Đurđica Lipovšćak za Aktiviraj Karlovac: Bilo kakva gradnja izvan gabarita starog hotela mogla bi u Koranu izliti tone mazuta!

Portal Aktiviraj Karlovac objavio je intervju s Đurđicom
Lipovšćak, umirovljenom arhitekticom koja je izradila projekt
nadogradnje hotela Korana (prije rušenja) i koja je naglasila
kako potencijalni projekt gradnje zida nije samo izgledom
problematičan već predstavlja i moguću ekološku bombu u središtu
Karlovca! Intervju prenosimo u cijelosti:

“Nikola Hanžel se ne drži nijednog uvjeta pod kojim je dobio
suglasnost za korištenje autorskoga projekta”, poručila je
nedavno novinarki RTL televizije Danki Derifaj Đurđica Lipovšćak,
autorica projekta Hotela “Korana” iz 1979. godine, što je kasnije
demantirao projektant Mario Furač.

Sada umirovljena arhitektica Đ. Lipovšćak, autorica, između
ostaloga, i zgrade Doma Oružanih snaga Hrvatske vojske “Zrinski”,
izradila je rekonstrukciju Hotela “Korana” izgrađenog prvotno
1960-ih godina.

Furač tvrdi da ste faktička autorica onoga što imamo sada
na Korani Vi, da ste diktirali kako to treba crtati. Je li to
istina?

  • Kako to može tvrditi? Surađivala sa s Furačem kada je trebalo
    napraviti snimak srušenog hotela kako bi se moglo krenuti u
    rekonstrukciju.

Što znači “snimak srušenog hotela”?

  • To znači nacrtati kakve je hotel imao tlocrte, presjeke i
    pročelje.

Zar nisu već postojali nacrti?

  • Jesu.

Zašto bi se to opet crtalo?

  • Jer je to obavezan prilog građevinskog projekta. Stari nacrti
    mogu biti krivotvoreni ili izmijenjeni. Ovjerila sam nacrt.

Zašto bi Furač kazao da je to Vaše?

  • Možda ste krivo shvatili.

Nisam.

  • Nije to mogao reći jer sam s njima radila na idejnom rješenju
    dijela diletacije A, pokušala sam ih usmjeriti kako to treba
    izgledati u odnosu na prošlo zdanje, dozvolila sam i slobodnije
    razmišljanje da visina restorana ne mora biti 2,80 metara, nego
    da može biti i viša, ali smo se držali gabarita tlocrta i
    visinskih omjera. Sve drugo nije bio predmet razgovora. To su oni
    risali uz moju dobru volju i suglasnost. Radila sam to za hotel,
    a ne za novac. Ono što sam kao autorica po zakonu morala
    ovjeriti, dakle ono crtanje postojećeg stanja, je ulagač platio.

Riječ je o srušenom zdanju iz 1979. godine?

  • Tako je. Prije tog zdanja je bila prvotna verzija hotela
    autora Božidara Tušeka. S obzirom da je rekonstrukcija obuhvaćala
    i stari dio objekta i nadmašivala je njegovu površinu za više od
    50 posto, Vladimir Pažin mi je rekao da potpišem projekt kao
    autorica, a da će on samo kao direktor našeg biroa. Arhitekt
    Milan Bijelić je tvrdio da nisam autorica hotela nego samo sitnih
    rekonstrukcija, a te “sitne rekonstrukcije” su spašavale taj
    prvotni objekt iz 1964. Kada sam prionula projektiranju
    savjetovala sam se na mnogim adresama što da radim. “Obuci ga”,
    savjetovao mi je predsjednik Jugoslavenske akademije znanosti i
    umjetnosti Andre Mohorovičić. Tako sam i postupila – objekt je sa
    svih strana “obučen” lepršavim materijalima, dobio je oblikovane
    parapete koji su reminiscencija na otvoreni eslinger, dakle dobio
    je time i zaštitu od sunca i likovno izjednačenje. Nije se smio
    rušiti kat i ništa dirati nego samo “ofrkati”, a tražila sam da
    se skine kat, no nedostajalo je ležajeva, pa su rekli da to ne
    diram.

Tko Vas je kontaktirao kada je Lana commerce kupila Hotel
“Koranu”?

  • Nikola Hanžel.

Što Vam je kazao?

  • Molio je za pomoć i suglasnost za rad s obzirom da je Zakon
    to tražio.

Koja je bila njihova ideja?

  • Htio je napraviti rekonstrukciju na postojećem objektu, ali
    samo dio iznad restorana/kafića. No, da bi išta mogao raditi
    morao je dobiti suglasnost mene kao autorice da je to u skladu sa
    starim hotelom.

To je taj dio diletacije A?

  • Tako je. Po Zakonu, da bi se moglo ići u rekonstrukciju treba
    graditi legalni objekt, a mogao je biti izveden i na nacrtima
    postojećeg stanja.

Što sve to znači?

  • To znači da objekt nije trebao postojati, ali su trebali
    postojati sigurni nacrti na kojima je trebalo naznačiti što valja
    rekonstruirati i navesti etape rekonstrukcije.

Dakle, ono što imamo tamo je etapa u rekonstrukciji
hotela, barem nominalno?

  • Tako je.

A je li uistinu?

  • Trebalo je biti. Nominalno, to je etapa koja je za radova
    produžena, povišena i promijenjena je struktura objekta. Objekt
    koji je sagrađen tamo nije izašao niti iz visinskih niti iz
    tlocrtnih gabarita. Napravljen je objekt tako da se na njega može
    dalje nadograđivati. Trebalo je odmah krenuti u idejno
    projektiranje i to nacrtati, no ulagač je s time stao, dalje neće
    graditi…

Je li Vam baš kazao da je odustao od cijelog
hotela?

  • Jest, da mu više ne treba, da mu je za sada dosta ovo što je
    izgradio.

To je bilo 2014. godine?

  • Da.

Kako ste reagirali na to?

  • Kako da ga natjeram da radi? Rekla sam mu da barem nacrta
    hotel, ponudila sam mu pomoć da se dovede u sklad s onime što je
    napravio, no odgovorio je: “Ma to meni neće nikad trebat’”. Tada
    je počelo prepravljanje objekta – dizalo je izbačeno van pa je
    ugrađeno panoramsko, zatim su mijenjani prozori i pročelje…
    Uglavnom, ne postoji projekt za ništa osim onoga što je
    izgrađeno.

Jesu li prepravke na dijelu diletacije A koje spominjete
oštetile Vaše autorsko pravo?

  • Ne mogu tako kazati, ali su oštetile ideju. Da su odmah
    započeli projektiranje ostatka zdanja, to bi bilo u redu, no sada
    to više nije moguće. U prvom redu, završetak je stao na
    tri-četvrt diletacije A. Diletacija B je imala statički određeni
    razmak, no toga više nema. Dogradnjom se remete vertikalne
    komunikacije, požarni izlaz i funkcija buduće dogradnje. Kada bi
    se sada išlo dograđivati, bila bi riječ o novom projektu, a ne o
    rekonstrukciji moga.

Vaš hotel se ne može rekonstruirati niti
teoretski?

  • Ne može.

Mora se, dakle, raspisati urbanističko-arhitektonski
natječaj?

  • Da je autor projekta vrstan arhitekt, shvatio bi o čemu je
    riječ i ne bi napravio obrnuto od osnovne ideje objekta. Tvrdi da
    je to replika moga projekta, a nema veze s time. Ideja
    rekonstrukcije je narušena totalno.

Jeste li potražili pomoć kada ste vidjeli da Hanžel
odustaje od namjere izgradnje hotela?

  • To su svi znali jer je to svugdje govorio.

Zašto ste šutjeli?

  • (šutnja)

Razgovarali smo prije rušenja hotela. Tvrdili ste da ga
ne treba uklanjati, da ima ekonomsku opravdanost.

  • Tako je, nije ga trebalo rušiti.

Tada ste reagirali. Zašto ste odjednom zašutjeli kada je
Hanžel “stupio na scenu”?

  • “Stupio je na scenu”, a onda mi je rekao da me više ne treba.

Sve ste to odšutjeli.

  • Na koji način?

Prošlo je pet godina bez Vašeg javnog istupa, a svašta se
dogodilo.

  • On je stao i dalje se više nije ništa događalo. Nemam što
    reći na njegovu izjavu da dalje neće graditi, da će to njemu biti
    dovoljno.

Postoji li Vaša posebna emotivna povezanost s tom
lokacijom?

  • Ne naročita, kao i kod svakog drugog Karlovčanina. Izuzetno
    je cijenim i vrednujem i Karlovac zaslužuje dobru arhitekturu
    tamo.

Za rekonstrukciju hotela ste 1979. godine umalo dobili
republičku nagradu. Dodijeljena je ipak Borisu Magašu za stadion
Poljud.

  • Strahovito sam ponosna bila što sam izgubila od Magaša i
    Poljuda. Bila mi je velika čast da sam bila odmah iza njega.

Unatoč tome nije postojala posebna Vaša privrženost toj
lokaciji, da se izgradnja novog hotela odradi “kak’ se
spada”?

  • Zato sam i pomagala projektantu i nisam niti kunu tražila.
    Kada sam vidjela da radi suprotno dogovoru, ušli smo u problem.
    Uz dobru dogradnju se može popraviti stanje. S idejnim projektima
    se mogla napraviti barem teorijska rekonstrukcija, to jest
    rekonstrukcija u nacrtima, na papiru.

Kaže glavni projektant da ste bili nepostojani, da biste
nešto zagovarali u petak, a u ponedjeljak već nešto sasvim
drugo.

  • Od petka do ponedjeljka me na stolu dočekao novi projekt.
    Potpis na krivo izrađeni projekt ne dam. Tehnički, u okviru smo
    onoga što smo dogovorili jer nismo prešli gabarite, no nisu
    poštivali tehnologiju. U nastavku rekonstrukcije nije bilo
    potrebno da se radi replika starog hotela, veliki objekt se mogao
    napraviti kat ili dva niži, važno je da se poštuju maksimalni
    gabariti, da nije viši. Površina se mogla raspodijeliti na dijelu
    A i na dijelu C. Lajtmotiv čitavog mog projekta iz 1979. godine
    je bilo sakrivanje visine objekta lepršavim plohama koje su
    podsjećale na vodu. U rekonstrukciji su mogli, ponavljam, sniziti
    zgradu.

Kako ste reagirali kada je uklonio močvarni
čempres?

  • Odmah sam reagirala. Prijavili smo to Zelenilu i Šumariji
    Karlovac koji nisu reagirali. Što bih ja mogla onda?

To je uklonio prije no što Vas je angažirao?

  • Da. Kada sam projektirala rekonstrukciju iz 1979. godine
    širila sam restoran do močvarnog čempresa, ostavili smo rupu da
    može slobodno rasti i terasa je bila razvedena. To je bila draž
    tog objekta, da je bio slobodan, bez čvrste forme, to što je, s
    kojeg god strane ste ga pogledali, imao lepršavost. A što imamo
    sada?

Recite Vi meni.

  • To je nakaradna karikatura srušenog objekta.

Kako ste reagirali kada ste čuli da žele graditi
zid?

  • Zid nema veze s projektom, to je priča za sebe. Nigdje se
    nije spominjao. Gradio bi se izvan gabarita hotela, po međi
    parcele, a mimo okvira staroga hotela ne smije biti nikakve
    izgradnje niti po prostornom planu niti po moralu. Raniji hotel
    je bio stavljen na korištenje javnosti, pa bili su otvoreni i
    toaleti, nigdje se ništa nije ograđivalo.

Kažu da je zid protupoplavni?

  • Hotel je imao podrum, četiri garaže, kuglanu… Nikada ti
    prostori nisu bili poplavljeni.

Mijenjaju se vodostaji.

  • I ranije su se mijenjali. Odrasla sam na Rakovcu. Znali smo
    gacati do koljena u vodi. Od izgradnje nasipa nikakve poplave
    nije bilo. Umjesto ograde je mogao napraviti izolirani podrumski
    zid.

Smatrate li da su iskazane prave namjere glede izgradnje
zida?

  • Ne.

Koja je svrha izgradnje zida?

  • Treba Furaču za još jedan projekt koji će debelo naplatiti.
    Hanžel nije svjestan što taj zid znači i koliko bi ga stajao.
    Neka taj novac uloži u raspisivanje natječaja, pa će dobiti pravi
    projekt.

Kakav je Hanžel kao ulagač?

  • Lijepo sam surađivala s njime. Nismo se posvadili. Počeli smo
    se razilaziti po pitanju fasade kada sam zagovarala da se izradi
    od plemenitog materijala kako bi se ostatak zdanja mogao
    nastaviti na taj izgrađeni dio, a on je kazao da ne treba, da je
    dovoljna žbuka.

Zašto ima toliko povjerenja u Furača?

  • Nemam pojma. Takve građevine može projektirati diplomirani
    inženjer arhitekture s više od 15 godina prakse na sličnim
    objektima.

Koje je onda rješenje?

  • Raspisivanje natječaja da se ishodi projekt po kojemu će se
    graditi. Što se tiče zida, on je protuzakonit, generalni
    urbanistički plan ga ne poznaje.

Postoji opasnost od ekološkog incidenta zbog izgradnje
zida?

  • Valja provesti geološka ispitivanja kako bi se mogli statički
    izračunati temelji. Ako se kopa zid od dva metra, mora imati
    barem metar dubok fundament. Po čitavoj trasi se mora ispitati
    kakva je nosivost zemljišta. U tom trenutku mogu nabasati na
    ekološku bombu – bazen mazuta.

Odakle sad to?

  • Od prvog dana gradnje hotela iz 1964. godine.

Znade li ulagač da je tamo mazut?

  • Nema pojma.

Jeste li Vi za to znali od početka?

  • Jesam.

Zašto ih na to niste upozorili?

  • Gabarit hotela se nije smio širiti niti centimetar, a ta
    livada ispod koje je spremište mazuta nije unutar hotelskih
    dimenzija, pa nije bilo niti potrebno o tome raspravljati.

Odakle ta spremišta mazuta?

  • Tamo su postavljena u sklopu sustava centralnog grijanja.

Dakle, kada bi se započelo s gradnjom tamo, postojala bi
opasnost da se taj mazut izlije u Koranu?

  • Da.

Koliko je tog mazuta?

  • Nekoliko tona.

Ima li u nacrtima zapisano da je tamo spremište
mazuta?

  • Taj bi se podatak mogao pronaći u starim kopijama
    katastarskog plana. Tank s mazutom je bio pokraj strojarnice.

Je li ulagač to morao vidjeti kada je prikupljao
dokumentaciju?

  • Nije jer je prikupljao dokumentaciju od mog projekta iz 1979.
    godine kojim smo u potpunosti zaobišli problematični trokut u
    kojem se nalazi mazut. Zašto zgrada kuglane nije bila pod pravim
    kutom? Zato da se ne “pikne” u rezervoar.

Dakle, ispod te livade je zaboravljen mazut?

  • Točno.

Koliko je duboko spremište?

  • Po mojem sjećanju bi vrh tanka bio metar i pol pod zemljom.
    Ako se ne dira, mazut se stvrdne i nakon 50 godina postane manje
    agresivan.

Međutim, i dalje je agresivan?

  • Izuzetno je opasan po okoliš. Riječ je o nekoliko
    autocisterni mazuta?

Je li taj mazut u tekućem ili krutom stanju?

  • I dalje je u tekućem ili polukrutom stanju. Vađenje tog
    mazuta je bilo toliko skupo da se 1976. godine nitko za to nije
    odlučilo. Sjećam se rasprava o tome.

Kako se hotel kojeg ste projektirali grijao?

  • Mislim da je bio plinski spremnik. Mazut se uopće nije
    koristio, nego je ostao zakopan.

Vidjeli ste taj spremnik?

  • Jesam kada smo pripremali kopanje temelja. Moramo ustanoviti
    točan položaj. O tome sam šutjela dok nisam vidjela da je ulagač
    iskolčio zemljište.

Kada je Županija karlovačka izdala rješenje da izgradnja
zida nije opasna po ekološku mrežu nije vjerojatno niti znala za
taj mazut.

  • Osim mene, mislim da više nitko nije živ tko može svjedočiti
    postojanje tog mazuta. Dobro sam pazila prilikom projektiranja da
    barem deset metara odmaknem hotel od te lokacije.

Kako vidite daljnji razvoj situacije?

  • Izgradnju zida niti hotel ulagač ne može dobiti bez
    poštivanja urbanističkog plana. Ne može se postavljati niti
    mreža, a kamoli armirano-betonski zid, i to oko hotela. Pa nitko
    u taj objekt ne bi htio ući jer bi mislio da ide u zatvor.

Između ostaloga ste i stručnjakinja za turizam?

  • Tako je, magistrirala sam s tog područja, konkretno razvoj
    turizma u Topuskom na temelju korištenja geotermalnih izvora. To
    je bilo na studiju turizam i arhitektura.

Grad Karlovac je osnovao gradsku tvrtku koja propituje
kako iskoristiti geotermalne izvore?

  • Cijelo Topusko grijemo na geotermu.

Što biste preporučili Gradu Karlovcu, Hanželu i
Furaču?

  • Gradu bih preporučila da insistira na raspisivanju natječaja,
    Hanželu da to prihvati jer će time dobiti bolji objekt i posao u
    konačnici, a Furaču da ulagaču ispravno tumači zakone – ne može
    se napisati da je zid usklađen s prostornim planom kao što je
    projektant napisao.

Marin Bakić/Aktiviraj Karlovac

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest