Savezni upravni sud u Leipzigu u utorak je načelno dopustio uvođenje zabraneprometa vozilima s dizel motorima u svrhu smanjenja štetnih čestica i plinova u njemačkim gradovima. “Zabrana ostaje posljednje sredstvo u ostvarivanju cilja postizanja dopuštenih vrijednosti dušikovih oksida”, stoji u obrazloženju presude.
Odluka Saveznog upravnog suda u Leipzigu odnosi se konkretno na Stuttgart i Duesseldorf, ali i na ostalih 70 gradova u Njemačkoj gdje vrijednosti dušikovih oksida višestruko premašuju dopuštene granice. Upravo zbog visine tih vrijednosti, koje već godinama prelaze dopuštene granice, udruga Njemačka pomoć okolišu (DUH) je pokrenula tužbe u Stuttgartu i Duesseldorfu, gdje su sudovi odlučili da je, u svrhu njihova dovođenja u propisane okvire, moguće uvesti i zabrane.
Zabranom bi mogli biti zahvaćeni svi automobili koji ne ispunjavaju najnoviji ekološki standard Euro6, kojih je u Njemačkoj oko 12 milijuna. U presudi je navedeno i prijelazno razdoblje za Euro5 dizelaše, kojima vožnja gradovima ne može biti zabranjena prije 1. rujna 2019. godine. Dizelaši proizvedeni prije 2005. u Njemačkoj su već prije zbog ekologije praktički otpisani, a najviše ih je završilo ispod preše jer su za njih vlasnici dobivali velike poticaje pri kupnji novih auta ako ih predaju na uništenje.
Zakon protiv ‘dizelaša’: provjerili smo hoće li se novi njemački zakon isplatiti hrvatskim vozačima
No kako navode iz agencije za praćenje tržišta automobila, ne očekuje se velika ‘poplava’ njemačkih dizelaša. Realno je, ističu, da će do doći do smanjenja cijena i povećanog unosa rabljenih auta iz Njemačke. Nadalje, s obzirom na to da ih se u Njemačkoj moraju riješiti u kratkom roku, to vjerojatno znači da će ih prodavati po nižim cijenama, ali u autokućama ipak ne očekuju drastičan pad cijena.
U prvoj reakciji na odluku iz Lepziga vrijednosti dionica proizvođača automobila na burzi u Frankfurtu naglo su pale.