“Korana”: Opomene ilegalne, tako se može utjerivati dug i palicama

“Korana”: Opomene ilegalne, tako se može utjerivati dug i palicama

Građani potrošači se često osjećaju prevarenima ali često ne znaju kome se obratiti u zaštiti svojih prava. Udruge potrošača nude svoje usluge ali i obaviještavaju javnost o aktualnim problemima. Karlovačka udruga “Korana” tako se očitovala u slučaju vezanom za opomene “Inkasatora” koje će građani koji neredovitije podmiruju svoje obveze bez obzira na rješenje Državnog inspektora i dalje dobivati i morati plaćati.

– Pozitivni hrvatski zakoni ne poznaju pojam opomena, posebice ne kao gospodarsku djelatnost na kojoj se zarađuje. Potrošači sklapaju ugovore o pružanju usluge, pa tako i javne usluge. Ugovorom se obvezuju kako će podmirivati svoje obveze. Nitko prilikom sklapanja ugovora nije uvjetovao, da ako ne plati na vrijeme želi ili pristaje da mu se šalje i naplati opomena, kažu u “Korani”. Kako pojašnjavaju, opomena je ustvari račun koji dobije potrošač, a na kojem piše koliku sumu i do kada treba platiti. Ako to ne učini po zakonu slijedi “kazna” tj. kamata od 15 posto za vrijeme prekoračenja, a ako ni to nije dovoljno i u razumnom roku potrošač ne podmiri dug, slijedi prijedlog za ovrhu ili tužba.

– Potrošači udruge za zaštitu potrošača Karlovačke županije “Korana” ne prihvaćaju da bilo tko u Karlovačkoj županiji ima pravo u njihovo ime odlučivati što je njima bolje, potrošači samo traže postupanje po zakonu. Na našu upozorbu da se protuzakonito naplaćuju opomene dobili smo odgovor, da je to dobra praksa jer se postotak naplate računa povećao za 40 posto. Na to smo čelniku “Inkasatora” dali “savjet” neka raznosačima računa odmah podijele bejzbol palice pa će im postotak naplate računa će biti preko 90 posto, rekao je Željko Tomašić iz “Korane”.

Po podacima kojima raspolažu u udruzi, “Inkasator” je u prošloj godini uprihodio preko 2,2 milijuna kuna na opomena i manipulativnih troškova. Da nije bilo tog prihoda za kojeg Udruga “Korana” smatra da nije stečen sukladno pozitivnom hrvatskim propisima, narečena tvrtka bi bila gubitaš, tj. za prošlu godinu bi imala negativnu bilancu.

Savjet iz Udruge potrošača je – svaki račun se mora platiti, ako se ne ospori tj. ne uloži žalba ili prigovor.

– Ali upozoravamo potrošače da ne zlorabe instrument žalbe, jer ako ospore ispravnost računa, neosporni dio računa moraju platiti. Npr. Ako su uz račun za komunalije došli i troškovi opomene, potrošač se može žaliti da nema zakonske osnove da mu se naplati opomena i taj dio ne mora platiti do okončanja postupka, ali dio koji se odnosi na dug za komunalije mora platiti odmah, kaže Tomašić.

Svi potrošači koji su oštećeni bespravnom naplatom opomena imaju pravo tužiti onog tko im je naplatio opomenu i spor će dobiti. U “Korani” savjetuju da ako  se netko odluči za takvu tužbu da prvo pokuša s izvansudskim rješavanjem spora, preko Suda časti HGK.

Sve dodatne informacije o tome potrošači mogu naći na web stranici www.korana.org.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest