
Zbog toga su vodeći proizvođači već povećali cijene kave, a dodatna poskupljenja očekuju se u sljedećem kvartalu
Kava bi uskoro mogla stajati čak četiri eura u kafićima? Nažalost, to više nije samo nagađanje – ugostitelji najavljuju novi snažan rast cijena. Uz to, globalne zalihe kave trenutno su najniže u posljednjih šest desetljeća, piše Net.hr.
“Cijena kave će poskupjeti na četiri do pet eura sve dok traje trend da se više troši, a manje proizvodi – to je ta matematika. Veliki proizvođači su prvi put rekli: ‘Sada prebacujemo trošak na kupce jer ne možemo više suspregnuti rast cijena sirovine’. Kada govorimo o roku, govorimo o dva ili tri mjeseca”, izjavio je za RTL Danas Robert Pudić, vlasnik zagrebačkog coffee shopa i pržionice kave.
Iznad dva eura
Prema podacima s portala numbeo.com, najskuplji cappuccino trenutno se pije u Danskoj (5,47 €) i Švicarskoj (5,21 €). Iznad tri eura kavu plaćaju i stanovnici Austrije (3,76 €), Irske (3,74 €), Njemačke (3,47 €), Grčke (3,43 €) i Francuske (3,16 €).
U Hrvatskoj prosječna cijena kave premašila je granicu od dva eura te iznosi 2,14 €.
U susjedstvu su cijene ipak nešto niže: u Sloveniji 2,09 €, Crnoj Gori 2,01 €, Srbiji 1,94 €, Portugalu 1,87 €, Italiji 1,66 €, a najjeftinija kava dolazi iz Bosne i Hercegovine – svega 1,44 €.
“Cijena sirove kave na burzama dosegnula je svoj povijesni maksimum u veljači, a samo na godišnjoj razini to je povećanje od 120,3 posto”, rekla je Josipa Filaković, direktorica HUP-ove Udruge prehrambene industrije i poljoprivrede za RTL Danas.

Zbog toga su vodeći proizvođači već povećali cijene kave, a dodatna poskupljenja očekuju se u sljedećem kvartalu.
Trend rasta cijena
“Prošle su godine naši proizvođači tri puta dizali cijene za 20 posto, a ove godine smo već u prvom kvartalu imali novo dizanje cijena od 20 posto. Ovakav trend očekuje se i u narednom dijelu godine. Ako ovako nastavimo, imat ćemo svaki kvartal 20-postotni porast“, naglasio je Stjepan Roglić, potpredsjednik Nadzornog odbora Orbico grupe.
Iz tvrtke Franck ističu kako cijene sirove kave kontinuirano rastu još od 2021., a da su u 2025. dosegnule najviše razine ikada.
“Negativan trend nastavljen je s ostalim troškovnim udarima – od znatnog poskupljenja energenata do ostalog repromaterijala – koji su značajno utjecali na troškove proizvodnje. Unatoč rastu svih tih troškova u zadnje gotovo četiri godine, nastojali smo da se efekt tržišnih poremećaja što manje prenese na potrošače, zbog čega smo veći dio sami amortizirali. Uzimajući u obzir poskupljenja prehrambenih proizvoda s kojima se suočavaju naši potrošači i posljedični pad kupovne moći, svjesno smo išli na smanjenje naših profitnih marži, što se u konačnici odrazilo na pad naše profitabilnosti”, rekla je Ivana Trava, direktorica korporativnih komunikacija Francka.

Dodaje da trenutno nemaju problema sa zalihama kave i čaja, ali stalne promjene u globalnim opskrbnim lancima zahtijevaju stalnu prilagodbu.
“Stoga ostajemo proaktivni u praćenju situacije i pripremi za eventualne buduće izazove kako bismo osigurali stabilne zalihe i kontinuitet našeg poslovanja”, istaknula je Trava.
Cijene porasle 120 posto
Prema podacima Francka, od početka godine cijena arabice porasla je za 25 posto, dok je robusta skuplja za 10 posto. Na godišnjoj razini, rast cijena iznosi 120, odnosno 90 posto.
“Tržište kave suočeno je s ozbiljnim izazovima, ali Franck ostaje proaktivan, prilagođavajući strategiju kako bi osigurao stabilnost opskrbe i minimizirao utjecaj tržišnih poremećaja na potrošače”, poručuju iz te kompanije.
Iz Atlantic Grupe poručuju da rast ulaznih troškova neminovno utječe na krajnju cijenu proizvoda.
“Kod pojedinih burzovnih roba, a u to se svrstava i kava, nakon već duljeg perioda rasta cijena sirovine na svjetskom tržištu, tijekom zadnjih godinu dana došlo je do novog ekstremnog povećanja cijena. Uzroci ovih povećanja su vrlo kompleksni – od kombinacije lošeg uroda uzrokovanog nepovoljnim vremenskim prilikama, niskog stanja zaliha sirovina, rastućih troškova rada, fluktuirajuće potražnje, geopolitičkih tenzija i ratova, preko zastoja u dobavnim lancima, sve do promjene navika potrošača u svijetu, prije svega na azijskom tržištu gdje se bilježi sve veća konzumacija kave, što je dodatno utjecalo na to da potražnja premaši ponudu”, pojašnjava Gabrijela Kasapović, izvršna direktorica korporativnih komunikacija Atlantic Grupe.
Dodaje i da je arabica kasnila u isporuci iz Brazila krajem 2023., a fondovi su iskoristili manjak za podizanje cijene.
“Fondovi su kratkoročno iskoristili manjak kave u zemljama konzumenata i podigli razinu burze, a time i cijenu arabike na visoke razine. Kod robuste postoji i značajan izazov nedovoljne raspoloživosti zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta u zemljama porijekla (dva najveća porijekla – Vijetnam i Indonezija – su zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta podbacila s berbama) te dodatni problem transporta (napadi na tranzitne brodove, produljena vremena tranzita za dvostruko i više), što je dovelo do ekstremnih poskupljenja”, navodi Kasapović.
Porez na kavu
I Atlantic Grupa, kako kažu, već dulje vrijeme sama apsorbira veći dio poskupljenja.
“Tako je i ukupna razina nužnog poskupljenja proizvođačkih cijena značajno manja od ukupnog rasta stvarno nastalih troškova, što značajno utječe na poslovni rezultat biznisa kave. Osim održivosti poslovanja, naš prioritet je i beskompromisna kvaliteta proizvoda koje stavljamo na tržište. Kako bismo održali kvalitetu koju potrošači od nas očekuju, za nas ne postoji opcija primjesa supstituta, koji su najjednostavniji način uštede, te je neminovno da se povećanje ulaznih troškova reflektira i na cijenu finalnog proizvoda”, zaključuju iz Atlantic Grupe.
Na kraju, iz Hrvatske udruge poslodavaca apeliraju na ukidanje, kako kažu, nepravednog poreza na kavu.
“Imamo poseban porez na kavu, i kada se uspoređuje Slovenija i Hrvatska, uz PDV koji je prilično visok od 25 posto i poseban porez na kavu – ta kava je oporezovana u Hrvatskoj s 35 posto, dok je u Sloveniji oko 9 posto”, izjavila je Josipa Filaković.