ROZP: U Čistoći nisu shvatili presudu Visokog upravnog suda – zaduženje kante nije isto kao količina preuzetog otpada

foto ilustracija

Očigledno je da u Čistoći nisu shvatili presudu Visokog upravnog
suda kojom je Zagrepčanin Dražen Ančić dokazao da su računi za
odvoz otpada ilegalni jer se temelje na zaduženim kantama, a ne
količini otpada, pišu nam iz Regionalne organizacije potrošača
(ROZP), a nakon naših napisa o toj temi i izjava direktora
Čistoće Damira Jakšića.

U udruzi  smatraju da “zaduženje s kantom (ili kontejner)
nije istoznačnica da je ta kanta ispražnjena tj. nema podatka
kolika količina otpada je preuzeta”.

– Zakon o održivom gospodarenju otpadom je jasan, samo
trgovcima /koncesionarima “nije”. Naime lokalna samouprava
odlučuje kako će se naplaćivati odvoz otpada, može biti po
volumenu ili težini. Najčešće je to za fizičke osobe volumen
(kanta os 120 l, a u zgradama kontejneri u kojima također po
stanu pripada 120 l) . To nije sporno, ali je itekako sporno kako
tvrdi direktor da se odvoz naplaćuje prema kantama, kažu
ROZP-ovci.

Dodaju da u  Karlovačkoj županiji nijedan koncesionar koji
zbrinjava otpad ne vodi evidenciju preuzete količine, nego račune
temelje na osnovu odluke lokalne samouprave da prazne kante
određeni broj puta u tjednu. A da potpuno zanemaruju da Zakon
definira da se plaća prema količini predanog/preuzetog otpada, pa
će potrošač isto platiti ima li punu kantu, polupraznu ili praznu
kantu. Tako npr. u dogoreškom komunalcu pojašnjavaju da treba
plaćati odvoz otpada čim postoji priključak struje.

– Ništa ne iznenađuje ni kod ove javne usluge, jer ima puno
elemenata monopolizma kao i toplinarstvo. I ovdje se nalaze
opravdanja kako su potrošači nemarni i neće zbrinjavati otpad,
ako ih se na zaduži sa kantom, dodaju.

Svoja stajališta potkrepljuju zakonskim člancima…

Zakon određuje: “Članak 30. (1) Javna usluga prikupljanja
miješanog komunalnog otpada i prikupljanja biorazgradivog
komunalnog otpada podrazumijeva prikupljanje tog otpada na
određenom području pružanja usluge putem spremnika od pojedinih
korisnika i prijevoz tog otpada do ovlaštene osobe za obradu tog
otpada.” a pružatelji te javne usluge tu prestaju čitati Zakon,
jer u stavku (6) 3. određuje: ” Korisnik usluge dužan je snositi
troškove gospodarenja komunalnim otpadom razmjerno količini
otpada kojeg je predao davatelju usluge.”

Stavak (9) istog članka je također jasan: “Iznos jedinične
naknade za litru, odnosno kilogram otpada, utvrđuje odlukom
davatelj usluge po ishođenoj suglasnosti izvršnog tijela jedinice
lokalne samouprave.”

Razvidno da Zakon ne predviđa naplatu prema broju zaduženih
kanti, nego decidirano određuje cijenu prema volumenu ili težini
preuzete količine otpada.

To je detaljno propisano člankom 33. Zakona u kojem posebno
ukazujemo na stavak (3) ovog članka: “Davatelj usluge dužan je
voditi evidenciju o preuzetoj količini otpada od pojedinog
korisnika usluge u obračunskom razdoblju prema kriteriju količine
otpada iz stavka 2. ovoga članka.”

No nijedan davatelj usluge nema, oni doduše vode evidenciju
koliko otpada su predali vaganjem kamiona kod zbrinjavanja
otpada, ali nemaju čak ni podatak koliko je otpada preuzeto u
kojoj zgradi, a još manje od pojedinca.

Znamo da je za takav obračun potrebno određeno vrijeme
prilagodbe, ali Zakon je stupio na snagu 27. ožujka 2013. godine
i davatelju usluga u većini lokalnih samouprava, pa tako i
Karlovcu i drugim lokalnim samoupravama karlovačke županije se
nisu maknuli od početka, jer je “problem” evidentirati preuzetu
količinu otpada, jer onda bi se vidjelo da su do sada plaćali
neučinjenu uslugu. No, ima u Hrvatskoj i pozitivnih primjera, pa
predlažemo i Čistoći d.o.o. i drugima davateljima usluga da
posjete, Crikvenicu, Čakovec, …. i nauče kako se može naplaćivati
odvoz komunalnog otpada prema stvarnoj količini preuzetog otpada,
a ne prema zaduženosti s kantom, pišu ROZP-ovci u svom podužem
priopćenju.

KAportal.hr

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest