Udruga: Potrošači ne smiju pokrivati gubitke Toplane nastale lošim odlukama

Udruga: Potrošači ne smiju pokrivati gubitke Toplane nastale lošim
odlukama

Prelazak “Toplane” na novi tarifni sustav po kojem će se grijanje plaćati za isporučenu toplinsku energiju, a o kojem smo prekjučer pisali potaknulo je karlovačku udrugu potrošača “Korana” da se javnosti obrati s priopćenjem. U Udruzi smatraju da je “Toplana” potpuno izignorirala mišljenje potrošača dok njihov stav iznesen u priopćenju prenosimo u cijelosti kako bi čitatelji mogli dobiti potpuniju sliku o čemu se točno radi…

KAportal.hr

“Obrazloženje poskupljenja u kojem se omalovažava mišljenje HERE je za potrošače neprihvatljivo, a gubitke Toplane i kreditnu zaduženost koja je posljedica nezakonskih odluka Toplane, ne mogu pokrivati potrošači. Posebno jer se odnosi na gubitke iz prošlosti. Ne znamo po kojem se to načelu može povećati cijena grijanja pravdajući to dosadašnjim gubicima, a ne trenutnim troškovima isporuke toplinske energije.

Toplana je dobila kredit da prijeđe na grijanje kotlova na plin, koliko znamo promijenjen je jedan kotao, a druga dva i dalje rade na mazut (naftu). Smatramo da potrošači nemaju obvezu pokrivati gubitke koji su nastali lošim upravljanjem Toplane. Pokušat ćemo detaljnije pojasniti rasčlambom obrazloženja od strane Toplane.

1. Obrazloženje o povećanju cijene za čak 31,5 % se temelji na ostvarenim rezultatima poslovanja za 2009. godinu ????, a spominje se i 2010. Obje izuzetno povoljne godine za grijnu sezonu jer su zime bile kratke i tople. No Toplana nije napravila, bar nama nije predočeno, Plan sanacije gubitaka i Plan daljnjeg realnog poslovanja, već je uzela kredite koje bi potrošači sada trebali vraćati. Tvrdnja da je za pozitivno poslovanje Toplane nužno povećati cijenu usluge za 31.5% je neprihvatljivo dok god Toplana ne izvrši raščlambu i reorganizaciju u svom poslovanju. I kad dokaže da su u tvrtci poduzeli sve što su mogli, možemo raspravljati od drugim aspektima povećanja cijene. Ako rukovodstvo Toplane to nije u stanju napraviti, molimo neka ustupi mjesto onima koji će to moći i znati na dobrobit potrošača našeg grada. O kritiziranju mišljenja HERE, kao opravdanje za zahtjev o poskupljenju, opće ne želimo raspravljati, jer u HERI su stručnjaci za energetiku i oni znaju što govore. Temeljiti obrazloženje za poskupljenje na kritiziranuju negativnog mišljenja HERE za nas je krajnje neutemeljno.

2. Trošak plaća Obrazloženje se temelji na prosječnim plaćama u RH, a ne uzima se kvaliteta usluge. Potrošači bi trebali plaćati uslugu po kvaliteti i količini, a ne prema visini plaća djelatnika Toplane. Nemojmo se igrati statistikom. Prosječnu plaću u RH podiže grad Zagreb, zašto ne uzmemo prosječnu netto plaću u Vojniću ili recimo u gradu Gospiću ????? Ili Osijeku koji je u ratu bio na crti kao i Karlovac? Statistika je malo čudna kategorija, dok jedni jedu meso, drugi jedu zelje, po statistici u prosjeku jedu sarmu. U obrazloženju nigdje ne možemo naći stanje danas, 2011 godine, sve se temelji na lošem obrazloženju HERE. Evo pokušati čemo predočiti kako bi to trebalo izgledati. Recimo da Toplana ima 50 zaposlenih. Prema složenosti poslova to bi po nekakvoj procjeni moglo biti 70% sa SSS i 30% sa visokom stručnom spremom. Recimo da SSS ima neto plaću 5.000.00 kuna, to je bruto radi lakšeg razumijevanja 10.000,00 kuna 10.000,00 x 32 radnika x 12 mjeseci = 3.840.000,00 kuna Recimo da VSS ima neto plaću 10.000.00 kuna, to je bruto radi lakšeg razumijevanja 20.000,00 kuna 20.000,00 x 18 radnika x 12 mjeseci = 4.320.000,00 kuna Ukupno je to 8.160.000,00 kuna Prihod za 2009. (jer za 2010. nema) je prikazan kao 40.870.393,31 kuna, pa na plaće otpada 20% ukupnog prihoda, što je prihvatljivo i nema razloga za podizanje cijene.

Da nam je na takav razumljiv način prikazan zahtjev za povećanjem cijene, vjerojatno bi lakše donijeli odluku ZA ili PROTIV. I da ne bi dalje na taj način analizirali cijenu grijanja, mišljenja smo da nema potrebe podizati cijenu grijanja, već je potrebno uvjesti reda i Toplana neće imati gubitke, pače, poslovati će pozitivno. A na kraju krajeva to traži  Zakon o zaštiti potrošača, a i Zakoni koji se temelje na pravnoj stečevini EU. Naime, veliki broj građana je samoinicijativno, bez dozvole, promijenilo površinu grijanja, što je značajna stavka, gdje se grijanje još uvijek plaća po m2. Zatim veliki broj građana je proširio grijaća tijela (radijatore), dalje veliki broj građana je promijenio bojlere tako da im vodu zagrijava vruća voda iz vrelovoda toplane, što Toplani nije prijavljeno, itd… stručnjaci iz Toplane o svemu znaju bolje nego ja. Po našoj slobodnoj procjeni oko 30% građana koji koriste usluge Toplane je nelegalno proširilo stambeni prostor od 3 – 9 m2, zagrađivanjem balkona i niša, koji se sada griju. Uzmimo prosjek 6 m2 x 5,51 kn/m2 = 33,06 kuna i ako je to učinilo 100 građana, znači Toplana je pokradena za 3.306 kuna svaki mjesec samo na toj stavci. A to je učinilo daleko više građana. Ako vrela voda grije vodu u bojleru, uzimimo radi lakšeg razumijevanja da je to jedan radijator za grijanje prostorije od 20 m2. Znači 20 m2 x 5.51 kn/m2 = 110,2 kune mjesečno po takvom bojleru i opet uzimimo da je to učinilo 100 građana, Toplana je pokradena za daljnih 11.020 kuna svaki mjesec. Godišnje tako Toplana izgubi oko 180.000,00 kuna ili plaću za dva radnika. Ovo je naša procjena za pojašnjenje problema, uvjeravam Vas da je situacija daleko složenija i poraznija. Tu vidimo konsolidaciju manjkova Toplane, a ne u povećanju cijene tarifnih stavki. Znamo reći ćete da je po Ustavu stan nepovrediv. To je točno, ali to ne znači da je dozvoljeno u stanu vršiti nezakonske i kriminalne radnje, a krađa je upravo to. Osim toga Toplana kao davatelj usluga ima pravo kontrolirati svoje instalacije i pravilnost korištenja istih, samo je potrebno ishoditi potrebna odobrenja za to. Npr. Tko ima dozvolu za oružje,  policija uz ovlast ima pravo ući u stan i prekontrolirati čuva li se to oružje sukladno Zakonu, ako ne, zna se…

Zar tu ne vrijedi Ustav RH. Kao zaključak predlažemo da se podizanje cijene tarifnih modela odgodi za tri mjeseca, a da za to vrijeme stručnjaci iz Toplane naprave projekt kojim će se otkloniti nepravilnosti i slabosti sustava kakav je sada, pa ćemo na temelju njega moći reći treba li poskupljenje i koliko!”

Udruga “Korana” je ogorčena ovakvim ignoriranjem, te će nadležnih tijela i organa zatražiti poštovanje hrvatskih pozitivnih zakona i eliminiranje nepoštene poslovne prakse, za što ima potporu potrošača Grada Karlovca”.

Dopredsjednik Udruge “Korana” Željko Tomašić, mag.ing.aedif

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest