NOVA PRAVILA

Uskoro će automobile moći voziti i 17-godišnjaci, EU donosi još pravila koja će vrijediti i na hrvatskim cestama

Nova su to pravila koja će vrijediti u svim članicama Europske unije. Pogledajte sve novosti koje Bruxelles donosi i na hrvatske ceste

Uskoro će za legalno upravljanje automobilom biti dovoljno imati 17 godina. Mladi će moći položiti vozački ispit za B kategoriju, ali će se na prometnicama smjeti pojaviti isključivo uz nadzor iskusnog vozača, pri čemu će za njih vrijediti dvogodišnji probni rok, piše Net.hr, kao i da će se o ovome odlučivati na razini Europske unije.

– Morat će se voziti godinu dana s nekim do punoljetnosti i onda nakon toga još godinu dana. Tu će biti postroženi, mislim da će biti i ograničenja u snazi auta, odnosno motora. Pozdravljam to jer je korisno, neće mladi moći divljati i to je dobra priča, kaže nam instruktor vožnje Krešimir Stunić Trulac.

Strože kazne

U planu su i stroža kažnjavanja za vožnju pod utjecajem alkohola te za nekorištenje sigurnosnog pojasa. Osim toga, snižava se dobna granica i za profesionalne vozače. Kamionima će se moći upravljati već od 18 godina, a autobusima s navršenih 21 godinu.

– Mislim, ideja je tu da se jednostavno to tržište te radne snage koje je deficitarno na neki način potpomogne mlađim ljudima koji će ući u sustav, govori profesor Prometnog fakulteta Marko Ševrović.

Prilagođava se i sustav izdavanja dozvola – uvode se digitalne vozačke, dostupne putem mobitela. Ipak, oni koji to žele i dalje će moći imati klasičnu, fizičku iskaznicu. Digitalizacija će policijskim službama olakšati razmjenu podataka s drugim europskim državama, čime će se smanjiti mogućnost izbjegavanja kazni u inozemstvu.

Digitalne dozvole

– Za nas je to bitno jer imamo puno stranih gostiju, Hrvatska je poznata kao auto destinacija u turizmu i realno sad možemo dobiti puno više podataka – netko u Njemačkoj ili Austriji možda ima neku mjeru ograničenja, a mi o tome ne znamo ili ne možemo vidjeti iz neke fizičke dozvole, a sad će to biti moguće, ističe ministar unutarnjih poslova Davor Božinović.

Namjera svih ovih promjena jest povećati sigurnost prometa.

“U Europskoj uniji godišnje pogine skoro 20 tisuća osoba. To su brojke koje su apsolutno neprihvatljive. Cilj je Europske unije do 2030. smanjiti to za pola – na 10 tisuća. Mi nismo ni blizu tog cilja tako da sve mjere i cijeli paket mjera ide u tom cilju da se te brojke pokušaju dovesti pod kontrolu”, naglašava Ševrović.

Prilagodba članica

Vozačke dozvole za automobile i motocikle trebale bi vrijediti 15 godina, dok bi za profesionalna vozila – kamione i autobuse – istekao rok nakon pet godina. Vozači stariji od 65 godina mogli bi biti upućivani na učestalije liječničke kontrole.

– Kod njih slabi ta motorika, pozornost, koncentracija. Čovjek kak stari tak je sporiji, a promet je sve brži, agresivniji. Ja bih čak uveo da se nakon 15 godina probaju propisi ponovno položiti pa da vidimo tko, gdje i zašto, smatra Stunić Trulac.

Još se ne zna koliko će građane koštati nove digitalne dozvole. Zemlje članice imaju rok od tri godine za prilagodbu zakonodavstva novim pravilima i dodatnu godinu za njihovu potpunu primjenu – no oni koji budu spremni mogu započeti ranije.

Iz naše mreže
Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest