Obrazac 18 odnosi se financijske subvencije primljene od trećih zemalja
HŽ Infrastruktura objavila je novi natječaj za radove na rekonstrukciji postojećeg i gradnji drugog kolosijeka te elektrifikaciju željezničke pruge na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac, koju s 85 posto sredstava sufinancira Europska unija. Procijenjena vrijednost radova je 255 milijuna eura bez PDV-a, a rok završetka radova je 36 mjeseci. Ovaj je iznos za 50 milijuna eura veći od vrijednosti ugovora koji je za gradnju ove dionice HŽ Infrastruktura potpisala s tvrtkom Strabag 2022. godine. No, ugovor je godinu dana poslije djelomično raskinut te Strabag sada radi samo objekte na trasi pruge u vrijednosti od oko 40 milijuna kuna, piše Jutarnji.hr.
Ne samo da je nova procijenjena vrijednost radova veća od vrijednosti ugovora otprije dvije godine, nego je narasla za deset milijuna eura u odnosu na objavljenu procjenu u procesu prethodnog savjetovanja koje je održano od 23. travnja do 23. svibnja ove godine. U HŽ Infrastrukturi su Jutarnjem odgovorili kako je “zbog vremenskog odmaka između prethodnog savjetovanja i objave ovog natječaja dodatno revidirana procijenjena vrijednost”.
To povećanje procijenjene vrijednosti dovelo je do novog elementa u natječaju. Naime, temeljem Uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stranim subvencijama kojima se narušava unutarnje tržište i Provedbene uredbe Komisije od 10. srpnja 2023., kada je procijenjena vrijednost u postupku javne nabave jednaka ili veća od 250 milijuna eura, naručitelj koji provodi postupak treba osigurati da svi sudionici uz svoju ponudu dostave obavijest ili izjavu primaju li subvencije, piše Jutarnji.
Objašnjavaju da sada svi ponuditelji u ovom natječaju moraju ispuniti obrazac 18 u kojemu moraju prijaviti sve financijske subvencije zaprimljene od trećih zemalja (po zemlji) tijekom tri godine prije podnošenja prijave u ukupnom iznosu od najmanje četiri milijuna eura. Prema tumačenju pravnih stručnjaka, ovu je uredbu Europska komisija donijela u pokušaju zaštite unutarnjeg tržišta Europske unije koje je bilo narušeno dolaskom subvencioniranih kompanija iz “trećih zemalja”, prije svega iz Kine, a koje zbog državnih subvencija na europskim natječajima mogu ponuditi znatno niže cijene od europskih kompanija. Ukratko, ovo je još jedan pokušaj Europske komisije u borbi protiv kineskih građevinskih i drugih kompanija na europskom tržištu.
Sada će se zbog povećanja procijenjene vrijednosti za deset milijuna eura to pravilo primijeniti i na natječaju za gradnju pruge Hrvatski Leskovac – Karlovac. U HŽ Infrastrukturi pojašnjavaju da se ispunjeni podnesci o subvencijama prosljeđuju Europskoj komisiji na procjenu. “Primitak podneska od strane Komisije označava početak 20-dnevnog preliminarnog pregleda. U tom razdoblju naručitelji mogu nastaviti s postupkom pregleda i ocjene ponuda, ali ne mogu dodijeliti ugovor gospodarskom subjektu prije završetka preliminarnog pregleda koji provodi Komisija.”
U konačnici Europska komisija može pokrenuti istragu protiv kompanija za koje smatra da narušavaju tržišno natjecanje. HŽ Infrastruktura je dosad ispunjavanje obrasca 18 tražila i na natječaju za projektiranje i gradnju globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet i migracija FRMCS na željezničkim prugama kojima upravljaju.
Kineske kompanije dosad su se javljale na natječaje visoke vrijednosti za gradnju željezničkih pruga u Hrvatskoj. Tako je na prvom natječaju za gradnju pruge Hrvatski Leskovac – Karlovac financijski najbolju ponudu dala kineska kompanija China Railway Eryuan Engineering, no poslije je odbačena jer je ocijenjena preniskom. Slično se dogodilo na natječaju za gradnju pruge Križevci – Koprivnica.
Opširnije pročitajte klikom na link na Jutarnji.hr.