Hoće li se i na budućim izborima širiti strah i dezinformacije - odgovor bi mogao dati nedjeljni rezultat zagrebačkih izbora
Sjećate se ono kad je 2016. godine Donald Trump postao američki predsjednik? E, pa analitičari cijelog svijeta slažu se u jednoj stvari: da mu je pobjedu donio fake news kojim se služio u kampanji.
140 lažnih news redakcija iz Makedonije štancalo je izmišljene članke o tome da Hillary Clinton iz pizzerije vodi lanac dječje prostitucije, da je umiješana u ubojstvo, da je teško bolesna, da ISIL-u prodaje oružje, da je Bill Clinton priznao da je ubojica.
Otkrilo se i da je preko Cambridge Analitike zloupotrijebio osobne podatke 50 milijuna korisnika Facebooka , i poznavajući im psihološke profile, slao ciljane oglase. I tako su se društvenim mrežama kao kuga širile besmislice, dezinformacije i laži maskirane u istinu. I čovjek je pobijedio na izborima.
A ta je Trumpova škola izgleda uvezena i u Hrvatsku. Posljednjih tjedana pojavio se niz novih internet stranica, koje objavljuju vijesti o tome da Tomislav Tomašević ima ogromnu plaću, da je s 22 godine kupio stan za keš, da ljudi s njegove platforme žive u gradskim stanovima. Onda su krenule plaćene facebook objave o tome da mrzi vlastitog oca, da je soroševac koji u Zagreb dovodi soroševo sveučilište. Pojavila se i dokazano montirana i lažna snimka njega kako izlazi iz gradske skupštine kad se Blagu Zadru proglašava počasnim građaninom.
Ako živite u Zagrebu i imate Facebook, sva je prilika da ste posljednjih dana u news feedu naletjeli na objavu poput ove. Riječ je o plaćenim oglasima koji sadrže dezinformirajuće tvrdnje o Tomislavu Tomaševiću i platformi Možemo, recimo da je Tomašević prvi stan keširao s 22 godine, da spomenemo primjer. Portal Faktograf koji se, među ostalim, bavi upravo provjerom činjenica, objavio je kako se radi o najvećoj digitalnoj dezinformacijskoj kampanji u povijesti hrvatske politike.
“U ranijim poltičkim kampanjama bilo je primjera pojedinačnih slučajeva dezinformacija usmjerenih protiv nekog kandidata ili stranke. Međutim, ovo je prvi put da imamo sustavnu kampanju dezinformiranja koju jedna politička stranka vodi protiv jednog kandidata, što se očituje u stotinama objava na društvenim mrežama” priča Petar Vidov, glavni urednik Faktografa.
U kampanji protiv Tomaševića prednjače portali Priznajem.hr i Imperijal.net koji na naslovnici nema gotovo ništa drugo osim izmišljenih optužbi na račun Tomaševića i suradnika. Sve to na Facebooku prenosi stranica Zagrebačke dubioze, nastala ovog mjeseca, koja je samo u proteklih tjedan dana imala preko 120 plaćenih objava protiv Tomaševića – i gotovo ništa drugo. Portal Index jučer je objavio kako blaćenje Tomaševića na Facebooku plaća kampanja Miroslava Škore, što su utvrdili preko broja mobitela navedenog u podacima o stranici Zagrebačke dubioze.
“Jedan od ta dva broja je broj koji se nalazi na službenoj stranici agencije McElit, koja je zadužena za promociju na društvenim mrežama kandidata Miroslava Škore. Da smo bili u pravu dokazuje da je taj broj danas nestao sa službenih stranica agencije McElit”, rekao je Ilko Ćimić, novinar portala Index.
Index je objavio kontakt stranicu McElita jučer i danas, gdje se vidi da je broj nestao, kao i izvještaj koji je objavila Škorina kampanja, prema kojem su McElitu uplatili više od 100 tisuća kuna za Facebook oglašavanje. No, iz Škorine kampanje sve negiraju.
Jesu li braća Macan angažirani od strane vašeg tima da plasiraju te vijesti?
“Ma dajte, to pitanje je apsolutno neumjesno, vrlo jednostavno, ne nisu. Ne nisu”, rekao je Dario Žepina, glavni tajnik Domovinskog pokreta.
A slična difamacijska kampanja utrla je put do Bijele kuće Donaldu Trumpu prije pet godina, upravo ciljanim plasiranjem fake newsa po društvenim mrežama o Hillary Clinton. Informatički znalci kažu da je aktualna kampanja u Hrvatskoj slična, ali primitivnija.
“Zemljopisno gađa grad Zagreb, i tu nema nikakvog posebnog targetiranja, nitko nije posebno izdvojen, nema posebnih poruka koje idu jednim grupama građana, a ne i drugima. Jednostavno su ljudi napravili oglas, rekli da se oglašava u Zagrebu i stavili su nekakav razmjerno veliki budžet koji osigurava da ti oglasi budu vrlo uočljivi i često vidljivi”, ističe Marko Rakar,informacijski stručnjak.
A ljudi medije, kažu stručnjaci, danas konzumiraju prvenstveno kroz društvene mreže i male informacijske balone u kojima su okruženi s istomišljenicima.
“Onda netko u kampanji ubaci sadržaj koji je potpuno neprovjeren, koji se može ispostaviti da je fake news, znači potpuno izmišljena vijest. Ili, imate onu argumentaciju strašila – izvučem neku izjavu protukandidata, neku rečenicu iz programa, ali ju potpuno izvučem iz konteksta, i iz njega napravim babarogu. Time ga stavljam u poziciju da se stalno mora braniti. Međutim, često to rade kandidati koji su zapravo u lošijoj situaciji”, priča Višeslav Raos, Fakultet političkih znanosti u Zagrebu.
Tako je, recimo, u emisiji Bujica puštena snimka koja pokazuje kako Tomašević izlazi sa sjednice Gradske skupštine u trenutku glasanja o proglašenju heroja Domovinskog rata Blage Zadre počasnim građaninom Zagreba. Faktograf je tražio snimku te rasprave koja otkriva da Tomašević ne izlazi sa sjednice, odnosno da je snimka u “Bujici” montirana. I na to i na svakodnevne optužbe da su aktivisti koji samo sišu milijune iz proračuna iz Možemo odgovaraju ovako.
“Ja doista ne bih volio da bilo tko od političkih aktera ima takvu kampanju protiv sebe na bilo kojim izborima, a kamoli na lokalnim izborima gdje bi komunalne teme trebale biti u prvom planu”, rekao je Tomašević, kandidat platforme Možemo za gradonačelnika Zagreba.
Je li ovom kampanjom otvorena Pandorina kutija, hoće li se i na budućim izborima širiti strah i dezinformacije – odgovor bi mogao dati nedjeljni rezultat zagrebačkih izbora.