Društvo Karlovčana i prijatelja Karlovca u Zagrebu te Udruga za
razvoj građanske i političke kulture Polka Karlovac organizirali
su u Hrvatskom klubu u Zagrebu predavanje znanstvenice,
redateljice i publicistice Snježane Banović o kazališnom
djelovanju književnika Marijana Matkovića. Predavanje je održano
u sklopu projekta “Marijan Matković u mozaiku karlovačke
kulturno-umjetničke baštine”, kojim se obilježava 100 godina od
rođenja ovog pisca u Karlovcu i 30 godina od njegove smrti u
Zagrebu.
Snježana Banović je konstatirala kako je Matković danas jedan od
zaboravljenih velikana hrvatske kulture, iako je jedan od
najboljih intendanata Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu u
povijesti te kuće i unatoč tome što su njegovi dramski ciklusi
“Igra oko smrti” te “I bogovi pate” najbolji u hrvatskoj
dramaturgiji, nakon glembajevskog ciklusa Miroslava Krleže.
– Matković je u svom mandatu, koji je trajao nepune četiri
godine, praizveo čak 12 domaćih naslova, većinom hrvatskih
autora. Čak sedam domaćih komada je bilo praizvedeno 1952.
godine, što danas ne možete zbrojiti u tri godine mandata, kazala
je Snježana Banović.
Iako se kao kritičar negativno odnosio prema suvremenoj europskoj
drami, kao intendant dovodi u Zagreb tada aktualne predstave i
drame, koje će postati klasici. Prvi je u Hrvatskoj angažirao
redatelja Branka Gavellu nakon završetka Drugog svjetskog rata,
praizveo je i opere, operete i balete Jakova Gotovca, Ive
Tijardovića, Ivana Brkanovića i Brune Bjelinskog.
– Matković postavlja visoke kriterije. Kada sve zbrojimo, vrijeme
je to ponovnog uzleta HNK, naglasila je Snježana Banović.
Podnio je neopozivu ostavku nakon skandala kada je 1953. godine
postavio dramu Josipa Kulundžića “Čovjek je dobar”.
– Kasnije je bio voditelj dramskog programa Dubrovačkih ljetnih
igara i otvorio zlatno doba koje se više nije ponovilo, dodala je
Snježana Banović.
KAportal.hr