Bliži
se mjesec nogometa, za 30-ak dana će brojni nogometni
«kibici» iz cijelog svijeta doći na svoje, kad će zbog
nogometa izostati s posla, odlaziti na bolovanja, godišnji odmor
i to sve zbog toga da bi mogli prisustvovati, izravno ili putem
televizije, svjetskoj smotri «najvažnije sporedne stvari na
svijetu».
Nogomet je već odavno postao business i zato borba za
rezultat i televizijski pritisak sve više ubijaju atraktivnost
nogometa. To još smeta samo istinske poklonike sporta kojih je
nažalost sve manje i manje jer su novac i profit za većinu ipak
prioritet. Nogometne «arene» sve su posjećenije pa
svjetski biznismeni zadovoljno trljaju ruke.
Televizijski programi su već mjesecima unatrag puni raznih
reklamnih poruka i nagradnih igara o odlasku u Brazil na Svjetsko
nogometno prvenstvo. Prednjače tvornice piva i teleoperateri pa
se lako može utvrditi i nesmiljena konkurencija među njima koja u
svojim EPP porukama često puta zna pretjerati pa možda i preći
granice dobrog ukusa i prerasti u neukusnu reklamu. U Hrvatskoj
se zbog albuma za Brazilku sazivaju roditeljski
sastanci. Ciljana publika za sličice su djeca od 4 do 9 godina
starosti.
Kako nogomet učiniti atraktivnijim, a time ekonomski još
isplativijim, tema je kojom se već duže vrijeme bave sportski
stručnjaci. Premda su, ovisno u kutu gledanja, prijedlozi
različiti pa se može steći dojam kako će nekome uskoro pasti na
pamet uvođenje trećeg poluvremena ili mogućnost igranja rukom,
zajednička ocjena većine svodi se na televiziju. Dok jedni tvrde
kako su atraktivni televizijski prijenosi «potjerali»
gledatelje s tribina, drugi misle da bi nogomet sasvim sigurno
izgubio primat najpopularnijeg sporta u svijetu da se nije
«prepustio» televiziji.
Lokalni je primjer kontraproduktivni. Zapravo, televizijski
prijenosi nogometnih utakmica u nekim sredinama, poput
karlovačke, mogu odmoći dolasku publike na nogometni stadion ili,
što je još i gore za klubove, pokazati pravo stanje u nogometnim
klubovima. Svojevrsno su se mnogi razočarali i uvjerili u
istinitost priča o NK Karlovac gledajući na gradskoj televiziji
prijenose utakmica kluba s desne obale Korane.
Velike TV stanice određuju termine utakmica, nogometaše se prati
u stopu, niti jedan korak ne mogu napraviti a da nije zabilježen,
pa neki od njih, poput na primjer Cristiana Ronalda i sličnih
postaju popularniji od glazbenika ili glumaca. U karlovačkoj
nogometnoj sredini je to potpuno suprotno. «Popularnima»
postaju oni koji se bave intrigama i spletkare.
Britanski «Guardian» je napravio široku anketu na temu
kako nogomet učiniti boljim. Nažalost takve ankete još u
hrvatskom nogometu nemamo i tome zasigurno nije razlog taj što
nam reprezentacija igra odlično, a klupski je nogomet «druga
europska liga». Svaki sugovornik u “Guardijanovoj”
anketi dao je pet prijedloga kako taj sport može postati
atraktivnijim. Martinu Tyleru sa «Sky sportsa» smeta
psovanje koje je, kako kaže, nepotrebno postalo dio nogometne
kulture. «Može se zdravo natjecati i bez psovanja i svađa sa
sucima. Uvjerio sam se u to trenirajući juniorsku momčad koja je
u jednoj natjecateljskoj sezoni dobila samo dva žuta
kartona», optimističan je Tyler. Od toga nisu
«operirani» ni hrvatski navijači, bez obzira u kojem se
ranga natjecanja igra. Prostački se glasuje «sve u 16» i
vrijeđaju suci, od juniorskog do seniorskog uzrasta. On nadalje
predlaže smanjenje roka transfera u Engleskoj gdje igrači do
proljeća mogu mijenjati klubove što po Tyleru smanjuje mogućnost
identifikacije navijača s igračima. Upozorava, kao i većina
«Guardijanovih» sugovornika, na problem javnog prijevoza
do stadiona, s obzirom da vlakovi vikendom rjeđe voze.
Na sreću mi u Karlovcu nemamo tog problema. Nema, istina, javnog
prijevoza do stadiona «Branko Čavlović Čavlek», cesta do
stadiona nije prometna jer nema toliko publike da bi prometnice
bile zakrčena pa da mora u korist nogometaša intervenirati
rukometaš «Đani» koji je u Gradskoj upravi zadužen za
sve probleme što se tiču prometa. Konačno, iz svima poznatih
razloga na “Čavleku” se već duže vrijeme ne “igra
nogomet”. Jedan od zanimljivijih i konkretnijih prijedloga
koje je iznio svakako je vraćanje starih lopti koje, kako kaže,
za razliku od novih idu ravno. Sve je teže glavom pogoditi gol,
jer je s ovakvim dizajnerskim rješenjem lopte vrlo teško dobro
centrirati, smatra Tyler.
Prijedloga ima još na pretek i ova kolumna nema dovoljno prostora
da o svima njima piše. Međutim i ovo je dovoljno da uvidimo gdje
smo trenutno u odnosu na svijet i Europu, a da o Karlovcu i
karlovačkom nogometu ne pričamo, naročito da ne
«fantaziramo» o tome kad će NK Karlovac, pa i rukomet, s
lokalne «TV 4 rijeke» priječi na državnu televiziju. U
ovom trenutku danas je ovo čista utopija. Utopija nije ako nakon
SP-a u Brazilu očekujemo za nogomet nove ideje i izazove.