U srijedu 17. veljače u 19:30 sati u dijalogu će sudjelovati Tomislav i Linda Kršnjavi, akademski kipari i autori mnogih sakralnih djela te prof. Hrvoje Ljubić, akademski grafičar autor srebrnog sarkofaga blaženog Alojzija Stepinca u Zagrebačkoj katedrali. Zbog epidemioloških ograničenja razgovor umjetnika može se pratiti na televiziji NaSveJak na facebook i youtube kanalu Svetišta.
Inicijativa dijaloga teologije i umjetnosti “Pepelnica umjetnika”
nastavlja svoje tradicionalne javne rasprave. Na znakovit
kršćanski dan početka korizmenog vremena (Pepelnica) taj forum
otvorene rasprave želi upozoriti na nužnost i uzajamnu korist
dijaloga teologije i umjetnosti. Blagdan Pepelnice je prema
kršćanskom shvaćanju dan kreativnog sjećanja da smo stvoreni i
ujedno pozvani na sustvaralaštvo u svijetu i vremenu u kojem
živimo.
– Naša “sustvarateljska djela”, autentična umjetnost, nisu naši
ukrasi, nego su to naši govori i razgovori, s ljudima i sa
svijetom oko nas i u nama. I to priopćavanje sebe je naviještanje
koje je u konačnici svjedočenje. A svako svjedočenje jest tek
onda ako je služenje svijetu kroz samospoznaju vjernosti
vlastitoj vjeri i vjernosti vlastitim sumnjama – objašnjava
rektor Svetišta mons. Antun Sente ml., glavni
organizator.
– Takvo umjetničko svjedočenje očituje se kod svih koji u sebi
primjećuju neku vrstu ‘posebne božanske iskre’, što je svojstveno
umjetničkom pozivu pjesnika, pisca, graditelja, glazbenika,
glumca, slikara i drugih. Stoga prvi dan početka korizme, kao i
sama korizma, nisu nikakva ‘oskudna’ vremena u kojima se treba
samo nečega odricati. Pepelnica i korizma po svojoj su naravi
nadasve povlašteni trenutci zauzetijeg traženja dubine života i
smisla postojanja. U tom duhu teologija i umjetnost nalaze se na
zajedničkom tlu odgovornosti – dodaje rektor Nacionalnog
svetišta svetog Josipa.
Samoj raspravi prethodit će misno slavlje u 18.30 u Nacionalnom
svetištu svetog Josipa za vrijeme kojega će se molit za preminule
umjetnike, one koji se nalaze u teškom fizičkom stanju te za žive
da im Gospodin podari dobro nadahnuće i potrebnu snagu za nova
umjetnička ostvarenja. Misno će slavlje predvoditi dr. sc.
Vlado Vlado Mikišić, voditelj
ureda za kulturu Zagrebačke nadbiskupije, na kojem će biti obred
pepeljenja Preporučamo da i misno slavlje pratite preko
televizije NaSveJak na facebook i youtube kanalu Svetišta te
preko Laudato televizije.
KAKO JE NASTALA “PEPELNICA UMJETNIKA”
Ponesen iskustvom “Pepelnice umjetnika” (Aschermittwoch der
Künstler) u Njemačkoj i potaknut Pismom umjetnicima pape Ivana
Pavla II. iz 1999. godine, Frano Prcela O.P., dominikanac, teolog
i publicist, 2001. godine pokrenuo je u Hrvatskoj “Pepelnicu
umjetnika”, otvoreni forum dijaloga teologije i umjetnosti. Riječ
je o inicijativi koja je pokrenuta u Francuskoj, a nakon II.
svjetskog rata etablirala se i u Njemačkoj. Prva “Pepelnica
umjetnika” u Hrvatskoj održana je 2001. godine u crkvi
Dominikanskog samostana u Dubrovniku, kao svečana akademija
prigodom dodjele “Vukovarskog križa” sv. Oca Ivana Pavla II.
dominikancima na kojoj su sudjelovali između ostalih i tadašnji
dubrovački biskup msgr. Želimir Puljić i i msgr. Giulio Einaudi,
nuncij u Republici Hrvatskoj.
“Pepelnice umjetnika” veže se za 1914. godinu i za umjetnika
Adolphe Willette, francuskog karikaturista i ilustratora, i
jednog od suosnivača République de Montmartre, 1920. godine. On
je 1914, odgovarajući na poziv Pierre Regnaulta, utemeljitelja
Katoličke zajednice lijepih umjetnosti u Parizu, da kao
predstavnik starije generacije umjetnika sudjeluje na svetoj misi
za pokojne umjetnike, članove te udruge, izrazio želju da se na
Čistu srijedu (Pepelnicu) održava sveta misa za žive umjetnike
koji će uskoro umrijeti (na Čistu srijedu u Katoličkoj crkvi
podsjeća se na riječi iz Biblije, Knjiga postanka: 3, 19 ” ..prah
si, u prah ćeš se i vratiti…). Adolphe Willette je predložio i
parišku crkvu Saint-Germain l’Auxerrois u kojoj bi umjetnici
slavili svetu misu na Čistu srijedu i bili na “pepeljanju”. Prva
sveta misa za umjetnike koji će umrijeti u tijeku naredne godine,
održana je na Čistu srijedu 1926. godine u crkvi Saint-Germain
l’Auxerrois, nekoliko dana nakon smrti Adolphe Willettea. Tada je
pročitana i njegova molitva za umjetnike na samrti.
Danas, u crkvi Saint-Germain l’Auxerrois nalazi se spomen – ploča
kao sjećanje na Čistu srijedu 1926. kao prvu Pepelnicu umjetnika.
Inicijativa “Pepelnica umjetnika” proširila se i u Njemačkoj. U
Njemačkoj biskupi pozivaju umjetnike na Čistu srijedu (Pepelnicu)
na druženje, diskusiju i slavljenje sv. mise. Netko od umjetnika,
filozofa ili teologa drži prigodno predavanje na neku od
aktualnih tema. Sjećaju se preminulih kolega, zajednički
promišljaju aktualne izazove i tako si uzajamno osvješćuju
odgovornost za svijet u kojemu žive. Različite teme bile su do
sada zastupljene, ali uvijek aktualne i izuzetno zanimljive
ostvarujući dijalog teologije i umjetnosti.