Prvi čovjek Bugattija, čovjek koji je jučer stajao rame uz rame s prvim čovjekom Porschea, izvršni direktor Rimac grupe Mate Rimac bio je gost RTL Direkta
Od Financial Timesa do Top Geara, u svijetu gotovo da nema medija koji jučer nije prenio spektakularnu vijest iz Svete Nedjelje: Rimac grupa preuzela je automobilističku ikonu – Bugatti.
Zajednička tvrtka zvat će se Bugatti/Rimac a uz nju osniva se i nova tvrtka Rimac Tehnology koja će razvijati tehnologiju električnog pogona i visokotehnoloških sklopova i za sebe ali i za sve druge proizvođače automobila.
Direktor obje tvrtke bit će izvršni direktor Rimac grupe, Mate Rimac. Godina mu je 33 a sve ovo postigao je u samo 12 godina.
Prvi čovjek Bugattija, čovjek koji je jučer stajao rame uz rame s prvim čovjekom Porschea, izvršni direktor Rimac grupe Mate Rimac bio je gost RTL Direkta.
Što je iduće?
Mi smatramo da smo na početku našeg puta, imamo ogromne planove, ovo za Bugatti znamo već dvije godine. Znam danas puno veće stvari veće od Bugattija – vidjet ćemo. Oko robotaxija će biti velika stvar. Nismo još odlučili pokazati.
To nije samo spin? To doista je projekt?
Mi smo odlučili dovesti do određene faze, imamo prototipove, željeli smo doći do određenog nivoa i pokazati vam početkom sljedeće godine – bit ćete oduševljeni. Bit će veće od Rimca i Bugattija, radit ćemo to za cijeli svijet, ovdje u Hrvatskoj.
Vi ste sad preko noći od direktora jedne tvrtki, postali direktor tri tvrtke: krovne tvrtke – Rimac grupe, direktor ste Bugati/Rimca i Rimac Technology, kako ćete upravljati svim tim, kako ćete se utrostručiti ? Trebat će vam sreće?
Tu je i P3, Robottaxi – dan postaje kraći.
Osjećate li tremu, strah?
Cijelo vrijeme, izazovi su mi draži. Bio je prije strah preživljavanja firme, to je bio puno veći stres. Puno veća odgovornost. Sada imamo za brend odgovornost i to nam je dao Volskwagen i Porsche – takvu odgovornost dobiti je znak velikog povjerenja, ali i prilika. Imamo hrpu ideja, radimo na novom model Bugattija. Bugatti Rimac je, ali ostaje Bugatti kao brend. Razvoj budućih tih modela je tu u Hrvatskoj, a onda se seli proizvodnja u cijelu Hrvatsku, a sklapanje Bugattija će biti na njihovoj lokaciji.
Prvi put kod nas je odjel koji dolazi kod nas iz zapadnih zemalja, ako se ne varam…
Da, imamo već preko 600 inženjera. Bugatti ima 200 svojih koji se neće preseliti ovdje. Djelomice ćemo preuzeti mi, djelomice Volskwagen. Otvaramo i urede van Hrvatske, imamo u Engleskoj, bit će u Njemačkoj…
Mnogi natpisi pišu, Bugatti je u dugovima – VW je jedva čekao da se riješi Bugattija?
Imate provjerene informacije, profitabilan je Bugatti zadnje 3 godine. Puno smo efikasniji, koja je razlika? VW je ogromna firma koja je navikla proizvoditi ovakve automobile i to rade na taj način da je za njih preskupo. Mi drugačije radimo, interno, smanjujemo troškove i rashode. S tim pristupom i tehnologijom možemo imati uspješnu firmu koja će financijski bit profitabilna , nemamo isti pristup.
Najvredniji dio Rimac automobila je sada Bugatti?
Nije Bugatti, to je jedan dio, a Rimac Technology je vredniji. Po omjerima. To je evaluacija od financijskih izvještaja, financijskih stručnjaka koji su procijenili – Rimac business i technology je vrijedniji.
Kolika je sad ukupna vrijednost firme? Prema nekim procjenama na osnovu udjela koji je platio Hyundai, ukupna vrijednost bi sada mogla biti oko milijardu dolara ili eura.
To je bilo prije tri godine kada je Hyundai investirao i po toj je evaluaciji i Porsche investirao, jer smo to već bili dogovorili prije tri godine. Sada je vrijednost puno veća, bilo je nekih špekulacija oko toga, ali to ćemo vidjeti u sljedećoj rudni financiranja.
Dakle, sigurno vrijedite više od milijardu dolara?
Višestruko.
Planira li se možda izlazak na burzu?
Jednog dana da, sada još mislim da nije pravi trenutak.
Spomenuli ste da je prije nekoliko godina bilo teško i da ste se borili za plaće i da vam je u tom trenutku netko ponudio solidnu svotu novaca, biste li prodali firmu?
To nikad nije bila opcija. Imao sam dosta opcija za prodati firmu, ali ja imam 33 godine. Mojih 37% udjela u firmi, čak i ako idemo s malom evaluacijom, vrijedi dosta, ali meni to ništa ne znači, ja imam dugoročnu viziju i hoću izgraditi firmu za 100 godina.
