(NE)SIGURNOST NA CESTAMA Stižu drastične kazne: Za najteže prekršaje 20.000 kuna, a vozačke ispite će se snimati

Novim prijedlogom Zakona o sigurnosti prometa na cestama čiji je
glavni cilj smanjenje broja nesreća i poginulih, po riječima
ministra unutarnjih poslova Davora
Božinovića
, predviđene su znatno strože kazne jer
iskustva zemalja s manje stradalih ukazuju da dosljedno
kažnjavanje utječe na poštivanje prometnih propisa.

“Iskustva skandinavskih zemalja, ali i Velike Britanije, koje
imaju visoke novčane kazne za prometne prekršaje vezane uz
alkohol, prolazak kroz crveno svjetlo, nekorištenje pojasa,
uporabu mobitela i prekoračenje brzine, ukazuju na činjenicu da
dosljedno kažnjavanje itekako utječe na poštivanje prometnih
propisa i prihvaćanje pravilnog ponašanja u prometu”, kazao je
Božinović Hini uoči slanja prijedloga novog zaklona iz Vlade u
saborsku proceduru.

Ministar podsjeća i da po službenim statistikama Hrvatska ima 7,7
smrtno stradalih na 100.000 stanovnika, dok je europski
prosjek pet, a države poput Velike Britanije i skandinavskih
zemljama imaju tri smrtno stradale osobe na
100.000 stanovnika.

Na sigurnosnu statistiku utječe i 150 milijuna putnika koji u
gotovo 57 milijuna vozila godišnje prijeđu hrvatsku granicu, ali
i velik broj recidivista koje treba odvratiti od ponavljanja
nezakonitog postupanja.

Božinović kaže kako je iniciranje zakonskih izmjena smatrao
svojom obvezom iako MUP nije jedini koji može utjecati na
usvajanje prometne kulture. Stoga su u traženje novih rješenja
bili uključeni najbolji policijski, ali i stručnjaci zagrebačkog
Fakultet prometnih znanosti.

“Represija nije generalni, a niti isključivi smjer MUP-a, ali je
itekako snažna poruka onima koju učestalo i grubo krše zakonske
propise te ugrožavaju ljudske živote”, poručio je Božinović.

Znatno veće novčane kazne, obligatorne mjere i negativni
bodovi

U novom zakonskom prijedlogu povećavaju se novčane kazne za
najteže prometne prekršaje, odnosno sankcije se usklađuju s
težinom nastalih posljedica u prometnim nesrećama.

Sa sadašnjih 5.000 do 15.000 kuna novčane kazne se povećavaju na
10.000 do 20.000 kuna za osam najtežih prekršaja – vožnju u
suprotnom smjeru na autocesti ili brzoj cesti, prekoračenje
brzine u naseljenom mjestu za više od 50 km/h, namjeran
prolazak kroz crveno svjetlo, odbijanje testiranja na alkohol ili
droge, vožnju pod utjecajem droga ili alkohola iznad 1,5 g/kg,
vožnju prije stjecanja prava te za vrijeme dok je vozačka dozvola
privremeno oduzeta ili ukinuta.

Osim toga s 500 na 1000 kuna povećat će se i kazne za
nekorištenje sigurnosnog pojasa te nepropisan prijevoz djece, a
na 1.500 kuna za nepropisno korištenje mobitela u vožnju. U MUP-u
ističu da ‘zlouporaba’ mobitela sudjeluje s 5,7 posto u ukupnom
broju utvrđenih prekršaja u prometu, a samo u pet mjeseci 2019.
evidentirano je 15.554 prekršaja, što je povećanje od 5,6 posto u
odnosu na isto razdoblje lani.

Ako vozač drugi put unutar tri godine ponovi već spomenutih osam
najtežih prometnih prekršaja (za koje je došlo i do najvećih
povećanja kazni) vozačka dozvola oduzet će mu se na najmanje šest
mjeseci, a za treći i svaki sljedeći put na najmanje godinu dana.

Što se tiče tzv. negativnih bodova do sada ih se za pojedini
prekršaj moglo dobiti najmanje tri, a prođe li zakonski prijedlog
najveći broj bodova će se popeti na šest. I ta je mjera, kako
ističu u MUP-u uvedena zbog recidivista, prvenstveno zbog
učinkovite identifikacije vozača koji ponavljaju najteže
prekršaje. Kao krajnja mjera za ponavljače prekršaja predviđeno
je i ukidanje vozačke dozvole, a koja ima za posljedicu ponovno
polaganje vozačkog ispita.

Mogućnost oduzimanja vozila kao sredstva počinjenja
prekršaja

Kako bi se vozačima koji uporno ponavljaju najteže prekršaje
oduzelo sredstvo počinjenja prekršajnog djela, izmjenama zakona
predviđena je i mjera privremenog oduzimanja vozila. Ta
mogućnost, kako ističu u MUP-u, ima za cilj dati do znanja vozaču
koji ponavlja najteže prekršaje da je vozilo opasno sredstvo
ukoliko se ne koristi na primjeren način. Na ovaj način se i
vlasnike vozila obvezuje da ih ne daju na upotrebu osobama za
koje prethodno nisu provjerili njihovu sposobnost za upravljanje
te ispunjavanje određenih uvjeta za upravljanje vozilom, smatraju
u MUP-u.

Za privremeno oduzimanje vozila do sudske odluke koja mora biti
donesena za 15 dana povod također može biti ponavljanje (najmanje
dva puta) osam najtežih prekršaja za koje su i najviše podignute
novčane kazne.

Od zakonskih novina uvodi se i obveza da vozač na autocesti, kada
se kreće iza drugog vozila istim prometnim trakom, mora voziti na
udaljenosti koja nije manja od udaljenosti koju bi prešao brzinom
kojom vozi u dvije sekunde (sigurnosni razmak), odnosno
udaljenosti propisanom prometnim znakom.

Uvodi se i obveza snimanja vozačkog ispita, a MUP će na svojim
internetskm stranicama omogućiti provjeru statusa vozačke dozvole
kako bi se olakšano moglo otkriti je li ona važeća te postoje li
negativni bodovi ili izrečene mjere zabrane vožnje.

Vijesti.rtl.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest