KAretrovizor: Karlovački autobusni kolodvor navršava 50 godina i potreban mu je “facelifting”

foto KAfotka.net

Dok se u Karlovcu gradilo planski, od sredine prošlog stoljeća do
kraja osamdesetih, postojao je određeni urbanistički red. A onda
se u recentnim vremenima dogodio obrat, više gradska politika
nije diktirala “ritam” i standarde urbanističkih promjena, već je
iz raznih razloga ustuknula pod pritiskom investitora, bez obzira
radilo se o trgaovačkim lancima , ili, recimo crkvi koja je
progurala onu selsko-gotičku šaku u oko na poljani pored gradske
knjižnice, zgradu posve arhitektonski inferiornu naspram
nacionalnog svetišta Sv. Josipa koji i pet desetljeća nakon
gradnje odiše svježinom. Mnogo drugih novoizgrađenih zdanja
iz spomenutog doba, od onih za javne ustanove do stambenih, služe
Karlovcu na čast, u odnosu na današnje konvencionalne gradnje,
izgledaju gotovo avangardno i autorski hrabro. Nakon 90-e usudili
bi se reći da su tek Aquatika daleko prije svega, pa POS-ova
zgrada u Grabriku i željeznička stanica u Novom centru na tom
tragu, da sadrže visoku dozu arhitektonske unikatnosti. Doduše,
izbor je mali jer se nije nešto puno i gradilo po Karlovcu u
zadnjih četvrt stoljeća. Nažalost nismo imali sreće u demokraciji
da dobijemo ijednog gradonačelnika vizionara, koji bi imao bar
dio ambicije i strasti za ekspanzijom grada jednog Boljkovca ili
Dubravčića.

Dakako, u toj graditeljskoj ekspanziji bilo je i nekih rješenja
koje bi mogli nazvati neuspjelima. Usudili bi se reći da je
autobusni kolodvor u Karlovcu jedan od njih. Na idealnom je
mjestu, funkcionalan je, ali rekli bismo da nije reprezentativno
arhitektonsko zdanje. Ili samo 50 godina poslije izgleda malo
umorno? U svakom slučaju, okrugla obljetnica njegove gradnje
dobar je povod da ga se obnovom vizualno osvježi.

“Autobusni kolodvor do lipnja”, Karlovački tjednik, 21.
ožujka 1968.

Nakon dugih dogovora i pregovora oko toga tko će biti investitor
i tko izvođač radova konačno je započela gradnja autobusnog
kolodvora u Karlovcu. Kolodvor se gradi na površini od 9000
kvadratnih metara između Smičiklasove i Marinkovićeve ulice uz
nasip željezničke pruge. Kolodvor treba da bude sposoban za
upotrebu do lipnja ove godine znači za tri mjeseca. Ovaj moderni
objekt za potrebe saobraćaja i turizma gradi karlovačko komunalno
poduzeće “Cesta” koje je i investitor. Projekte je izradio Zavod
za urbanizam i projektiranje u Karlovcu, a financijska sredstva u
iznosu od 2,38 milijuna novih dinara osigurala je putnička
agencija “Kvarner-ekspres” iz Opatije.

Autobusni kolodvor bit će najsuvremenije opremljen, a pod istim
krovom naći će se tri zgrade kolodvor, ugostiteljski objekt i
trgovina s uslužnim servisom. Gradnja autobusnog kolodvora bila
je već odavno nužna. Gradom u sezoni prolaze 262 međugradske i
međumjesne autobusne linije od čega su 160 njih redovne linije
koje saobraćaju preko cijele godine, a 102 su sezonske. U sezoni
autobusi prevezu dnevno oko 10.000 putnika, a izvan sezone oko
5000. Postojeća autobusna stanica pred Velikom kavanom odavno je
postala nepodesna i usko grlo saobraćaja u Karlovcu. U
neposrednoj blizini novog kolodvora počet će uskoro izgradnja još
jednog turističko-saobraćajnog objekta benzinske stanice i
servisa za pranje i podmazivanje vozila. Ovaj objekt gradit će
zagrebačka INA.

Pripremio Tihomir Ivka

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest