Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika
u osnovnoj i srednjoj školi jednako odnosit će se na
sve učenike – bili oni dio kurikularne reforme
i Škole za život ili školovanje nastavljaju prema
starom programu.
Tri su najveće novosti: roditelji i učenici više neće u
e-dnevnicima moći vidjeti prosjek ocjena iz pojedinog predmeta,
što je u skladu s dosadašnjim pravilnikom koji kaže da zaključna
ocjena ne mora biti aritmetička sredina, ali i predmetnim
kurikulumima koji navode različite težinske vrijednosti pojedinih
elemenata vrednovanja, piše Slobodna
Dalmacija.
Nadalje, radi administrativnog rasterećenja učitelja ukida se
okvirni vremenik pisanih provjera znanja, koji je dosad svaka
škola bila dužna donijeti do kraja trećeg tjedna nastave u svakom
polugodištu. Umjesto da mjesecima unaprijed znaju datume pisanja
testova, učitelji/nastavnici ubuduće će biti obvezni učenicima
najaviti pisanu provjeru znanja najmanje mjesec dana prije
provjere.
Treća važna promjena jest da roditelji više neće moći
dolaziti u škole posljednja dva tjedna nastave, odnosno novim se
pravilnikom propisuje da se u posljednja dva tjedna prije
završetka nastavne godine ne organiziraju roditeljski sastanci i
individualni informativni razgovori.
Ta je promjena bila želja mnogih učitelja i nastavnika koji
upozoravaju kako u to vrijeme zaključivanja ocjena traju neviđeni
pritisci na njih od roditelja i nekih ravnatelja.
Kako bilo, novi pravilnik, ponavljaju u Ministarstvu znanosti i
obrazovanja (MZO), ne uvodi velike promjene kad je riječ o
odbacivanju aritmetičke sredine upisanih ocjena kao isključivog
kriterija za zaključnu ocjenu iz nekog predmeta.
Isto je omogućavao i dosadašnji pravilnik, koji je na snazi
desetak godina, i iz kojega je preuzeta formulacija da “zaključna
ocjena iz nastavnoga predmeta na kraju nastavne godine ne mora
proizlaziti iz aritmetičke sredine upisanih ocjena, osobito ako
je učenik pokazao napredak u drugom polugodištu”.
Dakle, i dosad, a to će moći i ubuduće, nastavnik je učeniku koji
je, primjerice, imao prosjek ocjene iz tog predmeta 4,3 mogao
zaključiti i peticu ako je taj učenik iz ključnih elemenata (na
primjer, znanje) bio odličan ili je napredovao tijekom godine.
Promjena se sastoji samo u izbacivanju prosjeka iz e-dnevnika,
upravo zbog toga što su sami učitelji smatrali kako on unosi
zabunu.
Iako su učitelji tijekom javne rasprave o novom pravilniku
predlagali i da se taj članak proširi formulacijom kako zaključna
ocjena iz nekog predmeta na kraju nastavne godine ne mora
proizlaziti iz aritmetičke sredine upisanih ocjena, osobito ako
je, osim napredovanja, učenik i nazadovao u nekom predmetu, to
nije prihvaćeno.
U novom pravilniku zadržano je samo “napredovanje u drugom
polugodištu”, što, prema mišljenju učitelja, implicira kako u
graničnim situacijama učeniku možete zaključiti samo višu, ali ne
i nižu ocjenu od aritmetičke sredine.
Međutim, čini se da će učitelji imati malo veću autonomiju u
takvim situacijama, odnosno ubuduće bi učenici iz nekog predmeta
mogli imati i nižu zaključnu ocjenu od one na koju upućuju
njihove ocjene tijekom godine.
”Pravilnik kaže kako zaključna ocjena ne mora biti aritmetička
sredina upisanih ocjena. Naime, osim brojčanih ocjena, prilikom
zaključivanja ocjene treba uzeti u obzir i sve kvalitativne
informacije zabilježene o radu učenika tijekom školske
godine, kao i to da ne moraju svi elementi vrednovanja imati
jednaku težinsku vrijednost (različito ponderiranje). Aritmetička
sredina pretpostavlja jednaku težinu svih elemenata, odnosno
ocjena, i ne može se računati s tekstualnim bilješkama. Zaključna
ocjena može biti i veća i manja od aritmetičke sredine”,
objasnili su iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.