Na pitanja koja je jučer putem medija javno uputio pokret Građani
nadgledaju toplanu, brzo je reagirao direktor Gradske toplane
Inoslav Latković. Odgovori su opsežni, no radi velikog interesa
javnosti za ovu temu objavljujemo ih u cijelosti… tko ima
strpljenja i vremena može ih detaljno proanalizirati, mi nažalost
nemamo…
Kako objašnjavate gore iznesene brojke, odnosno činjenicu da su
ukupni gubici u toplaninom sustavu iznosili 27 % u prosincu 2012.
a svega 12,3 % u prosincu 2013?
– gubitak u sustavu u prosincu 2013. nije iznosio 12,3% upravo iz
razloga 4 dana više koji su ušli o obračun. Dakle ukoliko
računamo prosječne veličine, 4 dana od 31 (za prosinac) iznosi
12,9%. Tim slijedom u ta 4 dana potrošili smo prosječno 12,9%
više goriva, što bi iznosilo 13,66GWh x 12,9% = 15,42GWh
energije. Tim podatkom računavši iskoristivost kod isporuke
11,98GWh, dobijemo 11,98/15,42=0,7769, tj. 22,3% gubitka.
Iskoristivost sustava na mjesečnoj razini nije točan podatak,
upravo zbog ovakvih razlika u očitavanjima. Iskoristivost
računamo na bazi sezone grijanja, a ona iznosi za sezonu
2012/2013. prema sljedećem:
utrošeno: 8.745.301Sm3 x 9,388kWh/Sm3 = 82.100.885,78 kWh
isporučeno: 65.478.989,97 kWh
iskoristivost sustava: 0,7975 što daje gubitak 20,24%
Kako objašnjavate da je ukupna potrošnja u prosincu 2013. bila
usporediva potrošnji u prosincu 2012. godine bez obzira na
razliku od 4 dana u obračunskom razdoblju?
Kako objašnjavate istu činjenicu iako 30 % korisnika ima
individualna mjerenja i mogućnost upravljanja potrošnjom pa
sasvim sigurno štede?
Kako objašnjavate da je ukupna potrošnja u prosincu 2013. bila
usporediva potrošnji u prosincu 2012. godine bez obzira na
razliku od 4 dana u obračunskom razdoblju?
Kako objašnjavate istu činjenicu iako 30 % korisnika ima
individualna mjerenja i mogućnost upravljanja potrošnjom pa
sasvim sigurno štede?
– potrošnja se mjeri kalorimetrima u 190 toplinskih stanica u
gradu Karlovcu, a očitavanje vrši naš radnik u prisustvu
predstavnika suvlasnika. Naši podaci ni u kojem slučaju ne mogu
biti proizvoljni, već su egzaktni. Obračun se vrši prema zakonski
definiranim postupcima i reguliranim tarifnim stavkama.
Da li su svi kalorimetri u toplinskim stanicama u ispravnom
stanju?
– svi kalorimetri na primarnom dijelu toplinskih stanica su
vlasništvo Gradske toplane d.o.o. i umjereni su u skladu s
normama RH, u laboratoriju FSB-a Zagreb. Posljednje umjeravanje
izvršeno je 2012. godine, a vrijedi 5 godina.
Kako navodi u priopćenju, velike sustave je teško regulirati na
strani proizvodnje, u proizvodnom pogonu, ali ipak je od strane
Gradske toplane učinjeno sve u našoj moći na optimizaciji pogona,
obzirom na vremenske uvjete. Takvi sustavi se precizno reguliraju
na strani preuzimanja energije, što je toplinska stanica, pa
zatim individualna mjerila i trošila.
– Krajnjeg korisnika ne opterećuje količina naše potrošnje
goriva, već mu se obračunava točan podatak o potrošnji energije
očitan u toplinskoj stanici, a u 5 posto slučajeva i dodatno na
individualnim kalorimetrima pred svakom samostalnom uporabnom
cjelinom, kaže direktor ovog gradskog poduzeća.
– Želim posebno ukazati na potrebu pažnje kod upravljanja
sekundarnim dijelovima toplinskih stanica koji su u vlasništvu
svih suvlasnika na zajedničkoj instalaciji u zgradi. Suvlasnici
preko svog predstavnika suvlasnika upravljaju tim dijelom i
definiraju parametre prema kojima se isporučuje/preuzima
toplinska energija, kao što su vrijeme uključivanja i
isključivanja pogona toplinske stanice, te parametri rada kroz
određivanje krivulje na automatici. Dakle, prema pismenom
zahtjevu predstavnika, naš automatičar podešava navedene
parametre na sustavu automatike i regulacije u toplinskoj
stanici. Svi predstavnici su u dobroj mjeri upoznati s navedenim,
ali ima slučajeva kad automatike rade “na ručno”, kad se
postrojenje (crpke, ventili) gase u 23 ili 24 sata, kad je
regulacijski ventil konstantno potpuno otvoren i slično. Obzirom
na navedeno, predlažemo da toplinskim stanicama upravljaju
stručne osobe ili tvrtke, a kroz novu zakonsku regulativu i
“djelatnost kupca” mi ćemo s naše strane navedeno ponuditi svim
našim korisnicima, objašnjava Latković.
KAportal.hr