Kako ćete sada upravljati sa Bugatti Rimac dijelom kompanije, to su ipak dva različita brenda?
Prvo je cilj da oba brenda mogu funkcionirati. Bugatti Shiron je i dalje u proizvodnji, on se mora isporučivati kupcima. 490 km/h, već su 350 isporučili, još 150 treba proizvesti i isporučiti, to moramo osigurati da ide dalje. Nevera kreće sad u serijsku proizvodnju kupcima, gdje hoćemo 50 komada proizvoditi. To je auto s najvećim ubrzanjem na svijetu, najvećom snagom, najbržim punjenjem energije u baterije i tako dalje. Onda razvoj novih modela te integracija firmi različitih lokacija, sad kako će to funkcionirati s ljduima to je još malo komplicirano i to je prvi put u povijesti da se neka od marki Volkswagena se razdvaja. To je jako umreženo s njihovim sustavima tako da je i tu puno posla.
Je li u planu električni Bugatti?
Apsolutno. Ali mislimo da još određeno vrijeme benzinski motor ima određenu budućnost u Bugattiju, i imamo tu nešto zanimljivo na čemu radimo.
Volkswagen računa na vaš odjel tehnologije i razvoj električnih vozila s obzirom na to da sada jako investiraju u tom smjeru?
Volkswagen i Porsche idu stvarno all in na električna vozila, i to je stvarno tako. U procesu ovoga pregovarao sam i sa direktorom Volkswagena i Porschea i oni iskreno 100% idu na struju, a Bugatti nisu htjeli maknuti jer je to loša firma nego zato što je to firma od 250 milijardi eura i oni se moraju fokusirati na njima najvažnije stvari i ovo je win win win situacija za sve jer netko to može voditi na odgovaraćuji način.
Napravili ste usporedbu da bi Nevera trebala biti nešto kao Apple Watch, a Bugatti kao Swiss Watch?
Pa to je nekako zapravo diferencijacija, iako recimo Apple Watch pokazuje bolje vrijeme, puno ljudi i dalje preferira analogno i to je mislim razlika između Bugattija i Rimac.
Bojite li se sada skepse od starijih koji sjede u odborima?
Mislim, to je kompliciran proces sa članovima obitelji Porschea, sa sindikatima u Francuskoj i Njemačkoj. Odnosi između svih, tu se treba snaći, ali mi smo se dokazali kao prvo s našim proizvodom i vide naš stil i vide kako radimo. Iz početne skepske su uvidjeli da nema alternative za Bugatti te da s nama imaju perspekticu da ne to samo opstane, nego da želimo to dovesti na sljedeću razinu.
Spominju se potpore od države, ali bilo je riječi da dvije milijarde kuna potpora planirate dobiti iz europskih fondova, a ne od Hrvatske?
Uplatili smo 20 milijuna eura u državni proračun, a dva milijuna eura smo dobili iz proračuna, to je činjenica. Pet milijuna smo dobili od Europske unije do sad. Privukli smo preko 200 milijuna eura investicija u Hrvatsku i privući ćemo još stotine milijuna u sljedećih par godina te investirati u Hrvatskoj i zapošljavati još tisuću ljudi i stvarno ne mogu vjerovati da netko misli da je to loše za državu.
Pitajte naše ministre kakve oni projekte imaju. Mi možemo privući stotine milijuna eura od investitora koje ćemo mi uložiti i onda ćemo možda mali dio kroz europske novce koje Hrvatska inače neće moći privući. Kad gledamo stručnjake u komentarima ispod članaka, to su relevantna mišljenja.
Kako napreduju radovi na kampusu?
Upravo završavamo natječaj za glavnog izvodača i nadam se da radovi kreću u 8. mjesecu jer imamo dogovorene poslove za veliku serijsku proizvodnju baterija za druge proizvođače i proizvodne linije moraju funkcionirati.
Spomenuli ste u jednom razgovoru da je vaša vizija budućnosti da ljudi neće imati osobna vozila nego da će koristiti car sharing, robotaxi i slično?
Ja obožavam aute i ne možemo gledati Europu kao relevantnu. U drugim zemljama svijeta koje su veće toga je sve manje. To je drugi najveći trošak u životu nakon smještaja. 1,3 milijuna ljudi godišnje umire u prometu, pa onečišćenje koje auti donose recimo.
Krajnji cilj Elona Muska je isto to, samo što to ljudi još ne prepoznaju. To će toliko biti pozitivnih promjena da ih je teško pobrojati. Prostor koji zauzimaju auti će se vratiti gradu, prirodi, pješacima, biti će puno efikasnije putovati kroz grad, biti će manje gužvi, biti će sigurnije i jeftinije. Jednostavno ima smisla odreći se i tog gušta ljubavi prema autima.
Volkswagen je najavio da će 2035. godine prestati s proizvodnjom motora s unutarnjim izgaranjem. Hoće li tako biti u cijeloj Europi?
Sa Euro 7 normom se čini da skoro uopće više nema smisla raditi benzinske automobile, tako da ja mislim da je to sada tako jako krenulo i da je nezaustavljivo.