KAretrovizor: Jugoturbinini autobusi s avionskim sjedištima za privlačenje inženjera iz Zagreba i vizije Švarče kao najljepšeg karlovačkog kvarta

Kako piše na stranici Virtualnog muzeja karlovačke industrije
(VMKI), izdanka Gradskog muzeja Karlovac, Jugoturbina je bila
najveće karlovačko poduzeće svih vremena. Osnovano je 1949.
naredbom generalštaba Jugoslavenske armije, radi potreba ratne i
trgovačke mornarice. Isprva je dio proizvodnje bio smješten uz
Koranu u Karlovcu (uz slap na kojem je bio Prvi hrvatski mlin na
čigre), a 1953. u potpunosti seli na desnu obalu Mrežnice, u
novosagrađeni kompleks u Maloj Švarči. Prvo se zvala Tvornica
turbina “Edvard Kardelj”, a u ime koje nosi do Domovinskog rata
preimenovana je 1954. kad je uspjela i proizvesti svoje prve
parne turbine po kojima je postala poznata u svijetu. Na vrhuncu
razvoja zapošljavala je gotovo deset tisuća ljudi, imala pogone
osim Karlovca u Ozlju, Slunju, Drvaru, Gostivaru i Negotinu, a
predstavništva u Zagrebu, Rijeci, Splitu, Ljubljani, Sarajevu,
Beogradu, Novom Sadu, Prištini, Skopju, Berlinu, Münchenu, Pragu,
Varšavi, Moskvi, Torontu i Pjongjangu. Kao što se u tekstu
Virtualnog muzeja karlovačke industrije navodi, Jugoturbina je
imala velik utjecaj za razvoj Karlovca, dovoljno je reći da je za
svoga postojanja od zarade izgradila preko 3500 stanova i kuća za
svoje radnike. Ovaj put po fragmente memorije na ovaj radni
kolektiv koji je uvelike diktirao tempo razvoja Karlovca u drugoj
polovici 20. stoljeća, odlazimo daleko u prošlost, u 1954. kad je
Jugoturbina bila relativno malo, ali ambiciozno poduzeće i kad se
već uspjela nametnuti kao poželjno mjesto za rad ne samo
Karlovčana nego i Zagrepčana.

“Kolektiv će uskoro zabilježiti svoj najveći uspjeh”,
Karlovački tjednik, 22. siječnja 1954.

Još u starim prostorijama kraj Korane udareni su prvi temelji
prvoj našoj tvornici parnih turbina. Mali kolektiv sa svega
nekoliko ljudi razvijao se iz dana u dan u jedan veliki kolektiv,
koji danas zauzima veliku ulogu u našoj zemlji. U ovoj
provizornoj staroj tvornici počeli su se proizvoditi prvi
dijelovi za izradu kompletnih parnih turbina. Pored toga
proizveli su se i ostali artikli. Usporedo sa ovim radovima
počela je izgradnja i nove tvornice, jer smo znali, da ovako
zamašni radovi traže više prostora, odnosno jednu modernu i
suvremenu tvornicu. Velika očekivanja su se ostvarila. Još nema
ni nepunu godinu dana otkako je počela s radom nova tvornica
parnih turbina, prva u našoj zemlji i na Balkanu. Od tog vremena
nije dugo, ali tvornica je već do sada postigla značajne
rezultate. Ne samo da se prešlo na proizvodnju parnih turbina,
nego je tvornica iz mjeseca u mjesec proširivala svoju
proizvodnju i na ostale artikle. Izrađen je veći broj
Diesel-motora, strugova za metal i drugih novih proizvoda. Ali od
svih tih uspjeha najveći je izrada parnih turbina. Još u toku ove
godine naša će zemlja dobiti prve tri parne turbine. Bit će
završena turbina od 12,5 megavata za termoelektranu Kostolac,
jedna turbina od 4600 konjskih snaga za prekooceanski
brod-tramper od 10.000 brutto registarskih tona za
brodogradilište “3. Maj” i jedna turbina od 2,5 megavata za
potrebe željezare Nikšić…

Za nepunu godinu dana tvornica se znatno proširila. Zaposlio se
već priličan broj stručnih i ostalih radnika, ali to još uvijek
ne zadovoljava potrebe. Raznovrsna djelatnost na izradi parnih
turbina i drugih proizvoda traži mnogo stručnih radnika, odnosno
visokokvalificiranih, kao na primjer inženjera i tehničara dužom
praksom. Iako tvornica ima moderno lijepo uređeno radničko
naselje, koje prednjači u našoj republici, ipak se osjetilo da
jedan broj visoko kvalificiranih stručnjaka ne želi preseliti u
Karlovac. Zato je i kolektiv tražio pogodno rješenje. Nedavno su
u Francuskoj kupljena dva luksuzna, moderna i brza autobusa, koji
imaju avionska sjedala, grijanje, radio i zvučnike. Ovim
autobusima tvornica će svakog dana prevoziti iz Zagreba u
Karlovac visokokvalificirane stručnjake. Autobusi će stići u našu
zemlju u idućem mjesecu. Već u mjesecu ožujku ove godine počet će
na ovaj način saobraćati novi autobusi. Ova inicijativa tvornice
bit će od velikog značenja.

Pored toga, što će se lakše doći do visokokvalificiranih radnika,
tvornica će imati mogućnosti, da će se uz ove stručnjake moći
zaposliti i oko 400 do 500 nekvalificirane i srednje
kvalificirane radne snage do koje će se doći uglavnom u gradu
Karlovcu i okolici. To će ujedno biti dvostruka pobjeda, jer
Karlovac ima i onako veći broj privremeno nezaposlenih radnika.
Svaki radnik ili stručnjak koji se zaposli u ovoj tvornici može
biti zadovoljan, jer mu se pružaju sve prilike za što bolji i
udobniji život. U velikom radničkom naselju na Švarči, koje danas
broji oko 1000 stanovnika podignuti su lijepi stanovi u kojima se
čovjek ugodno osjeća. Možda još to danas nema tako naročito
veliko značenje, ali kroz kratko vrijeme, kada bude završena
autostrada Zagreb-Rijeka i uspostavljen bolji saobraćaj s našim
gradom, naselje će dobiti svoje pravo značenje, jer je to ujedno
i novi dio Karlovca. Još u toku ove godine izgradit će se u
naselju veći broj stanova. Do sada su već otvoreni hoteli,
trgovine, ambulanta, pošta, a uskoro će biti izgrađena i nova
tržnica i drugi objekti za što udobniji život stanovnika ovog
malog, ali lijepog naselja. Također će se izgraditi i dom
kulture, koji će imati sve prostorije za društvenu djelatnost.
Možemo sigurno reći, da će kroz nekoliko godina Švarča biti
najljepši dio našega grada.

Pripremio Tihomir Ivka

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest