KAretrovizor: Karlovačke dileme iz 70-ih godina 20. stoljeća – izgraditi na Jamadolu groblje ili motokros stazu za 100 tisuća gledatelja?

Motocross staza na Slunjskim Brdima - foto KAfotka.net

Čak i kad je posredno ili neposredno još imala kontrolu nad
velikim tvrtkama u Karlovcu, politika odnosno njeni nesposobni
ili pokvareni (ili oboje) protagonisti, uspjela je s vremenom
kompromitirati svaku potencijalno veliku sportsku priču.
Nekadašnji grad sporta postao je grad sportskih slučajeva, s
nizom sumnji u nezakonite poslove, opravdanih policijskih
istražnih radnji s “pojeo vuk magare” rezultatima, pokušaja
izvlačenja novca, netransparentnog financijskog vođenja klubova,
odsutnosti dugoročne vizije i ulaganja u bazu kako bi se s
vremenom ustalila kvaliteta na seniorskoj razini.

Danas pak lokalna politika – odnosno njezini slabašni
protagonisti – ne zna, neće i ne može utjecati na krupne
gospodarske subjekte da podignu karlovački sport iznad
prosječnosti, pa lokalni tajkuni pored svih krupnih ekonomskih
zvjerki u Hrvatskoj radije generalno sponzoriraju vječitog
hrvatskog nogometnog prvaka negoli da bacaju novac u bunar u svom
dvorištu. Nije da ih ne razumijemo, kako su poput pijanih
milijunaša lokalni političari olako trošili tuđi novac da bi sve
završilo u ponorima nižih liga i gašenjem klubova, rijetko tko bi
im ponudio na čuvanje nacrtane ovce, a nekmoli ponovno silne,
teško zarađene milijune.

U karlovačkoj boljoj prošlosti, teško se ne prisjetiti i bolje
sportske prošlosti kad je Karlovac bio sila u disciplinama koje
danas gledamo samo na televiziji. Jedna od njih je svakako bio i
motokros. Ne samo da se Karlovac dičio niskom asova poput
nenadmašnog sedmorostrukog prvaka Jugoslavije Lene Šoštarića,
Karlovac je četiri puta bio domaćin utrka za svjetsko prvenstvo u
motokrosu, što nam je, kao i mnogošto drugo, u današnjem malom
Karlovcu nezamislivo. Da bi se organizirale utrke za svjetsko
prvenstvo potrebno je imati atraktivnu stazu opremljenu
odgovarajućom infrastrukturom. Motocross se do 1967. vozio u
karlovačkim šančevima kod Ruskog puta, pa se preselio podno
starog grada Dubovca gdje su se dva puta dogodile utrke za
svjetsko prvenstvo. S obzirom da je ta izuzetno atraktivna staza
po mišljenju tadašnjeg Republičkog zavoda za zaštitu kulturnih
spomenika predstavljala opasnost za očuvanje starog grada,
tadašnje gradsko vodstvo – prepoznajući sportski i turistički
potencijal ove priče – kupilo je zemljište na Slunjskim brdima i
uredilo sredinom sedamdesetih modernu stazu na kojoj je još dva
puta održano svjetsko prvenstvo u ovom atraktivnom sportu. Iako,
kao što se vidi iz teksta u nastavku, prvotna ideja je bila da se
staza uredi na Jamadolu, na području gdje se danas nalazi
groblje.

Epilog je poznat, staza na Slunjskim brdima je zapuštena u
srpskoj okupaciji od 1991. – do 1995. godine, a poslijeratne
vlasti imale su očito pametnijeg posla od uređenja motocross
staza. Pa danas četverostruko domaćinstvo svjetsko prvenstvo u
motokrosu (ili bilo čemu drugome), zvuči za današnji Karlovac
nestvarno, kao hodanje po Mjesecu.

“Nova moto-kros staza”, Karlovački tjednik, 2. kolovoz
1973.

U Karlovcu se već naveliko govori da će se uskoro napustiti staza
za moto-kros na Dubovcu. Članovi moto društva Karlovac već su
obišli neke terene u okolici Karlovca i utvrdili da bi najviše
odgovarao teren na Jamadolu. Tamo bi utrku moglo pratiti gotovo
100 tisuća gledatelja, a bilo bi vidljivo tri četvrtine staze.
Vozilo bi se u šumi, što odgovara i gledateljima i vozačima.

Kako kaže predsjednik sportske komisije AMD Žarko Dukić, nova
staza na Jamadolu neće biti ništa manje atraktivna od one
dubovačke.

Dogodine će se u Karlovcu održati i utrka za svjetsko prvenstvo u
moto-krosu, pa u Auto-moto društvu priželjkuju da se održi na
novoj stazi. O tome će još biti govora na predstojećim sastancima
sa svim zainteresiranima.

Pripremio Tihomir Ivka

Iz naše mreže
Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest