempom trebat će nam jedno 250 godina da ostvarimo zacrtano. Bar što se mostova tiče. Kako političke strukture i vlasti – već smo se tome naučili – imaju poseban talent za naopako, ne treba spavati i misliti da bi i cesta kroz arboretum mogla doći na red za 250 godina, kad gradom neće vladati Jelić, nego možda neki Klingonci. Iako će nas arhitekti uvjeravati da mi laici ne možemo shvatiti važnost ceste kroz arboretum i da između urbanizma i zdravog razuma ne stoji uvijek znak jednakosti, bolje je puhati na hladno. Ova nevažna cesta za karlovački promet mogla bi u sustavu sa sklonošću ka nelogičnom od svega baš doći prva na red izgradnje. I apel Šumarske škole trebao bi biti prvi korak ka akciji, jer ovo je karlovačko “pravo na grad”, karlovačka Varšavska. Valjda će se naći neka udruga za zaštitu okoliša koja će organizirati potpisivanje peticije kako bi zelenom bojom ucrtana trasa nestala iz GUP-a. Građanima neće biti teško objasniti; to je kao da se Bandić sjeti cestom presjeći Botanički vrt ili Bundek. Arboretum, zajedno s ugledom i tradicijom škole na koju se naslanja zaslužuje dodatno ulaganje, sadržaje i još strožu zaštitu, a ne zagađenje asfaltom, ispušnim plinovima i bukom. I kao takav ne smije šaptom pasti.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest