Prikupljaju podatke o vama, a da to ni ne znate: Deset kompanija kojima ste odali najintimnije podatke

foto ilustracija - Pixabay.com

Prema istraživanjima europske agencije
za cyber-sigurnost, osobni podaci kojima se
koriste tehnološki divovi, Facebook i Google, za digitalno
oglašavanje i pogađanje “target skupine”, čine tržište vrijedno
oko 200 milijardi dolara. Do te se brojke može doći
uzmemo li da ciljano oglašavanje korištenjem osobnih
podataka generira prihode u iznosu od 60 dolara po korisniku,
Facebook i Google imaju oko 3,5
milijardi aktivnih korisnika diljem svijeta,
prenosi Novac.

Ipak, tehnološke kompanije najčešće ne skrivaju i zakonski moraju
navesti koje će osobne podatke korisnika uzimati, čuvati i
obrađivati. To obično navode u “Uvjetima korištenja”, dokumentu
na koji svaki korisnik mora pristati prije upotrebe aplikacije
ili usluge. Problem je što rijetki imaju vremena i volje
prolaziti kroz gusti tekst i složene pravne formulacije ne bi li
doznali kojim će se podacima aplikacija koristiti i u koju svrhu.

Globus je odlučio proći kroz sve “Uvjete
korištenja” i “Izjave o privatnosti” ne bismo li konačno
zaključili koji se naši podaci koriste, s kime se dijele i zašto.

Facebook

Zna svaku web-adresu koju ste ikada posjetili

Najveća i najzastupljenija društvena mreža ima više od 2,38
milijardi aktivnih računa. Facebook ima puno i neutuživo pravo
nad svim fotografijama, te ih može upotrebljavati u marketinške
svrhe kako vlastite tako i partnerske. Bez dopuštena korisnika
može ukloniti što god želi s profila, kao što može blokirati ili
potpuno izbrisati uvredljiv sadržaj. Ima pravo i prtiti svaki
korak što znači da ima nadzor nad GPS lokacijom mobitela, ali i
IP adresom, pa tako primjerice unatoč izbrisanoj povijesti na
internetskom pregledniku, zapisuje svaku adresu koju je korisnik
ikada posjetio.

Instagram

Svaka ideja koju ste objavili je služeno njihova

Prošlog tjedna Instagram je na tržište pustio novu aplikaciju s
jednom kako, navode strani mediji, kontroverznom opcijom. Riječ
je aplikaciji Treads putem koje svaki vlasnik Instagram profila
može komunicirati s najužim krugom prijateljima te s njima,
osim fotografija, videa i poruka, razmjenjivati i lokaciju mjesta
koje posjećuje. No javnost je, zapravo, digao na noge način rada
same aplikacije. Naime, jednom kad se korisnik na nju
prijavi i odabere krug najužih, Treads uzima za pravo samostalno
objavljivati statuse, lokacije, pa i dijeliti podatke poput
kvalitete mobilne mreže ili stanja baterije.

S druge pak strane, ako se pogleda onaj klasični Instagram koji
trenutačno uključuje i Insta Story, te IGTV, on jednako kao i
njegov “veliki brat Facebook” zadržava pravo na sve objave. Ako
na nekom profilu njihov algoritam uoči zanimljiv sadržaj ili pak
poslovnu ideju, prema pravilniku na koji korisnik pristaje
prilikom registracije, kompanija ima pravo tu ideju, bez naknade
i najave, iskoristiti za vlastite potrebe i potencijalno na njoj
zaraditi. Unutar istog paragrafa navode kako klijent nema
pravo tužiti kompaniju za bilo kakvu prevaru.

LinkedIn

Oni odlučuju s kim ćete se povezati

Za razliku od ostalih, ova platforma nema previše skrivenih
stavki unutar pravilnika. Glavna politika LinkedIna jest “honesty
is the best policy”. Korisnik se ovdje ne smije lažno
predstavljati, a onaj tko to učini mogao bi doživotno ostati
bez svog profila. Glavni cilj jest povezivanje poslodavaca s
budućim zaposlenicima.

Zabranjeno je promoviranje prostitucije,pa čak iako je riječ o
legalnom poslovanju.dok se i ovdje korisnički podaci, kao i na
ostalim društvenim mrežama, prikupljaju u marketinške svrhe, za
razliku od svojih konkurenata, unutar njihove EULE se ne može
pronaći toliki broj bizarnih uvjeta. Velika većina pravila upravo
se odnosi na zaštitu ugleda mreže, pa tako, osim lažnog
predstavljanja i promoviranja eskortnih djelatnosti, LinkedIn
svojim klijentima zabranjuje dodavanje virtualnih
prijatelj s kojima nemaju nikakvu poveznicu. Iz tog razloga
prilikom svakog dodavanja novog prijatelja korisnik mora
specificirati kako je povezan s određenom osobom jer, u
protivnom, sustav neće poslati zahtjev za prijateljstvo.

Twitter

Prate vas i kada se koristite internet bankarstvom

I dok se korisnik na Twitteru kao i na ostalim društvenim mrežama
odriče prava na objavljene statuse i fotografije u korist
kompanije. Istovremeno se Twitter ograđuje od prikaza “fake
newsa” ili uznemirujućeg sadržaja te ga za to ne možete
tužiti. Registracijom korisnik pristaje na još jedan uvjet.

Naime, otvaranjem, odnosno kreiranjem, novog profila osoba
kompaniji daje ovlasti nad svim svojim aktivnostima na internetu.
Što to točno znači? Twitter, tako, bez zadrške može od 0 do 24
pratiti kretanja po IP adresi, operacijskom sustavu računala,
internetskom pregledniku, lokaciji, mobilnim aplikacijama kao i
svim popratnim aktivnostima na mobilnom uređaju, ali i
internet-bankarstvu.

Airbnb

Ako procijene da je vaqša recenzija neutemeljena, ugasit će vam
račun

Ovisno o tome u koju svrhu osoba upotrebljava Airbnb, na nju se
odnose različita pravila. Za iznajmljivače su pravila poprilično
štura. Uz ona osnovna koja se odnose na transparentno
izlistavanje objekta, pravnu i financijsku regulativu,
iznajmljivač prilikom registracije pristaje na još neke uvjete.
Tako ova najveća platforma za najam smještaja ima pravo ugasiti
korisnički račun iznajmljivača u slučaju velikog broja negativnih
recenzija. Uz to, bez računa mogu ostati i u slučaju gubitka
“zvjezdica”, učestalih otkazivanja rezervacija, ali i lažnog
oglašavanja. Prilikom ukidanja profila kompanija nije dužna dati
obrazloženje svojih akcija, a korisnik je za to nema pravo tužiti
ni tražiti obrazloženje.

S druge pak strane, oni koji ovu platformu koriste za pronalazak
smještaja, ne znajući, pristaju na neke ipak rigoroznije uvjete.
Primjerice, ako gost u apartmanu ostane nakon predviđenog termina
za check out, Airbnb će mu na prijavu iznajmljivača naplatiti još
jedan dan boravka.

Netflix

Dijele s drugima vaše podatke, ali ne odgovaraju za njihovu
sigurnost

Baš kao i ostali, ova streaming-platforma prikuplja sve
korisničke podatke, ali ih ne čuva samo za vlastite potrebe nego
ih dijeli i s partnerima. Za razliku od većine aplikacija,
Netflix svojim korisnicima ne garantira sigurnost podataka.
Točnije, u slučaju hakerskih napada na njihove servere, kompanija
se u potpunosti ograđuje od svake moguće krađe podataka, te ih se
za takvo nešto ne može tužiti.

Glovo

Na zahtjev će obrisati vaše podatke, ali im za to trebaju dvije
godine

Glovo će, kako stoji u “Uvjetima korištenja”, u realnom vremenu
pratiti geolokaciju korisnika preko njegova pametnog telefona.
Korisnik može odabrati, pišu, da Glovo ne zna njegovu geografsku
lokaciju, ali nije navedeno kako će to utjecati na rad i upotrebu
aplikacije. Sve podatke korisnika Glovo čuva na serverima Amazona
(Amazon Web Services) smještenima u Irskoj, a korisnik može od
Glova zatražiti brisanje svojih podataka. U tom će slučaju Glovo
obustaviti obradu, ali će podatke zadržati na razdoblje od 24
mjeseca prije nego što ih izbriše.

Uber

Podatke o vama prikupljaju i s društvenih mreža

Slično kao i Glovo, aplikacija za taksi prijevoz Uber koristi se
informacijom o lokaciji korisnika. Osim toga, prikupljaju i
informacije o novčanim transakcijama, komunikaciji s vozačem te o
pametnom telefonu korisnika (model, operativni sustav, postavke
jezika).

Prikupljaju podatke o korisniku i preko trećih strana, tzv.
demografske podatke s društvenih mreža koji služe za bolje
targetiranje ponašanja korisnika. Europski korisnici, kako navode
u “Uvjetima korištenja”, imaju pravo od Ubera zatražiti kopiju
svih informacija koje je aplikacija o njima dosad prikupila tako
da zahtjev pošalju mailom kojim natrag dobiju sve podatke
navedene u Word dokumentu.

PayPal

Zaviruju u vaš imenik i popis kontakata

U njihovim “Uvjetima” stoji da prikupljaju osobne podatke
korisnika te cijelu povijest njegovih transakcija.

Također, korisnici mobilne aplikacije PayPala mogu očekivati da
će servis zaviriti u njihove imenike i popis kontakata. Budući da
korisnik može preko liste kontakata slati i primati novac,
objašnjavaju, to su podaci koje moraju prikupiti kako bi te
transakcije funkcionirale. O korisniku će, također, informacije
prikupljati od trećih strana, kao što su trgovci i banke.
Stanovnici SAD-a korištenjem PayPala pristaju da se njihovi
transakcijski podaci dijele s ostalim američkim financijskim
kompanijama, a Europljani su iz toga isključeni.

Google

Imaju 6 gigabajta podataka o vama. I o svakom drugom korisniku

Prema nekim navodima, Google za svaku osobu, odnosno korisnika,
čuva podatke koji otprilike zauzimaju šest gigabajta. Ekvivalent
je to Wordova dokumenta s više od tri milijuna riječi. Čuva sve
bookmarkse, e-mailove, dokumente Google Drivea, pretraživanja
YouTubea, sve slike s pametnog telefona, sve što korisnik kupi
preko interneta, lokaciju. To i ne skrivaju. Dostupno je tako
preko Google Mapsa, opcijom Timeline, pregledati gdje je točno
korisnik bio prije nekoliko dana, mjeseci ili prije deset godina.
S obzirom na to da Google i pripadajuće aplikacije prikupljaju
golemu količinu podataka, ne iznenađuje da za svakog korisnika
imaju poseban profil za oglašavanje. Tako vjerojatno zna hoće li
korisnik uskoro postati roditelj, je li konzervativnih ili
liberalnih svjetonazora, vjeroispovijest, boluje li od depresije,
treba li smršavjeti. Na osnovi svih tih agregiranih podataka
kreira vrlo precizan oglašavački profil, stoji u novom broju
Globusa.

RTL.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest