Od prvog siječnja ove godine na voće, povrće, svježe meso, jaja,
mlijeko i ribu obračunava se stopa PDV-a od 13 posto. Iako je
Vlada stvorila preduvjete za smanjenje cijena tih proizvoda,
prema podacima Državnog zavoda za
statistiku samo je cijena voća pala dok su sve
ostale namirnice poskupile.
Koji su razlozi i ima li Vlada instrumente kojim bi mogla
utjecati na cijene, donosi naš Ilija Radić.
Porez na hranu je manji, ali je cijena hrane porasla. Iako je Vlada početkom
godine smanjila PDV na svježe meso, ribu, mliječne proizvode,
voće i povrće s 25 na 13 posto, građani to nisu osjetili i zbog
toga su razočarani.
“Pa naravno da bi trebalo biti. Sve što se snizi, posljedično
tome i svi proizvodi na koje se to odnosi trebali bi se sniziti”,
kaže Damira iz Zagreba.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku u prvih osam mjeseci
ove godine pale su samo cijene voća, i to za 11,6 posto.
Svježe meso je, u odnosu na isto razdoblje lani, skuplje za 2,4
posto, riba za 1,1 posto, jaja, mlijeko i sir za 0,3 posto, a
povrće tri posto. To znači da trgovci nisu uslišili želju
ministra Zdravka Marića da novac od
smanjenja PDV-a umjesto u svojim džepovima ostave kupcima.
Nema garancije da će cijene pasti
“Evidentno se pokazalo i ovaj put da ne možemo očekivati u
potpunosti na korekciju cijena samo
vezano za porez. Ali to je na neki način onda i moj odgovor svima
koji kada kažu da samo treba smanjiti porez i sve ćemo riješiti
probleme”, kazao je ministar Marić.
Iz Hrvatske gospodarske komore kažu kako je veći skok cijena
primjetan samo kod povrća, za što nude objašnjenje.
“Moramo voditi računa da su vremenske prilike bile dosta
nepogodne i da se to, naravno, reflektiralo i na same cijene
povrća”, kazala je Ema Culi, pomoćnica
direktora Sektora trgovine pri HGK.
Znači, povrće je skuplje, a voće jeftinije, iako su uzgajani u
istim vremenskim uvjetima. Razlog leži u tome što formiranje
cijene proizvoda najviše ovisi o trgovinskoj marži.
“Mi imamo slobodno funkcioniranje tržišta. To znači da svaki
trgovac može određivati cijenu svojih proizvoda i usluga”,
nadodala je Culi.
Dakle, država je nemoćna da smanjenjem PDV-a smanji i iznos
potrošačke košarice.
“Vlada Andreja Plenkovića je provela jednu PR akciju za trgovce koji su ako se sjetite
početkom ove godine počeli kao snižavati cijene. Na kraju, evo
sada prošlo je sedam, osam, devet mjeseci cijene nisu pale”,
govori SDP-ov saborski zastupnik Gordan Maras, a na to se
nadovezao Marić:
“Kao što ne možete ni vi utjecati, a ni ja recimo na nečijeg
poslodavca ako smanjite porez na
dohodak da se to njemu prelije u povećanje neto
plaće, tako ne možete ni ovdje. Ne možemo nikoga natjerati.”
Dakle, nema garancije da će cijene pasti ni kad se stopa PDV-a
smanji i u ostalim sektorima, poput turizma i ugostiteljstva.