Okrugli stol o poticanju čitanja kod djece i mladih – Plevnik: Motivirati mlade za čitanje je “gerilski pothvat”

U Ilirskoj dvorani Gradske knjižnice Ivana Gorana Kovačića održan
je stručni skup na temu poticanja čitanja u djece i mladih.
Organihzirali su ga Županijska stručna vijeća učitelja i
nastavnika hrvatskog jezika u osnovnim i srednjim školama
Karlovačke županije, Gradska knjižnica I.G.K. te Hrvatsko
čitateljsko društvo.

Skup je otvoren interesantnim predavanjem dr. sc. Danka Plevnika
pod nazivom “Kako je moguća nemoguća misija – motivacija mladih
za čitanje” u kojem je predavač iznio svoju viziju problema
(ne)čitanja u djece i mladih.  Već na početku ocijenio je
rad nastavnika materinskoga jezika “gerilskim pothvatom”  i
ustanovio da su sami protiv svih – tehnologije,  školskoga
sustava, inspekcije, ministarstava, agencija, roditelja i
učeničkoga nečitanja. Naglasio je i da smatra kako je bit
obrazovanja usaditi radost čitanja kod mladih, a ne da
doživljavaju literaturu kao muku.

Profesorica savjetnica Tanja Marčan iz Hotelijersko-turističke
škole u Opatiji  održala je predavanje na temu “Problemi s
(ne)razumijevanjem književnih i neknjiževnih tekstova i
strategije čitanja”. U svome izlaganju  predočila je
probleme na koje nailazi sa svojim učenicima koji ne vole i ne
žele čitati propisana književna djela te ponudila sudionicima
čitav niz strategija čitanja kojima se učenicima može olakšati
čitanje i razumijevanje njima teško razumljivih i
zahtjevnih  tekstova.

Nakon predavanja održan je okrugli stol na kojemu su sudionici
pokušali dobiti odgovor na pitanje možemo li i kako povećati
čitalačku pismenost učenika. Uvodničari na okruglom stolu bili su
Kristina Čunović , dopredsjednica Hrvatskog čitateljskog društva,
 Ana Sudarević, voditeljica ŽSV-a školskih knjižničara, dr.
sc. Danko Plevnik te profesorica Marčan. Nakon što su uvodničari
iznijeli svoju viziju i prijedloge  kako utjecati na
kvalitetu čitalačke pismenosti, uključili su se i ostali
sudionici sa svojim pitanjima, komentarima, sugestijama te je
tako postupno nastao  niz zaključaka ovog okruglog stola.

  1. Rješenje problema (ne)čitanja učenika ne može doći od
    Ministarstva, AZOO-a ili bilo koje državne institucije. Samo oni
    koji rade u direktnom kontaktu s učenicima mogu potaknuti
    promjenu.
  2. Treba intezivirati suradnju školskih knjižničara i nastavnika
    hrvatskog jezika kako bi zajedno mogli utjecati na čitanje i
    čitalačku pismenost učenika.
  3. Čitalačka je pismenost alat koji u svome radu koriste i
    ostali predmeti, stoga poučavanje čitalačke pismenosti ne bi
    trebao biti posao samo nastavnika materinskoga jezika, već i svih
    ostalih nastavnika.
  4. Učenike treba osnažiti kao čitatelje poučavajući ih
    strategijama čitanja.
  5. Učenicima treba omogućiti i čitanje lektire po vlastitome
    izboru, i to književnih i neknjiževnih tekstova, jer tako
    potičemo njihov interes za čitanje onih djela koja su im bliska.
  6. Informacijska tehnologija treba postati alat u promicanju
    čitanja, a ne prijetnja knjizi.

Tema (ne)čitanja i nakon ovoga skupa ostaje problem cijeloga
hrvatskoga društva. Nitko nema recept ni instant lijek protiv
nečitanja, no isto se tako nitko ne želi ozbiljno i strateški
baviti tim problemom.  Dotad, eto, ostaje činjenica  da
je promicanje čitanja i dalje gerilski i entuzijastički pothvat
prepušten nastavnicima materinskoga jezika.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest