Čuli smo jedni druge, prenijeli informacije. Gradska toplana
broji oko 8.000 korisnika, od kojih je 29 u nekom od sudskih
postupaka, od kojih je 26 već riješeno, znači radi se o vrlo
malom broju korisnika. Ono što je bitno naglasiti da novac koji
se troši na sudske postupke namiruje se iz tržišne djelatnosti
kupca, koju Gradska toplana obavlja i upravo je definirano da se
namjenski troši za naplatu potraživanja. Naglašavam da je bitan
zaključak da se razmijene informacije, da imamo točne, pravodobne
informacije o svemu što se dešava kako bismo zaštitili naše
krajnje korisnike, kupce naših javnih usluga, ali isto tako je
jasno zaključeno da Gradska toplana mora postupati u skladu sa
svim zakonskim propisima koji su u njenoj nadležnosti.
Izjavila je to dogradonačelnica Andreja Navijalić, predsjednica
Vijeća za zaštitu potrošača javnih usluga, nakon današnje
sjednice na kojoj je raspravljalo o sudskim sporovima Toplane
protiv njenih bivših korisnika. Nekako u isto vrijem stiglo je i
priopćenje Gradske toplane, u nekim dijelovima gotovo identično
izjavi A. Navijalić, no ipak nešto opširnije.
– Protiv bivših korisnika se aktivno ne vodi niti jedan proces
jer se odlukom o brisanju iz evidencije krajnjih kupaca
zaustavljaju svi daljnji pravni procesi po nalogu Gradske
toplane, osim onih koji su trenutno na odlučivanju
drugostupanjskog suda i koji se donošenjem presude i provođenjem
interne procedure također zaustavljaju. Kada govorimo o
isključenju stana iz energetske cjeline zgrade, valja napomenuti
kako je zgrada propisima definirana kao jedna jedinstvena
energetska cjelina, a pojedini stan sastavni dio te zgrade i ne
može biti izuzet iz potrošnje toplinske energije, što je i
definirano Zakonom o tržištu toplinske energije i pratećim
propisima. Usprkos tumačenjima relevantnih tijela (regulatorna
agencija HERA, zatim Središnji portal za potrošače Ministarstva
gospodarstva) pojedini sudovi u svojim odlukama to ne uvažavaju,
no bez obzira na to Gradska toplana uvijek poštuje sudske odluke
i postupa po njima, poručili su, između ostalog, iz Gradske
toplane.
Da ujednačena sudska praksa ne postoji i da je zakonska
regulativa nejasna, zbog čega će Udruga za zaštitu potrošača
tražiti njene izmjene, rekla nam je članica Vijeća i predsjednica
Udruge Marina Novaković Matanić, koja je raspravu o sudskim
sporovima Toplane na Vijeću i zatražila. Očekivala je da Toplana
neće definitivno odustati od sporova, ali je nekim izrečenim
informacijama ostala poprilično iznenađena.
– Nevjerojatno je da Toplana nema zaposlenog pravnika i u tvrtki
nema osobe kojoj se za pravne savjete mogu obratiti i zaposlenici
i korisnici njenih usluga pa ispada da se zbog toga stopiraju
procesi! Krajnji korisnici koji su dobili presude, mogli bi biti
izbrisani s popisa korisnika, ali nema pravnika koji će to
učiniti pa tvrtka automatizmom ljudima i dalje dostavlja račune,
pokreće ovrhe i sudske procese, sve zbog jednog, vrlo
jednostavnog postupka, rekla je Novaković Matanić.
Napomenula je i da je u radio emisiji Udruge potrošača direktor
Toplane iznio drugačiji broj korisnika: 7.200, te da je, budući
da nije dobila usmeni odgovor na sjednici Vijeća, od direktora
zatražila pisani odgovor o broju sudskih postupaka i iznosu
sudskih troškova koje je tvrtka platila.
– Nismo riješili problem danas pa vjerujem da ćemo o toj temi na
Vijeću raspravljati dok se pronađe prihvatljivo rješenje. Udruga
potrošača je ustrajati na zakonskim izmjenama jer zakon,
primjerice, nije predvidio raskidanje ugovora?! Problem je i puno
dublji jer nema ujednačene sudske prakse; da postoji, bilo bi
puno lakše i potrošačima i isporučiteljima toplinske energije,
ovako se u gotovo identičnim slučajevima jednom presudi u korist
potrošača, drugi put isporučitelja. Također ćemo od pučke
pravobraniteljice zatražiti da se zaštite ljudi jer ovo je
maltretiranje građana protiv kojih se godinama pokreću novi
postupci, najavila je Novaković Matanić.
KAportal.hr