Ako je za vjerovati planovima Hrvatskih cesta, hrvatski apsurd
zvan “Vukelićev most” mogao bi nakon deset godina napokon
prestati nositi epitet mosta koji ne vodi nikuda (i do kojeg ne
vodi ništa). Naime, 2020. godine planiran je nastavak izgradnje
brze ceste od Mostanja do Vukmanićkog Cerovca vrijedan 80
milijuna kuna. Dosad je od predviđenih 6,2 kilometra napravljeno
je samo 405 metara nesretnog mosta. Da je Vukelić – taj
ambiciozni HDZ-ov ministar – poživio, obilaznica bi vjerojatno
bila već napravljena, prije svega jer bi dobro poslužila njemu
samom s obzirom da kraj te dionice završava negdje blizu njegove
kuće u Cerovcu, a onda i zbog javnog interesa građana Turnja koji
trpe teror prekomjernog prometa koji uzima i živote. Smrt
desetgodišnjeg dječaka prije točno godinu dana bila je kap koja
je prelila čašu Turanjčana i pokrenuo lokalne političare iz
letargije u koju su upali iz jednostavnog razloga: oni ne žive na
Turnju ni u Cerovcu pa im je gradnja obilaznice zadnja briga. Kao
i ostale obilaznice.
Naime, Karlovac zajedno s državom kao frekventno cestovno
područje još od kraja 60-ih godina, planira i kontinuirano
rješava uska prometna grla. Prvo brzu cestu u produžetku
auto-puta, pa obilaznicu prema bivšoj Jugoturbini, onda i gradski
prsten i spomenuti nastavak brze ceste od Mostanja koji je u
planu – kao što se vidi iz teksta – u planu preko 40 godina. Iako
su ove dvije posljednje obilaznice daleko od završetka, Grad
ambiciozno planira i obilaznicu od Gaze prema Šumarskoj školi da
rastereti Ulicu Josipa Kraša kroz Zvijezdu koja je uvijek prazna.
No, čini se da je i ta ambicioznost samo dugogodišnje mrtvo slovo
na papiru. Nažalost, u posljednjih deset godina pod
gradonačelnikom Jelićem i sada Mandićem nije izgrađen ni jedan
metar ni već započetih ni “novih” obilaznica.
“Nestat će uska grla”, Karlovački tjednik, 24. veljače
1977.
Kada su prije gotovo 400 godina udareni temelji Karlovca onda su
presudnu ulogu za lociranje ovog grada imali: povoljan geografski
položaj na raskrsnici magistralnih putova te dobro razvijen, za
ondašnje uvjete, cestovni i riječni saobraćaj. Upravo zbog toga
od vojničke utvrde Karlovac je brzo prerastao u značajno
trgovačko središte.
Danas Karlovac ima značajnu ulogu kao prometno raskršće
magistralnih cesta ne samo u SR Hrvatskoj i Jugoslaviji već i u
Evropi. Ovakav položaj Karlovca uvjetuje ogromnu frekvenciju
vozila kroz grad. Prema podacima kroz Karlovac dnevno prođe
24.500 vozila od čega polovina magistralnom cestom prema Rijeci,
odnosno sjevernom Jadranu a druga polovica cestama prema srednjem
i južnom Jadranu. Cjelokupni tranzitni i ostali promet danas
odvija se kroz sam grad a posebno je opterećena cesta br. 13,
koja kroz Karlovac nosi naziv Ulica Moše Pijade. Ova ulica, koja
je građena van svih standarda potrebnih za tranzitni promet, usko
je grlo saobraćaja. Posebno u takozvanim špicama, za vrijeme
turističke sezone, postaje pretijesna pa se saobraćaj odvija pod
vrlo teškim uvjetima. Primjera radi dnevno ovom saobraćajnicom
prođe oko 19.000 automobila, a kada se tome doda da je u blizini
Mrzlog Polja smještena industrijska zona sa slabo riješenim
željezničkim i cestovnim čvorištima nameće se neminovnost što
hitnijeg uređenja ove nadasve važne saobraćajnice.
Prema usvojenim planovima izgradnje prometnica ove godine počet
će rekonstrukcija Ulice Moše Pijade. Rekonstrukcijom će biti
obuhvaćeno raskršće Smičiklasove ulice i brze ceste do križanja
ceste broj 13 s odvojkom prema “Jugoturbini” kod Mrzlog Polja.
Kako se planira rekonstruirat će se postojeća cesta koja će imati
3 trake. Dvije trake širine 6,5 metara za osobne automobile jedna
traka širine 3,5 metra za kamione te nogostup s obadvije strane
širine po 1,5 metara. Najveći građevinski zahvati izvest će se na
križanju prema tvornici Jugoturbina. Tamo će se izgraditi petlja
s nadvožnjakom i odvojci prema tvornici Jugoturbina i tvornici
“Lola Ribar”. Ukupna vrijednost investicija cijeni se na 67
milijuna dinara, a sredstva za izgradnju bit će osigurana iz
fondova SlZ-a za komunalnu djelatnost općine Karlovac i viška
sredstava od javnog zajma za ceste.
Rekonstrukcija ove prometnice dio je realizacije dugoročnijeg
plana rješavanja prometnih čvorova u Karlovcu. Prije nekoliko
godina izgrađena je obilaznica oko Banije što je znatno
rasteretilo ovaj dio grada. U narednom razdoblju mora se riješiti
promet kroz Rakovac. Ovaj dio grada također je usko grlo prometa.
Kako se planira, promet kroz ovaj dio grada riješit će se
produžetkom, brze ceste uz željezničku prugu prema Tušiloviću.
Pripremio Tihomir Ivka