NEMA MILOSTI!

Zašto nas “deru”? Na jadranskoj obali sa sezonom u samo tri tjedna sve još više poskupilo!

Najobičnija pasta za zube na kopnu stoji oko 3 eura, dok na obali može koštati i do 6 eura

Turistička sezona na Jadranu tek je počela, a već se bilježi znatan rast cijena osnovnih proizvoda u obalnim trgovinama. Najveći porast zabilježen je u Tribunju, gdje su u posljednja tri tjedna cijene skočile za čak 10,38 posto, donosi RTL Direkt.

Tako, primjerice, toaletni papir koji se u Zagrebu može kupiti za 2,79 eura u Tribunju stoji 3,32 eura – što je rast od 19,10 posto. Sredstvo za čišćenje poskupjelo je s 2,59 na 2,99 eura, dok litra jogurta umjesto dosadašnjih 0,99 eura sada košta 1,08 eura.

Rast cijena

Prema podacima aplikacije koja analizira gotovo devet milijuna proizvoda, najveći rast bilježe higijenske potrepštine, a ne prehrambeni proizvodi, što je mnoge iznenadilo.

– Ja nikad ne bih pretpostavio da će toaletne potrepštine i sredstva za čišćenje najviše poskupjeti. Mislio sam da će hrana biti skuplja, kaže Ivo Ugrina, jedan od koautora aplikacije za usporedbu cijena.

Usporedba cijena između kopnenih i obalnih trgovina pokazuje još izraženije razlike koje dodatno opterećuju potrošače tijekom ljeta. Primjerice, cijena pelena na kopnu iznosi 14,99 eura, dok na moru dostiže čak 25,99 eura. Najobičnija pasta za zube u unutrašnjosti stoji oko 3 eura, dok se na obali prodaje i za 6 eura. Čokolada koja na kopnu košta oko 2 eura na moru doseže i do 8 eura.

“Sve je skupo”

– Sad je već postalo normalno da uz svako ljeto dođu nove cijene. Naravno da pazim što kupujem i gdje, kaže Ružica iz Splita.

– Cijene hrane i higijenskih potrepština stalno idu gore. Nervira me to, pogotovo jer sam studentica – sve je skupo,“ dodaje Lucija iz Splita. Među mještanima se sve češće čuje isto pitanje: što vas trenutno najviše košta? „Voće i povrće…“ odgovara jedan stariji stanovnik.

Zanimljivo je da su poskupljenja u manjim turističkim mjestima veća nego u velikim gradovima. Tako je u Splitu zabilježen rast od nešto više od 1 posto, u Dubrovniku gotovo 3 posto, dok je primjerice u malom Zaostrogu cijene skočile čak 10 posto.

„Troškovi opskrbe manjih sredina na Jadranu znatno su veći u odnosu na veće gradove ili panonski dio Hrvatske. Lakše je opskrbiti milijun stanovnika u urbanim sredinama nego 200 tisuća ljudi raspršenih po Zadarskoj županiji. A to netko mora platiti,“ ističe ekonomski analitičar Damir Novotny.

Uzmite od kuće!

Rast cijena već sada utječe na ponašanje turista. Analitičari upozoravaju kako bi mnogi mogli smanjiti potrošnju u mjestu odmora te dolaziti s većim količinama vlastitih potrepština.

– To apsolutno utječe na inflaciju i na turističku sezonu. Gosti gledaju što dobivaju za svoj novac, koliko ih koštaju noćenja, i sve češće dolaze već opremljeni – pa možda više neće donositi samo paštete, nego i toaletni papir, komentira Vedriš.

Ono što zabrinjava jest da ovakav trend rasta cijena ne prestaje ni nakon završetka sezone.

– Jednom kad cijene porastu – više se ne vraćaju. I to je na štetu lokalnog stanovništva i potrošača, zaključuje Novotny.

Iz naše mreže
Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest