KAretrovizor: Karlovačka dilema od prije pola stoljeća – kad se na Korani nisu gradili zidovi nego mostovi

Da budemo aktualni s pojačanom senzibilnošću Karlovčana za Koranu
i što se s njom u Karlovcu trenutno zbiva, ove nedjelje potražili
smo priču kad se na Korani nisu gradili zidovi nego mostovi.
Riječ je o betonskom mostu prema nogometnom stadionu kojeg danas
uzimamo zdravo za gotovo kao da je građen za starih Rimljana, a
zapravo je relativno nov, još nije napunio pola stoljeća. Kao što
se vidi iz novinske priče u nastavku, bilo je u to doba mnogo
priče o tome je li nužan ili ne, je li možda bolje napraviti ili
obnoviti onaj drveni nešto nizvodnije. S druge strane još nije
bilo ničega osim Mekušja, pa je zapravo sretna okolnost bila
ambicija tadašnjeg republičkog vodstva da odmah nakon gradnje
auto-puta Zagreb-Karlovac počne graditi nastavak od Karlovca
prema Splitu južnom varijantom preko Turnja, pa bi most na Korani
bio koristan za povezivanje ta dva pravca.

Kao i mnogo toga u socijalizmu, onaj dio priče o gradnji
auto-puta Karlovac-Zagreb je ispunjen, a rok od pet godina za
gradnju novog pravca prema Splitu ostao je samo prazno obećanje,
koje je na izvršenje čekalo još gotovo tri desetljeća. U svakom
slučaju, gradio se most sa svrhom ili na temelju nerealnih
planova, dobro da je izgrađen, jer je ubrzao ostvarenje nekih
drugih karlovačkih snova iz tog vremena, kao što je gradnja
modernog atletsko-nogometnog stadiona. Nismo baš sigurni da
gradnja zidova može doprinijeti ostvarenju bilo kojeg novog
karlovačkog sna.

“Dileme”, Karlovački tjednik, 5. lipnja 1969.

Već na prvoj radnoj sjednici karlovačke Općinske skupštine jedan
odbornik zatražio je obrazloženje o sudbini daljnje izgradnje
mosta na Korani. Odgovor mu je obećan za jednu od narednih
sjednica. O tom pitanju razgovaramo s direktorom karlovačkog
Zavoda za urbanizam arhitektom Milanom Bijelićem.

– U izgradnju mosta je do sada uloženo oko 200 milijuna starih
dinara. Prema potpisanom ugovoru s izvođačem radova njegov
završetak stajat će ukupno 430 milijuna starih dinara. Tome treba
još dodati oko 130 milijuna za izgradnju prilaza s obje strane
mosta, ako to ne učine pripadnici Armije kako je prije
dogovoreno. Trebao bi biti završen najkasnije do konca ove godine
– rekao nam je Bijelić.

Svoje potpuno opravdanje, prema Bijelićevim riječima, most će
dobiti tek izgradnjom auto-puta Zagreb-Karlovac i drugog brzog
auto-puta Karlovac – Split. Ove dvije ceste će okruživati
Karlovac, pa bi ih most na Korani spajao. Predviđa se da će
auto-put Zagreb-Karlovac biti završen za dvije i pol godine, a
Karlovac-Split za oko pet godina. Do tada bi novi most na Korani
samo spajao Mekušje i sportski rekreacioni centar s Karlovcem.

Baš zbog ovako dugog čekanja na potpunu opravdanost ovog prilično
skupog mosta, ovih se dana pojavljuje dilema oko nastavka njegove
daljnje izgradnje. Ima prijedloga da se za oko 100 milijuna
dinara izgradi drveni most preko Korane s trajnošću od oko 15
godina. U tom slučaju završetak modernog mosta odgodio bi se za
bolje dane. Razumljive su ovakve dileme u ovoj našoj besparici
kada treba dobro vagnuti kako utrošiti svaki dinar. Zato bi bilo
dobro da građani, a posebno odgovarajući stručnjaci, svojom
javnom riječju pomognu Općinskoj skupštini u rješavanju dileme
oko mosta. Ne samo to. Bit će još bolje ako se i na stranicama
našeg lista bude pojavljivalo više mišljenja o rješavanju i
drugih dilema kao što je snabdijevanje grada s vodom, daljnja
izgradnja tržnice, rješavanje problema ruševnih zgrada i slično.
takav praksa pomoći će novoj Općinskoj skupštini da kroz široki
samoupravni mehanizam spriječi svako daljnje, bilo čije,
“istrčavanje” u investiranju koje nema ničeg zajedničkog sa
stvarnim materijalnim mogućnostima karlovačke komune. Bit će tada
i manje ovakvih dilema.

Pripremio Tihomir Ivka

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest