Karlovački sud pilote oslobodio odgovornosti za sudar MIG-ova iznad Plaškog: Krivci su njihovi nadređeni, ali neće odgovarati

da čeka pisani otpravak s karlovačkog suda, ali također i da je točno da je donesena pravomoćna

Time je završena gotovo devetogodišnja agonija dvojice pilota kojima se sada pruža mogućnost privatnim tužbama tražiti naknadu od poslodavca za duševne boli, ali i potraživati odštetu zato što nisu mogli napredovati u sustavu MORH-a sve vrijeme dok je protiv njih na snazi bio kazneni postupak. Ova je presuda važna i zbog još jednog elementa: nitko neće za ovu nesreću kazneno odgovarati, a slijedom toga, što je za državni sustav još važnije, MORH neće imati od koga potraživati naplatu nastale materijalne štete koja je enormna ne samo zbog gubitka dva zrakoplova, nego i zbog milijunske odštete koju su isplatili Mariji Klipi iz Plaškog koju je dva kilometra dalje teško ranila jedna raketa ispaljena iz zrakoplova tijekom udesa.

MORH-ovo povjerenstvo koje je osnovao Glavni stožer po nalogu tadašnjeg ministra obrane, a danas unutarnjih poslova Davora Božinovića, zaključilo je da su po liniji zapovijedanja za nesreću odgovorni general Vlado Bagarić, brigadir Zdenko Sokić i bojnik Adrian Celija. Čime su se rukovodili u utvrđivanju njihove odgovornosti nikad nije obznanjeno, no postalo je jasno kada su tijekom suđenja pilotima u javnost isplivali brojni propusti u sustavu.

Usprkos tome, država je inzistirala na kaznenom progonu pilota, koji im je, pokazat će se danas, dobro došao jer sada zbog zastare neće, odnosno ne mogu teretiti one za koje su i sami zaključili da su odgovorni – vlastite časnike. Osim toga, piloti su se našli i na optuženičkim klupama Vojno-stegovnog suda u Splitu prije pet godina te su i tamo oslobođeni krivnje.

Podsjetimo, Općinsko državno odvjetništvo u Karlovcu je protiv pilota podignulo optužnicu kojom ih je teretilo za kazneno djelo protiv opće sigurnosti i prijetilo im 12-godišnjom zatvorskom kaznom. Postupak je vođen u tajnosti kako javnost ne bi otkrila važne vojne tajne, a možda i brojne rupe u sustavu koje otkriva ova presuda. Optužnica je teretila Trošelja kao vođu grupe četiriju borbenih zrakoplova i Kudlika kao člana tog tima da nisu upravljali prema Pravilniku o letenju zrakoplova i Pravilima o letenju Oružanih snaga. Nakon sudara Kudlik je iz desnog krila lansirao raketu koja je eksplodirala u polju i teško ranila mještanku Mariju Klipu koja je tamo radila poljoprivredne poslove.

No, dokazi izvedeni tijekom suđenja potpuno su demantirali tužiteljstvo, a onda su njihovu žalbu odbili na drugostupanjskom sudu koji je potvrdio zaključke sutkinje Kaleb-Mamić, a oni glase: piloti nisu bili osposobljeni za let u toj formaciji, hidrometeorološki uvjeti bili su iznimno loši, a eskadrila je bila u vrlo lošoj koordinaciji za zemaljskim zapovjedništvom. Primjerice, pilot Kudlik je u zraku u godini dana proveo samo 27 sati, čak četiri puta manje nego što je bilo propisano. Tijekom vježbe oblaci su bili vrlo nisko. Iako su piloti upozorili nadređene da zbog toga mete na zemlji ne vide, nego ih gađaju napamet, oni su inzistirali da se akcija nastavi, piše Jutarnji.hr.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest